Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39788 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #150 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:58:22
Citaat van: leo A link=msg=1440154 date=1470092202
dat klopt, maar we waren met 3 ervarebn ehbo ers van de club daar aanwezig.

Zoiets prive is anders dan dat je zoiets hebt tijdens een inzet waar je in opvallende kleding staat. Vaak ook verzekeringswerk (mocht iets mis gaan)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #151 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:59:29
Overigens, om de discussie interessanter te maken, gebeurd het me ook regelmatig dat patiënten zeggen: toen ik daar en daar was, was er een student geneeskunde of een fysiotherapeut, die heeft gezegd dat het niet gebroken is. Ik denk niet dat er een foto nodig is. je raad vast al wat mijn ervaring daarmee is...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #152 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:02:31
Citaat van: robin89 link=msg=1440157 date=1470092369
Overigens, om de discussie interessanter te maken, gebeurd het me ook regelmatig dat patiënten zeggen: toen ik daar en daar was, was er een student geneeskunde of een fysiotherapeut, die heeft gezegd dat het niet gebroken is. Ik denk niet dat er een foto nodig is. je raad vast al wat mijn ervaring daarmee is...

Jup. Bijna goede ervaring toch? <kuche kuche> Ik zeg nooit dat iets gebroken is of niet. Ook als ik het vrij goede vermoeden heb dat dit wel zo is. Ik zeg altijd van: "ik kan niet in je arm/been (vul maar in) kijken, dus daarom wil ik graag dat jij naar de huisarts/HAP gaat."Als die arts het niet vertrouwt stuurt die het slachtoffer wel door voor een foto
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #153 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:03:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440159 date=1470092551
Jup. Bijna goede ervaring toch? <kuche kuche> Ik zeg nooit dat iets gebroken is of niet. Ook als ik het vrij goede vermoeden heb dat dit wel zo is. Ik zeg altijd van: "ik kan niet in je arm/been (vul maar in) kijken, dus daarom wil ik graag dat jij naar de huisarts/HAP gaat."Als die arts het niet vertrouwt stuurt die het slachtoffer wel door voor een foto

Grappig hoe jij in een uur van cowboy naar verstandig veranderd bent ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #154 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:05:58
Citaat van: robin89 link=msg=1440160 date=1470092633
Grappig hoe jij in een uur van cowboy naar verstandig veranderd bent ;)

Hoe bedoel je? Ik ben niks veranderd. Er is alleen een verschil in persoonlijk afblaffen en de grond in stampen terwijl je roept respect te hebben voor EHBO'ers (ja, zo ervoer ik mijn fatsoenlijk EHBO handelen wat ik zo straks en zonet weer vertelde) en een discussie te voeren wat we nu doen. Waarbij we nu elkaar respecteren en ik dit ook merk.

Een EHBO-cowboy ben ik nooit geweest en zal ik nooit worden (athans, niet de bedoeling, de eerste die het merkt tijdens een inzet mag me stampen!)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #155 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:09:18
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440161 date=1470092758
Hoe bedoel je? Ik ben niks veranderd. Er is alleen een verschil in persoonlijk afblaffen en de grond in stampen terwijl je roept respect te hebben voor EHBO'ers (ja, zo ervoer ik mijn fatsoenlijk EHBO handelen wat ik zo straks en zonet weer vertelde) en een discussie te voeren wat we nu doen. Waarbij we nu elkaar respecteren en ik dit ook merk.

(Ik heb je hopelijk niet afgeblaft)

Nou jij verteld verhalen waaruit ik opmaak dar je grens bewust bent en het met mij eens bent in de verhalen die ik vertel. Zitten we eigenlijk dus best op een lijn.
Als je op dit forum, met enkele zeer kritische hoog opgeleide acute zorgverleners (ik beschouw mijzelf overigens miet als zeer hoog opgeleid), je termen iets anders had gebruikt, was de discussie een stuk minder onaangenaam geweest denk ik. Je wekte andere indrukken dan nu


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #156 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:15:52
Ben zeker grens bewust. We hebben in een voertuig bij ons nekkragen liggen. In het verleden mochten enkele van ons die gebruiken, onder het toeziend oog van de arts en in opdracht van die arts. Die arts is er niet meer, dus we gebruiken ze niet meer. En als een arts nu mij vraagt om die aan te leggen zal ik aangeven dat ik geen idee heb hoe dit moet (en dus niet doen).

Maar ik mocht de term behandelen niet gebruiken van enkele, toch behandel ik mijn slachtoffer als ik daar eerste hulp aan verleen. Of dit nu voor een simpele pleister is of voor een vermoedelijke nek/wervel letsel of verzin maar wat.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #157 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:23:20
En robin89, heb niet het idee/gevoel gehad dat je mij hebt afgeblaft. Je was kritisch, als je iets niet begreep vroeg je het gewoon en bleef netjes naar mij toe. Dan blijf ik ook netjes na jou toe en krijg je fijn, netjes antwoord op je kritiek die je hebt en de vragen die je stelt. Zou met jou best wel een dienst samen willen draaien eens, ik als EHBO'er, jij als vpk. O0
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #158 Gepost op: 2 augustus 2016, 07:30:02
Citaat van: Expert link=msg=1440066 date=1470085108
En hoe vaak denk jij dat er dan ook daadwerkelijk sprake is van nekletsel?

Nou dokter, bij iedere ongevalspatient is er met 100% zekerheid sprake van 'mogelijk netletsel', de kans op een 'mogelijke traumatische torsio testis' bij iedere ongevalspatient ligt significant lager.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #159 Gepost op: 2 augustus 2016, 07:38:08
Citaat van: leo A link=msg=1440087 date=1470088065
als er 2 een infuus aan het prikken zijn, de 3e aan het intuberen is en de 4e medicatie aan het optrekken is, dan is er niemand om het infuus klaar te maken. Heeft niets met hoogwaardige ambu zorg te maken, maar gewoon ff helpen op de momenten dat het nodig is en kan. Wordt hier gewaardeerd. Zeker als ze je kennen en weten wat je kan. Maar in Quatar hebben ze kennelijk geen hulp nofig met zo'n perfecte 1e en 2e lijns zorg.

In Qatar weten alle ambulancemedewerkers dat de kans aanwezig is dat de clinical officer (OvD/chirurg) een kijkje komt nemen tijdens ambulance-inzetten aangezien hij de dagelijkse leiding heeft en medisch eindverantwoordelijk is voor de geboden zorg aan de patient. Wij accepteren het absoluut niet.

Ga de Nederlandse toezichthouder IGZ eens vragen wat ze vinden van een buitenstaander die bezig is ambulancezorg te leveren in de korte broek op de slippers. Vertel mij daarna maar of het aan Qatar ligt.