Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39790 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #160 Gepost op: 2 augustus 2016, 07:43:02
Heb dit topic met interesse gevolgd.
Ik begrijp alleen niet zo goed dat sommige collega's zich zo aangevallen voelen.
Ikzelf draai heel veel ehbo-diensten, en bijna altijd sta ik daar met collega's die net als ik doen waarvoor de ehbo bedoeld is: een pleister plakken of de tijd overbruggen tot de ambulance er is en je best doen dat het slachtoffer niet achteruit gaat.

Het vragen naar medicatie gebruik doe ik nooit, vind het niet relevant voor mijn taak als ehbo-er. En het vragen naar ziektegeschiedenis vind ik het zelfde. Vind het daarom ook nergens op slaan dat je officieel gezien binnen het rodekruis voor elke slachtoffer dat langskomt (zelfs iemand die een pleister vraagt omdat er een korstje is los gegaan en het een beetje bloed) je een slachtoffer formulier moet invullen met de complete AMPLE.

Als ik 112 bel omdat ik een ambulance denk nodig te hebben en de verpleegkundige die aankomt vraagt aan mij wat er gebeurt is en wat mijn bevindingen zijn dan geef ik hem die netjes, vind de pleeg het niet nodig dan vertel ik het niet.
Meestal als de ambulance er is ga ik weer verder met de ehbo-dienst, tenzij het een soloambulance is en de pleeg vraagt: vriend kan je even helpen, dan ondersteun ik hem naar waar hij het nodig acht (bloeddruk meten of spullen aangeven).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #161 Gepost op: 2 augustus 2016, 07:46:02
Citaat van: leo A link=msg=1440098 date=1470089142
dus patient op straat dood laten gaan. Top zorg.

Je begrijpt er weinig van, een reanimatiepatient gaat niet dood als een van de ambulancemedewerkers de handelingen waar hij mee bezig eerst afmaakt en vervolgens een infuus klaarmaken.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #162 Gepost op: 2 augustus 2016, 08:11:34
Citaat van: oma link=msg=1440172 date=1470116762
Je begrijpt er weinig van, een reanimatiepatient gaat niet dood als een van de ambulancemedewerkers de handelingen waar hij mee bezig eerst afmaakt en vervolgens een infuus klaarmaken.
Klopt, ik snap het niet..... dat jij het niet wilt begrijpen.
Maar dat geeft niet. Als ik datgene wat ik doe naar eer en geweten doe, is het toch goed?
En dat de hulp hier wel geaccepteerd wordt en bij jou niet, prima. Even goede vrienden.
Als ze hier mijn hulp niet aanvaarden, ook prima.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #163 Gepost op: 2 augustus 2016, 08:23:06
Citaat van: leo A link=msg=1440174 date=1470118294
Klopt, ik snap het niet..... dat jij het niet wilt begrijpen.
Maar dat geeft niet. Als ik datgene wat ik doe naar eer en geweten doe, is het toch goed?
En dat de hulp hier wel geaccepteerd wordt en bij jou niet, prima. Even goede vrienden.
Als ze hier mijn hulp niet aanvaarden, ook prima.

Ik leer graag van je. Ik ken mijn eigen tekortkomingen prima, mijn kennis op terein van reanimatie en het hart is niet echt om over naar huis te schrijven.

1) Waarom moet iemand met hartstilstand een infuus krijgen?
2) Wat zit er precies in dat infuus?
3) Is het schadelijk voor de patient als het infuus prehospitaal minuten later of helemaal niet wordt gegeven?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #164 Gepost op: 2 augustus 2016, 08:40:01
Citaat van: leo A link=msg=1440174 date=1470118294
Klopt, ik snap het niet..... dat jij het niet wilt begrijpen.
Maar dat geeft niet. Als ik datgene wat ik doe naar eer en geweten doe, is het toch goed?
En dat de hulp hier wel geaccepteerd wordt en bij jou niet, prima. Even goede vrienden.
Als ze hier mijn hulp niet aanvaarden, ook prima.
Ik snap het ook niet.
Je kan als leek prima masseren en beademen. Maar infuus klaar maken?
Ik zie mijzelf dat nog niet echt doen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #165 Gepost op: 2 augustus 2016, 08:43:11
wat is nou de moeilijkheid hieraan?

Hij heeft een infuus klaar gemaakt tijdens een reanimatie waar hij bij was, omdat de ambulancechauffeur (die elkaar kennen) hem dit gevraagd heeft en daarbij heeft hij ervaring in het klaar maken van een infuus door zijn werk als chauffeur bij de huisartsenpost

we kunnen het wel moeilijker maken dat het is


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #166 Gepost op: 2 augustus 2016, 08:44:26
Citaat
Die topic's heb ik ook gevolgd. Ik vond de toon daar niet terecht maar de inhoudelijke kritiek wel. Sterker nog, ik denk dat ik die kritiek aan jou toen ook geuit heb

ik heb ook geen enkele moeite met kritiek, maar inderdaad wel met de toon die toen gezet werd


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #167 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:04:02
Citaat van: senseihomer link=msg=1440180 date=1470120191
wat is nou de moeilijkheid hieraan?

Hij heeft een infuus klaar gemaakt tijdens een reanimatie waar hij bij was, omdat de ambulancechauffeur (die elkaar kennen) hem dit gevraagd heeft en daarbij heeft hij ervaring in het klaar maken van een infuus door zijn werk als chauffeur bij de huisartsenpost

we kunnen het wel moeilijker maken dat het is

Het is amateurisme, gemakzucht en laakbaar als de ambulancedienst tijdens het behandelen van een patient het toelaat dat een buitenstaander in de korte broek op de slippers een infuus klaarmaakt. Als een ambulancechauffeur het in zijn kop haalt te vragen aan iemand in korte broek die hij toevallig kent zegt het zelfs dat twee ambulanceverpleegkundigen het de normaalste zaak van de wereld vinden, immers geen van beide heeft gezegd dat Leo van de spullen van de ambulancedienst af moet blijven en de chauffeur zodra hij tijd heeft het infuus zelf klaar maakt.

In Nederland is het vermoedelijk een beetje lastig geworden om te beseffen dat een reanimatie een medische behandeling is. Het is buiten het ziekenhuis het domein van de RAV en MMT, niet van brandweer, ehbo, burgerhulpverleners, politie enz. Ik heb af en toe het idee dat diverse partijen denken dat de ambulancedienst hen komt assisteren bij reanimatie terwijl de ambulancedienst de ingezette BLS-reanimatiepoging moet overnemen en voortzetten (ALS-reanimatie). Het zou een goede zaak zijn als de drie ambulancewerkers zodra ze ter plaatse zijn zeggen dat iedereen moet vertrekken of minstens 10 meter afstand moet bewaren.

Leo schreef al dat de ambulancemedewerkers bezig waren met de Lucas. Als er een ambulancebemanning (2 man) en een rapid responder ter plaatse is heb je voldoende mensen voor een professionele reanimatie-inzet.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #168 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:10:56
Citaat
het is amateurisme, gemakzucht en laakbaar als de ambulancedienst tijdens het behandelen van een patient het toelaat dat een buitenstaander in de korte broek op de slippers een infuus klaarmaakt. Als een ambulancechauffeur het in zijn kop haalt te vragen aan iemand in korte broek die hij toevallig kent zegt het zelfs dat twee ambulanceverpleegkundigen het de normaalste zaak van de wereld vinden, immers geen van beide heeft gezegd dat Leo van de spullen van de ambulancedienst af moet blijven en de chauffeur zodra hij tijd heeft het infuus zelf klaar maakt.

persoonlijk zie ik het niet zo, ik zie het meer als gebruik maken van een paar extra handjes die er op dat moment zijn, maar meningen mogen verschillen

Citaat
In Nederland is het vermoedelijk een beetje lastig geworden om te beseffen dat een reanimatie een medische behandeling is. Het is buiten het ziekenhuis het domein van de RAV en MMT, niet van brandweer, ehbo, burgerhulpverleners, politie enz. Ik heb af en toe het idee dat diverse partijen denken dat de ambulancedienst hen komt assisteren bij reanimatie terwijl de ambulancedienst de ingezette BLS-reanimatiepoging moet overnemen en voortzetten (ALS-reanimatie). Het zou een goede zaak zijn als de drie ambulancewerkers zodra ze ter plaatse zijn zeggen dat iedereen moet vertrekken of minstens 10 meter afstand moet bewaren.

zo stellig zie ik het niet. Maar natuurlijk is en blijft een reanimatie een medische behandeling en het primaire domein van RAV en MMT, alleen aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat extra hulp nooit verkeerd is (bijv in een langdurige reanimatie, alleen nu was de LUCAS er begreep ik).

Maar aan de andere kant begrijp ik je wel, ik weet niet goed of ik een gekend chauffeur van de huisartsenpost weg zou sturen als ik daar zou zijn als ambulance verpleegkundige. Maar kan ook niet oordelen over de situatie daar

Citaat
Leo schreef al dat de ambulancemedewerkers bezig waren met de Lucas. Als er een ambulancebemanning (2 man) en een rapid responder ter plaatse is heb je voldoende mensen voor een professionele reanimatie-inzet.

ja daar heb je een punt


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #169 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:15:45
en persoonlijk vind ik wel dat het onderscheid gemaakt moet worden tussen de persoon en de heersende cultuur

de punten die je maakt over deze heersende gang van zaken kan ik me goed in vinden, alleen vind ik het niet terecht als die onvrede of kritiek of wat dan ook geprojecteerd wordt op 1 persoon, omdat die toevallig dan een concreet voorbeeld hiervan aandraagt