Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39696 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #180 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:51:59
Citaat van: owning31 link=msg=1440205 date=1470127424
Het is voor een slachtoffer ook heel vervelend als je een schaafwondje hebt en er staat een ehbo-er met een formulier voor je die je dan moet vertellen dat je anti-depresiva slikt niet wetende wat hij met die informatie doet aangezien je als ehbo-er je niet aan de wgbo hoeft te houden en aan een beroepsgeheim

Juist, de onwetende burger met een acuut medisch probleem krijgt zelfs de indruk in professionele handen te zijn omdat iemand de schijn wekt verstand van zaken te hebben door dergelijke vragen te stellen. Het is daarom best logisch dat iemand deze antwoorden geeft. De EHB0-er die dergelijke vragen stelt hoort vooraf het slachtoffer duidelijk te maken dat hij een leek is en het slachtoffer deze vragen niet hoeft te beantwoorden.

Werkgevers en arbodiensten mogen zelfs dit soort medische details niet vragen en/of registreren aan/van werknemers. De enige die het mag is de bedrijfsarts, die het ook niet mag delen met de werkgever.

Het is best absurd als persoongegevens, ziektehistorie, medicatie van burgers gewoon ergens in de administratie van ehbo-clubs kan rondzwerven.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #181 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:55:59
Citaat van: oma link=msg=1440206 date=1470127919
Juist, de onwetende burger met een acuut medisch probleem krijgt zelfs de indruk in professionele handen te zijn omdat iemand de schijn wekt verstand van zaken te hebben door dergelijke vragen te stellen. Het is daarom best logisch dat iemand deze antwoorden geeft. De EHB0-er die dergelijke vragen stelt hoort vooraf het slachtoffer duidelijk te maken dat hij een leek is en het slachtoffer deze vragen niet hoeft te beantwoorden.

Werkgevers en arbodiensten mogen zelfs dit soort medische details niet vragen en/of registreren aan/van werknemers. De enige die het mag is de bedrijfsarts, die het ook niet mag delen met de werkgever.

Het is best absurd als persoongegevens, ziektehistorie, medicatie van burgers gewoon ergens in de administratie van ehbo-clubs kan rondzwerven.
De arts van het umcg zal waarschijnlijk nog flink op z'n donder krijgen door het bespreken van patiënten in de trein.
Als ehbo-er mag ik gewoon na een EHBO-dienst de ingevulde formulieren meenemen naar de kroeg om daar gezellig de mensen uit het dorp te bespreken die vanalles onder de leden hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #182 Gepost op: 2 augustus 2016, 11:11:07
Citaat van: owning31 link=msg=1440209 date=1470128159
De arts van het umcg zal waarschijnlijk nog flink op z'n donder krijgen door het bespreken van patiënten in de trein.
Als ehbo-er mag ik gewoon na een EHBO-dienst de ingevulde formulieren meenemen naar de kroeg om daar gezellig de mensen uit het dorp te bespreken die vanalles onder de leden hebben.

Daarom heb ik ook geschreven dat EHBO-ers moeten vertrekken zodra de ambulanceverpleegkundige of een arts ter plaatse is. Het staat de EHBO-er namelijk vrij om alles wat hij hoort en ziet real-time op twitter te zetten. Het gesprek tussen patient en ambulanceverpleegkundige/arts is een vertrouwelijk gesprek, het valt volledig onder het beroepsgeheim. De arts of verpleegkundige moet de patient beschermen door deze mensen weg te sturen.

Ik krijg hier dan verwijt dat ik overdrijf, EHBO-ers niet waardeer of ambulancebemanningen tekort doe terwijl het mij alleen maar gaat om patientenbelang. De belangen van EHBO-ers en/of ambulancebemanningen vind ik niet zo interesant.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #183 Gepost op: 2 augustus 2016, 11:16:58
Citaat van: oma link=msg=1440212 date=1470129067
Daarom heb ik ook geschreven dat EHBO-ers moeten vertrekken zodra de ambulanceverpleegkundige of een arts ter plaatse is. Het staat de EHBO-er namelijk vrij om alles wat hij hoort en ziet real-time op twitter te zetten. Het gesprek tussen patient en ambulanceverpleegkundige/arts is een vertrouwelijk gesprek, het valt volledig onder het beroepsgeheim. De arts of verpleegkundige moet de patient beschermen door deze mensen weg te sturen.
Ik merk tegenwoordig (gelukkig) dat mensen wat minder vrij zijn in het beantwoorden van dergelijke vragen.
Wat ik soms ook merk dat slachtoffers moe worden van alle vragen. Want je moet aan de ehbo-er je hele medicatie lijst en ziektegeschiedenis vertellen, aan zijn collega omdat ze er waarschijnlijk niks van snappen. Vervolgens vertel je het zelfde tegen de ambu-pleeg, seh-pleeg en arts en ook nog aan de dokter van de afdeling.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #184 Gepost op: 2 augustus 2016, 11:33:41
Citaat van: oma link=msg=1440212 date=1470129067
.

Ik krijg hier dan verwijt dat ik overdrijf, EHBO-ers niet waardeer of ambulancebemanningen tekort doe terwijl het mij alleen maar gaat om patientenbelang. De belangen van EHBO-ers en/of ambulancebemanningen vind ik niet zo interesant.
Ik heb ook al diverse keren vermeld dathet slachtoffer op nr 1 staat/ligt.
Dus hebben we hetzelfde belang. Ik probeer het so levend over te dragen aan de ambu. Willen ze handjes extra, dan ben ik er. Geen hulp nodig? Succes, werk ze en tot de volgende keer.
Volgens mij zijn we er zo.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #185 Gepost op: 2 augustus 2016, 11:39:23
Citaat van: leo A link=msg=1440216 date=1470130421
Ik heb ook al diverse keren vermeld dathet slachtoffer op nr 1 staat/ligt.
Dus hebben we hetzelfde belang. Ik probeer het so levend over te dragen aan de ambu. Willen ze handjes extra, dan ben ik er. Geen hulp nodig? Succes, werk ze en tot de volgende keer.
Volgens mij zijn we er zo.

Volgens mij zijn we er nog niet helemaal. Ik had je heel netjes een paar vragen gesteld;

Citaat van: oma link=msg=1440176 date=1470118986
Ik leer graag van je. Ik ken mijn eigen tekortkomingen prima, mijn kennis op terein van reanimatie en het hart is niet echt om over naar huis te schrijven.

1) Waarom moet iemand met hartstilstand een infuus krijgen?
2) Wat zit er precies in dat infuus?
3) Is het schadelijk voor de patient als het infuus prehospitaal minuten later of helemaal niet wordt gegeven?

Voorts heb je mij verweten dat ik met mijn opmerkingen een ambulancebemanning ernstig tekort doe.

Citaat van: oma link=msg=1440203 date=1470127332
Het doet er niet toe, als je diensten aanbiedt moet de ambulancebroeder je vriendelijk bedanken en zeggen dat het niet nodig is.

Als jij denkt dat ik de ambulancebemanning ernstig tekort doe met mijn opmerkingen moet je voor 17.00 uur even  088-120 5000 (lokaal tarief) bellen om deze casus even te voorleggen en te informeren of ik de ambulancebemanning ernstig tekort heb gedaan of dat de ambulancebemanning de patient  tekort heeft gedaan.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #186 Gepost op: 2 augustus 2016, 12:14:36
Citaat van: oma link=msg=1440218 date=1470130763
Volgens mij zijn we er nog niet helemaal. Ik had je heel netjes een paar vragen gesteld;

Heb ik overheen gelezen,excusus.

1:Geen idee waarom, waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat pt niet (verder) in shock gaat wegens absoluut/relatief te weinig volume.
2: Was een infuus met Ringerlactaat volgens LPA8
3: weet ik niet, mss dat een andere arts of pleeg daar het antwoord op weet/ kan geven.

Het is mij dus niet toegestaan om diensten aan te bieden omdat ik niet mijn uniform aan heb?
Als ik dat wel heb, mag ik dat dus wel doen.
Dus ook de verpleegkundig centralist die er in korte broek bij zat, en regelmatig nog op de auto zit, moet op zo'n moment weggaan en zijn/haar collega's het alleen laten doen?
En dat terwijl we met elkaar! alles op alles zetten om de pt ' terug te halen' .
Dit zal dan mss jou mening zijn, de mijne is dat niet.
Maar gelukkig mag ik mijn eigen mening hebben, toch?
Hoop dat ik zo e.e.a. wat heb kunnen verhelderen.

Als ik te veel op de man/vrouw heb gespeeld: Excuses, is niet mijn intentie geweest.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #187 Gepost op: 2 augustus 2016, 12:14:58
Ik kan mij voorstellen dat je als EHBO-er aan iemand die zich "niet lekker" voelt lekenvragen stelt, zoals "heb je normaal gegeten" of "heb je eventuele gebruikelijke medicijnen ingenomen", zonder daarbij in te gaan op welke medicijnen dat dan zouden zijn. Daar kun je toch niets mee.
Je voorkomt daarmee dat je een ambulance gaat bellen voor iemand die vergeten is te ontbijten...
CN NRK


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #188 Gepost op: 2 augustus 2016, 12:32:30
Citaat van: leo A link=msg=1440223 date=1470132876
Het is mij dus niet toegestaan om diensten aan te bieden omdat ik niet mijn uniform aan heb?
Als ik dat wel heb, mag ik dat dus wel doen.


Het staat jou helemaal vrij om je diensten aan te bieden aan iedere hulpverlener;

1. Je mag de politieman aanbieden om voor hem te schieten.
2. Je mag de brandweerman aanbieden om voor hem brand te blussen.
3. Je mag de MMT-piloot aanbieden de helikopter terug te vliegen.
4. Je mag de ambulanceverpleegkundige aanbieden voor hem een infuus klaar te maken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #189 Gepost op: 2 augustus 2016, 12:41:27
Citaat van: Marnix link=msg=1440224 date=1470132898
Ik kan mij voorstellen dat je als EHBO-er aan iemand die zich "niet lekker" voelt lekenvragen stelt, zoals "heb je normaal gegeten" of "heb je eventuele gebruikelijke medicijnen ingenomen", zonder daarbij in te gaan op welke medicijnen dat dan zouden zijn. Daar kun je toch niets mee.
Je voorkomt daarmee dat je een ambulance gaat bellen voor iemand die vergeten is te ontbijten...

Je mag van mij de ambulancedienst/112 bellen bij onwelwording, ook als je achterhaalt hebt dat iemand vergeten is te ontbijten.