Zeg ik iets raars als ik jouw werkdiagnose serieus neem omdat je ambulanceverpleegkundige bent en ik weinig tot geen boodschap heb aan een vermoedelijke diagnose van een EHBO-er?
Ja, als je kijkt naar net ongevals-mechanisme en de daarbij voorkomende letsels kan je al een goeie inschatting maken.
Ik noem een werkdiagnose dan ook een inschatting van het letsel. Als iemand zijn knieschijf 'uit de kom schiet', dan maak ik een een inschatting van een Patella-luxatie en meld dit dan ook door aan de meldkamer.
Datzelfde geld dan ook voor nek/-wervelletsel, bewustzijnsstoornissen en andere zaken waarbij mijn kennis ophoudt en ik een ambulance wil laten komen in overleg met de meldkamer.
Met de verandering binnen het rode kruis, worden steeds meer vrijwilligers opgeleid in het ABCDE denken, handelen en uitvoeren. Daarbij komen ook de ample en triage naar voren. Al deze gegevens noteer ik volgens de MIST/SBAR en draag deze over zodra de ambulance bij het slachtoffer komt.
Helaas zijn dit maar een beperkt aantal vrijwilligers die dit aangeleerd krijgen en moeten dat er uiteraard veel meer worden. Maar om terug te komen op je suggestieve vraag, ja je zegt iets raars. Met andere woorden, je neemt hetgeen niet serieus. Echter kan de informatie die een EHBO'er verzameld heeft, goed van pas komen bij de ambulancedienst. Uiteraard zal die dat vervolgens opnieuw uitvragen of volgens zijn ABCDE weer meenemen. Maar dat is de kracht van hetzelfde denken, handelen en uitvoeren.