Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39698 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #210 Gepost op: 2 augustus 2016, 22:04:20
Waarom mogen wij een evenement (met hoog risico op nek/wervelletsel wat ver van een ambulancepost ligt) niet van tevoren melden bij de MKA? En dat gaat niet via 112 maar via de overleg lijn. Ik meld wat voor evenement we hebben en alles

Over de ABCD denk ik niet na, maar die check ik binnen een oogopwenk in meerderheid van de gevallen.

Ample ga ik elk niet bij elk slachtoffer uitvragen. Dit is afhankelijk van de ernst van het letsel wat het slachtoffer heeft.

En patiëntenregistratie doe ik niet aan. Wel slachtofferregistratie, van turflijstje tot een slachtofferformulier of digitaal. Puur afhankelijk van de inzet. Dit voor de eigen administratie van de afdeling (zodat je enig idee hebt hoeveel zorgcontacten je hebt gehad). En ook om ons in te kunnen dekken als we achteraf worden aangeklaagd.

Dit zijn dingen waarvan jij roept dat we dit niet mogen, maar we krijgen het elke keer weer geleerd met de herhalingslessen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #211 Gepost op: 2 augustus 2016, 22:09:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440342 date=1470168260
Waarom mogen wij een evenement (met hoog risico op nek/wervelletsel wat ver van een ambulancepost ligt) niet van tevoren melden bij de MKA? En dat gaat niet via 112 maar via de overleg lijn. Ik meld wat voor evenement we hebben en alles

Omdat dit mijn inziens al lang gebeurd had moeten zijn?
Een evenement waarbij sprake is op dergelijk letsel heeft neem ik aan een vergunning nodig. De gemeente zal bij de vergunningsaanvraag de GHOR betrekken. De GHOR zal dan zo zijn eisen stellen aan het evenement en als zij het nodig achten het evenement melden bij de MKA. Waarom zou een EHBO club dan nog de meldkamer hiermee moeten belasten?
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #212 Gepost op: 2 augustus 2016, 22:12:04
Citaat van: Tomyboy link=msg=1440343 date=1470168545
Omdat dit mijn inziens al lang gebeurd had moeten zijn?
Een evenement waarbij sprake is op dergelijk letsel heeft neem ik aan een vergunning nodig. De gemeente zal bij de vergunningsaanvraag de GHOR betrekken. De GHOR zal dan zo zijn eisen stellen aan het evenement en als zij het nodig achten het evenement melden bij de MKA. Waarom zou een EHBO club dan nog de meldkamer hiermee moeten belasten?

GHOR bepaald alleen wat er nodig is aan hulpverlening. Zij gaan echt niet bijhouden wanneer waar welk evenement is om dit door te melden aan de meldkamer. Daarnaast melden we echt niet elk evenement melden we aan bij de meldkamer.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #213 Gepost op: 2 augustus 2016, 22:13:29
Citaat van: Expert link=msg=1440339 date=1470167624
Ik denk dat we discussie eens moeten afpellen naar de kern.

Wat moet de EHBO'er doen:

Neem als hulpverlener de volgende basisregels Eerste Hulp in acht.
  • Let op gevaar
  • Na wat er is gebeurd en daarna wat het slachtoffer mankeert
  • Stel het slachtoffer gerust en zorg voor beschutting
  • Zorg voor professionele hulp
  • Help het slachtoffer op de plaats waar hij ligt of zit
  • 1-1-2 bellen

Meld dan:
  • Aantal slachtoffers
  • Welk vermoedelijk letsel
  • Via welke ingang / route de hulpdiensten het beste kunnen rijden
  • Zorg voor vrije toegangswegen voor de hulpdiensten naar het (de) slachtoffer(s)

Volg de aanwijzingen van de hulpdiensten en geef antwoord op hun vragen. Nadrukkelijk…,  Punt!

Heb ik slecht nieuws voor je.
Vanaf de 27e druk van het Oranje Kruis boekje bestaan deze 5 belangrijke punten niet meer als geheel en is er dus geen duidelijk structuur meer van handelen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #214 Gepost op: 2 augustus 2016, 23:14:53
Ik ben van mening dat elke eerste hulp verlener die in georganiseerd verband werkt een geheimhoudingsverklaring moet tekenen. Alle gegevens die geregistreerd worden moeten vallen onder de CBP regels voor medisch dossier. Dossiervorming is net zo belangrijk als bij ALS clubs, er moet terug te zoeken zijn wie een slachtoffer geholpen heeft, wat het letsel/de ziekte was, wat deze gedaan heeft en welke adviezen er meegegeven zijn. Met die gegevens moet zorgvuldig worden omgegaan en veel clubs hebben daar echt nog slagen te maken. Ook die van mij.

Dossiervorming in deze context lijkt mij vanuit het oogpunt van het belang van het slachtoffer juist helemaal niet belangrijk. En dat belang dient het uitgangspunt te zijn.

Sterker nog, deze gegevens kunnen worden aangemerkt als bijzondere persoonsgegevens en mogen volgens mij dan niet (geautomatiseerd) verwerkt worden zonder wettelijke grondslag.
Ik kan die grondslag maar moeilijk plaatsen bij eerste hulpverlening en ALS clubs op evenementen maar dat kan ik als leek natuurlijk verkeerd zien....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #215 Gepost op: 2 augustus 2016, 23:20:36
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440342 date=1470168260
Waarom mogen wij een evenement (met hoog risico op nek/wervelletsel wat ver van een ambulancepost ligt) niet van tevoren melden bij de MKA? En dat gaat niet via 112 maar via de overleg lijn. Ik meld wat voor evenement we hebben en alles

Wat is hier van de toegevoegde waarde?

Bij de politie weten wij van elke vergunnigsaanvraag, van straatfeestje tot groot evenement. Bij alles kan er wel wat mis gaan, maar wij gaan uit van een correcte risicoafweging en weten dus waar we geen aandacht aan hoeven te besteden, waar we misschien ons gezicht moeten laten zien of waar wij daadwerkelijk aanwezig moeten zijn. De beveiliging van kleinschalige evenementen gaat ook niet de meldkamer bellen om de politie in te lichten dat zij daar staan en met hoeveel man.

Als er een evenement is waarbij de het risico zodanig is dat er een ambulance inzet nodig is dan houden ze daar in voorbereidingen rekening mee. Wordt er geen ALS verzorgd tijdens het evenement dan valt het onder de reguliere zorg. Ze hebben namelijk zelf van tevoren zo bepaald.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #216 Gepost op: 2 augustus 2016, 23:23:32
Toegevoegde waarde is dat als we bellen dat dit eigenlijk altijd een A1 ritje wordt: mogelijk nek- of wervelletsel. Dus wat gebeurd er op het moment dat wij bellen? Dan gaat de ambu alvast rijden: het DIA systeem (en nee, dat is er nog niet in Limburg Noord).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #217 Gepost op: 3 augustus 2016, 00:14:10
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440356 date=1470173012
Toegevoegde waarde is dat als we bellen dat dit eigenlijk altijd een A1 ritje wordt: mogelijk nek- of wervelletsel. Dus wat gebeurd er op het moment dat wij bellen? Dan gaat de ambu alvast rijden: het DIA systeem (en nee, dat is er nog niet in Limburg Noord).

Een meldkamer zou moeten weten dat dat evenement plaats vindt, daar is geen telefoontje vooraf van de EHBO voor nodig. Bij een daadwerkelijk incident zou het dan ook niet moeten uitmaken wie 112 belt, de EHBO of Pietje en Jantje.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #218 Gepost op: 3 augustus 2016, 04:58:29
De reden dat wij ons aanmelden bij de mka is op verzoek van de mka zelf. Het is een aantal keer voorgekomen dat er in de beurt van een evenement iets gebeurt waarvoor een ambulance gebeld is of omstanders bellen op het evenement zelf 112. De mka vind het dan prettig dat ze ons kunnen bellen zodat we vast eerste hulp kunnen verlenen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #219 Gepost op: 3 augustus 2016, 08:21:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440342 date=1470168260
Waarom mogen wij een evenement (met hoog risico op nek/wervelletsel wat ver van een ambulancepost ligt) niet van tevoren melden bij de MKA? En dat gaat niet via 112 maar via de overleg lijn. Ik meld wat voor evenement we hebben en alles

Op een evenement met hoog risico hoog energetisch trauma zet je een ambulancevoertuig met bemanning stand-by samen met EHBO-ers. Je hebt geen overleglijn nodig voor EHBO-ers aangezien het ambulancevoertuig zich ter plaatse meldt op de evenementenlokatie.