Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39694 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #220 Gepost op: 3 augustus 2016, 08:26:40
Citaat van: oma link=msg=1440370 date=1470205263
Op een evenement met hoog risico hoog energetisch trauma zet je een ambulancevoertuig met bemanning stand-by samen met EHBO-ers. Je hebt geen overleglijn nodig voor EHBO-ers aangezien het ambulancevoertuig zich ter plaatse meldt op de evenementenlokatie.
Dat is iets wat ik heel weinig zie gebeuren, een ambulance (van de rav) stand-by op een evenement.

Overigens staat er bij alle internationale voetbalwedstrijden wel een ambulance bij het stadion, terwijl ik in een heel voetbalseizoen hoogstens 3 pleisters plak zo ongeveer.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #221 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:06:02
Citaat van: owning31 link=msg=1440363 date=1470193109
De reden dat wij ons aanmelden bij de mka is op verzoek van de mka zelf. Het is een aantal keer voorgekomen dat er in de beurt van een evenement iets gebeurt waarvoor een ambulance gebeld is of omstanders bellen op het evenement zelf 112. De mka vind het dan prettig dat ze ons kunnen bellen zodat we vast eerste hulp kunnen verlenen.

Precies. Dat is 1 van de belangrijkste reden.

Citaat van: koenb link=msg=1440358 date=1470176050
Een meldkamer zou moeten weten dat dat evenement plaats vindt, daar is geen telefoontje vooraf van de EHBO voor nodig. Bij een daadwerkelijk incident zou het dan ook niet moeten uitmaken wie 112 belt, de EHBO of Pietje en Jantje.

Blijkbaar is dit anders als men een vergunning heeft voor elke maand ofzo...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #222 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:25:53
Citaat van: owning31 link=msg=1440371 date=1470205600
Dat is iets wat ik heel weinig zie gebeuren, een ambulance (van de rav) stand-by op een evenement.

Overigens staat er bij alle internationale voetbalwedstrijden wel een ambulance bij het stadion, terwijl ik in een heel voetbalseizoen hoogstens 3 pleisters plak zo ongeveer.

Dat komt omdat er voor betaald wordt door de organisatie. Dat vind ik ook niet meer dan logisch. Als er een evenement gehouden wordt met kans op ernstig letsel moet de organisatie naast de ehbo ook ALS zorg leveren. En dan liefst een ambulancedienst die direct kan vervoeren naar een traumacentrum. Ik vind dat er bij vergunningsaanvraag veel beter gekeken moet worden naar deze dingen. Vervolgens moet er ook goed op gecontroleerd worden.
Elke 112 melding of aanvraag voor ambulancezorg moet gewoon door het uitvraagsysteem gehaald worden. Dat voorkomt onnodige ambulancezorg naar vooral politiemeldingen en ehbo meldingen die geen ambulance indicatie hebben. Nu wordt er voor al die onnodige meldingen een ambulance gestuurd. Vervolgens gaat er ergens anders iemand de pijp uit omdat ambulances bezig zijn met onzin. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat onze uitvraagsystemen bijna overal een ambulance aan toewijzen... Om over de hap nog maar niet te beginnen. Ik vraag mij wel eens af of ze zelf nog wel eens de deur uit komen op sommige weekenden...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #223 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:34:01
Citaat van: Defender link=msg=1440407 date=1470219953
Dat komt omdat er voor betaald wordt door de organisatie. Dat vind ik ook niet meer dan logisch. Als er een evenement gehouden wordt met kans op ernstig letsel moet de organisatie naast de ehbo ook ALS zorg leveren. En dan liefst een ambulancedienst die direct kan vervoeren naar een traumacentrum. Ik vind dat er bij vergunningsaanvraag veel beter gekeken moet worden naar deze dingen. Vervolgens moet er ook goed op gecontroleerd worden.
Elke 112 melding of aanvraag voor ambulancezorg moet gewoon door het uitvraagsysteem gehaald worden. Dat voorkomt onnodige ambulancezorg naar vooral politiemeldingen en ehbo meldingen die geen ambulance indicatie hebben. Nu wordt er voor al die onnodige meldingen een ambulance gestuurd. Vervolgens gaat er ergens anders iemand de pijp uit omdat ambulances bezig zijn met onzin. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat onze uitvraagsystemen bijna overal een ambulance aan toewijzen... Om over de hap nog maar niet te beginnen. Ik vraag mij wel eens af of ze zelf nog wel eens de deur uit komen op sommige weekenden...

Als ik een ambulance nodig heb op het evenement dan ga ik niet voor niks bellen, dus dat die ambu dan bezig is met onzin klopt dan niet. Ik maak wel een goede afweging hierin. HAP word ik af en toe echt gek van: Iedereen moet maar eerst paracetamol nemen om het aan te kijken. Zelfs iemand die de vinger uit de kom had wilde ze eigenlijk niet behandelen! Oja, om wel eerst 25 minuten in de wacht te hangen bij ze (het was rond etenstijd...)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #224 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:40:11
Citaat van: Defender link=msg=1440407 date=1470219953
Om over de hap nog maar niet te beginnen. Ik vraag mij wel eens af of ze zelf nog wel eens de deur uit komen op sommige weekenden...
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440410 date=1470220441
HAP word ik af en toe echt gek van: ....het was rond etenstijd...)
Ik zou zeggen, neem eens contact op met de hap tijdens kantooruren, en probeer eens een dienst mee te gaan in het weekend.
Dan praten we daarna verder.......
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #225 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:50:31
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440410 date=1470220441

Als ik een ambulance nodig heb op het evenement dan ga ik niet voor niks bellen, dus dat die ambu dan bezig is met onzin klopt dan niet. Ik maak wel een goede afweging hierin.


Los ven het onbegrijpelijk Nederlands..., "als ik een ambulance nodig heb, ga ik niet voor niks bellen", ben ik van mening dat je gewoon de basisregels toe moet passen.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440342 date=1470168260

Over de ABCD denk ik niet na, maar die check ik binnen een oogopwenk in meerderheid van de gevallen.

Ample ga ik elk niet bij elk slachtoffer uitvragen. Dit is afhankelijk van de ernst van het letsel wat het slachtoffer heeft.

En patiëntenregistratie doe ik niet aan. Wel slachtofferregistratie, van turflijstje tot een slachtofferformulier of digitaal. Puur afhankelijk van de inzet. Dit voor de eigen administratie van de afdeling (zodat je enig idee hebt hoeveel zorgcontacten je hebt gehad). En ook om ons in te kunnen dekken als we achteraf worden aangeklaagd.


In je reactie probeer je de indruk te wekken dat je dingen niet doet, maar tegelijkertijd doe je toch. Over ABCD denk je niet na, maar je doet het wel. Zelfs in een oogwenk. AMPLE vraag je niet uit, behalve als je het lestel als ernstig inschat. Je doet niet aan patiëntenregistratie, maar wel aan slachtofferregistratie.

Dat is complete wartaal!

Kortom, je bent met heel andere dingen bezig dan je opgedragen taak. En dat zijn nu precies de EHBO'ers die door heel veel professionele hulpverleners worden gekwalificeerd als 'wannabees' en dat soort lieden roepen gewoon heel veel weerstand op.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #226 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:07:57
Citaat van: Expert link=msg=1440415 date=1470221431
Los ven het onbegrijpelijk Nederlands..., "als ik een ambulance nodig heb, ga ik niet voor niks bellen", ben ik van mening dat je gewoon de basisregels toe moet passen.

In je reactie probeer je de indruk te wekken dat je dingen niet doet, maar tegelijkertijd doe je toch. Over ABCD denk je niet na, maar je doet het wel. Zelfs in een oogwenk. AMPLE vraag je niet uit, behalve als je het lestel als ernstig inschat. Je doet niet aan patiëntenregistratie, maar wel aan slachtofferregistratie.

Dat is complete wartaal!

Kortom, je bent met heel andere dingen bezig dan je opgedragen taak. En dat zijn nu precies de EHBO'ers die door heel veel professionele hulpverleners worden gekwalificeerd als 'wannabees' en dat soort lieden roepen gewoon heel veel weerstand op.

Dankje dat je mij wannabbee noemt. Dan mag jij alle Rode Kruis vrijwilligers zo noemen die EHBO inzetten draaien. Want wij krijgen de AMPLE, ABCD en alles gewoon aangeleerd in onze herhalingslessen.

Ik weet van mijzelf dat ik goed EHBO werk lever, goede inschatting kan maken of ikzelf het slachtoffer kan behandelen, iemand naar de HAP moet of niet, of ik een ambulance nodig heb voor diegene of niet. Ik kan dus zeker wel een ambulance aanvragen bij de MKA. Of ik dan deze ook ga krijgen is een 2e, maar tot nu toe heb ik al deze gevallen een ambu toegewezen gekregen en geen enkele keer gehoord dat deze auto voor niks is gekomen.

Zolang ik mijn EHBO-werk goed doe, mijn slachtoffers op de juiste manier behandel en zorg dat zij de juiste zorg krijgen hoor ik hier niemand naar kraaien. Behalve jij en nog enkele andere hier die geen flauw idee hebben hoe ik functioneer tijdens een inzet. Ik weet wat ik doe en dat ik binnen de richtlijnen van de EHBO doe zoals mij aangeleerd is en wekelijks herhaalt wordt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #227 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:17:28
Grumpy91,

Mag ik je een tip geven? Laat je niet verleiden in steeds jezelf te moeten verdedigen, zoals ik al eerder schreef als jij het gevoel hebt het goed te doen en je bewaakt je eigen grenzen (en dat geloof ik) dan is het goed

ongeacht wat een ander er van vindt, die strijd win je hier niet


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #228 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:19:12
Citaat van: senseihomer link=msg=1440421 date=1470223048
Grumpy91,

Mag ik je een tip geven? Laat je niet verleiden in steeds jezelf te moeten verdedigen, zoals ik al eerder schreef als jij het gevoel hebt het goed te doen en je bewaakt je eigen grenzen (en dat geloof ik) dan is het goed

ongeacht wat een ander er van vindt, die strijd win je hier niet

Ik ga er nu ook niet meer op in. Mijn vorig bericht was voorlopig in dit topic het laatste, want er zijn enkele mensen die liever geen EHBO'ers zien dan wel, ookal hebben ze er respect voor.... 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #229 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:21:34
In veel gevallen vraagt de GHOR aan ehbo organisaties wel om registratie bij te houden. Opzich is dat niet slecht. Mits je nadenkt over hoe en wat je registreert.

Om te beginnen registreer je pas als je er tijd voor hebt, dus als de hulpvrager weer vertrokken is.
Medische geschiedenis is van geen enkel belang en hoef je dus ook niet te registreren. Enige uitzondering wanneer de medische geschiedenis ook de oorzaak is van de EHBO handelingen. Bijvoorbeeld: Slachtoffer met diabetes heeft hypo. Dan zou je wat mij betreft best op kunnen schrijven: "S.O. diabeet, hypo, aanspreekbaar, dextro gegeven. Advies iets te gaan eten." Dat die persoon ook pillen voor zijn bloeddruk slikt hoort er niet op.

Verder vraag je expliciet toestemming om het op te schrijven. Je geeft aan er vertrouwelijk mee om te gaan en schrijft niets op waarvoor je geen expliciete toestemming hebt. Mijn standaard vraag is: Hoi, vind je het goed als ik een paar dingen opschrijf? Het blijft vertrouwelijk en is puur voor de statistieken en voor jou als je morgen bijvoorbeeld iets wilt vragen over wat we gedaan hebben, zodat mijn baas dat kan opzoeken." Ik vraag of ik hun naam en woonplaats mag opschrijven. In 99% van de gevallen schrijf ik alleen een voornaam op. Als het een sportevenement is en het is een deelnemer met een startnummer schrijf ik helemaal geen persoonsgegevens op. Alleen het startnummer. In onze administratie is het op geen enkele manier naar een persoon te herleiden, maar die persoon zou eventueel wel zelf zijn formulier terug kunnen krijgen als hij er om vraagt.

Verder gaat mijn inhoudelijke registratie niet verder als bijvoorbeeld:
- Gevallen van fiets, pijnlijke r. Schouder. Goede mobiliteit arm/hand geen overige klachten. Gekoeld, advies HAP bij aanhouden pijn.
- onwelwording, vermoedelijk alcohol, goed aanspreekbaar, naar huis met ouders.
- bewusteloos, ademhaling oke, overgedragen ambulance 22:35.
- pijn op borst, aanspreekbaar, ademhaling oke, overgedragen ambulance 12:00