In veel gevallen vraagt de GHOR aan ehbo organisaties wel om registratie bij te houden. Opzich is dat niet slecht. Mits je nadenkt over hoe en wat je registreert.
Om te beginnen registreer je pas als je er tijd voor hebt, dus als de hulpvrager weer vertrokken is.
Medische geschiedenis is van geen enkel belang en hoef je dus ook niet te registreren. Enige uitzondering wanneer de medische geschiedenis ook de oorzaak is van de EHBO handelingen. Bijvoorbeeld: Slachtoffer met diabetes heeft hypo. Dan zou je wat mij betreft best op kunnen schrijven: "S.O. diabeet, hypo, aanspreekbaar, dextro gegeven. Advies iets te gaan eten." Dat die persoon ook pillen voor zijn bloeddruk slikt hoort er niet op.
Verder vraag je expliciet toestemming om het op te schrijven. Je geeft aan er vertrouwelijk mee om te gaan en schrijft niets op waarvoor je geen expliciete toestemming hebt. Mijn standaard vraag is: Hoi, vind je het goed als ik een paar dingen opschrijf? Het blijft vertrouwelijk en is puur voor de statistieken en voor jou als je morgen bijvoorbeeld iets wilt vragen over wat we gedaan hebben, zodat mijn baas dat kan opzoeken." Ik vraag of ik hun naam en woonplaats mag opschrijven. In 99% van de gevallen schrijf ik alleen een voornaam op. Als het een sportevenement is en het is een deelnemer met een startnummer schrijf ik helemaal geen persoonsgegevens op. Alleen het startnummer. In onze administratie is het op geen enkele manier naar een persoon te herleiden, maar die persoon zou eventueel wel zelf zijn formulier terug kunnen krijgen als hij er om vraagt.
Verder gaat mijn inhoudelijke registratie niet verder als bijvoorbeeld:
- Gevallen van fiets, pijnlijke r. Schouder. Goede mobiliteit arm/hand geen overige klachten. Gekoeld, advies HAP bij aanhouden pijn.
- onwelwording, vermoedelijk alcohol, goed aanspreekbaar, naar huis met ouders.
- bewusteloos, ademhaling oke, overgedragen ambulance 22:35.
- pijn op borst, aanspreekbaar, ademhaling oke, overgedragen ambulance 12:00