Dankje dat je mij wannabbee noemt. Dan mag jij alle Rode Kruis vrijwilligers zo noemen die EHBO inzetten draaien. Want wij krijgen de AMPLE, ABCD en alles gewoon aangeleerd in onze herhalingslessen.
Ik weet van mijzelf dat ik goed EHBO werk lever, goede inschatting kan maken of ikzelf het slachtoffer kan behandelen, iemand naar de HAP moet of niet, of ik een ambulance nodig heb voor diegene of niet. Ik kan dus zeker wel een ambulance aanvragen bij de MKA. Of ik dan deze ook ga krijgen is een 2e, maar tot nu toe heb ik al deze gevallen een ambu toegewezen gekregen en geen enkele keer gehoord dat deze auto voor niks is gekomen.
Zolang ik mijn EHBO-werk goed doe, mijn slachtoffers op de juiste manier behandel en zorg dat zij de juiste zorg krijgen hoor ik hier niemand naar kraaien. Behalve jij en nog enkele andere hier die geen flauw idee hebben hoe ik functioneer tijdens een inzet. Ik weet wat ik doe en dat ik binnen de richtlijnen van de EHBO doe zoals mij aangeleerd is en wekelijks herhaalt wordt.
Beste Grumpy,
- Dat het Rode Kruis ''iets'' als de ABCD-methodiek of de AMPLE behandeld in de herhalingslessen betekend nog niet dat jij bevoegd en vooral bekwaam bent om dit in de praktijk ook zo toe te passen. Ik mag hopen dat jou ze in de herhalingslessen in het najaar geen uitleg over een tracheotomie gaan geven en dat jij dit vervolgens maar gaat toepassen omdat het Rode Kruis dit jou ''gewoon'' heeft ''aangeleerd''.
- Er word de hele tijd maar gewoon gesproken over slachtoffers, voor ons zijn dit gewoon patiënten.
- Oma en Expert hebben al meerdere malen geprobeerd uit te leggen dat een EHBO-er niemand behandeld, dit doen alleen Artsen.
- Iemand die een ongelukje heeft gehad en nog helder en adequaat is kan prima zelf beslissen of hij gewoon naar huis gaat, naar de huisarts op de HAP of dat er misschien toch nog een ambulance noodzakelijk is. Desnoods aanwezige familie maar een EHBO-er die wel even het vervolgbeleid gaat bepalen is zeer onwenselijk, je kan hooguit iemand adviseren.
- Iedereen kan 112 bellen en om een ambulance vragen, de MKA bepaald dan vervolgens of dit verzoek word gehonoreerd.
- Jij hebt het over je EHBO-werk, volgens mij zijn dit gewoon werkzaamheden die jij uitvoert als vrijwilliger. Niemand die jou dus dwingt om deze EHBO te gaan verlenen. Gewoon hobby dus. Geen probleem iedereen mag een hobby hebben maar sla er niet in door.
Zoals nu al meer dan 10 pagina's word geschreven door professionele hulpverleners, ambulancemedewerkers, SEH personeel, MMT en Artsen: EHBO-er zijn prima, maar blijf bij je primaire taak. Verleen eerste hulp en alarmeer professionele hulp indien noodzakelijk.
Niet meer en niet minder. Je moet zaken niet spannender of interessanter maken dan dat ze zijn.