Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39702 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #230 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:28:06
Mee eens. Vaak wil de hulpverleningsorganisatie (Rode Kruis of EHBO-vereniging) ook een beeld hebben van het aantal hulpverleningen. Al is het maar om investeringen te rechtvaardigen. Daar zijn meestal afspraken over. Uiteraard zijn persoonsgegevens of ziektegeschiedenis niet van belang daarvoor.
CN NRK


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #231 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:31:10
Citaat
Dankje dat je mij wannabbee noemt. Dan mag jij alle Rode Kruis vrijwilligers zo noemen die EHBO inzetten draaien. Want wij krijgen de AMPLE, ABCD en alles gewoon aangeleerd in onze herhalingslessen.

Ik weet van mijzelf dat ik goed EHBO werk lever, goede inschatting kan maken of ikzelf het slachtoffer kan behandelen, iemand naar de HAP moet of niet, of ik een ambulance nodig heb voor diegene of niet. Ik kan dus zeker wel een ambulance aanvragen bij de MKA. Of ik dan deze ook ga krijgen is een 2e, maar tot nu toe heb ik al deze gevallen een ambu toegewezen gekregen en geen enkele keer gehoord dat deze auto voor niks is gekomen.

Zolang ik mijn EHBO-werk goed doe, mijn slachtoffers op de juiste manier behandel en zorg dat zij de juiste zorg krijgen hoor ik hier niemand naar kraaien. Behalve jij en nog enkele andere hier die geen flauw idee hebben hoe ik functioneer tijdens een inzet. Ik weet wat ik doe en dat ik binnen de richtlijnen van de EHBO doe zoals mij aangeleerd is en wekelijks herhaalt wordt.  

Beste Grumpy,

- Dat het Rode Kruis ''iets'' als de ABCD-methodiek of de AMPLE behandeld in de herhalingslessen betekend nog niet dat jij bevoegd en vooral bekwaam bent om dit in de praktijk ook zo toe te passen. Ik mag hopen dat jou ze in de herhalingslessen in het najaar geen uitleg over een tracheotomie gaan geven en dat jij dit vervolgens maar gaat toepassen omdat het Rode Kruis dit jou ''gewoon'' heeft ''aangeleerd''.
- Er word de hele tijd maar gewoon gesproken over slachtoffers, voor ons zijn dit gewoon patiënten.
- Oma en Expert hebben al meerdere malen geprobeerd uit te leggen dat een EHBO-er niemand behandeld, dit doen alleen Artsen.
- Iemand die een ongelukje heeft gehad en nog helder en adequaat is kan prima zelf beslissen of hij gewoon naar huis gaat, naar de huisarts op de HAP of dat er misschien toch nog een ambulance noodzakelijk is. Desnoods aanwezige familie maar een EHBO-er die wel even het vervolgbeleid gaat bepalen is zeer onwenselijk, je kan hooguit iemand adviseren.
- Iedereen kan 112 bellen en om een ambulance vragen, de MKA bepaald dan vervolgens of dit verzoek word gehonoreerd.
- Jij hebt het over je EHBO-werk, volgens mij zijn dit gewoon werkzaamheden die jij uitvoert als vrijwilliger. Niemand die jou dus dwingt om deze EHBO te gaan verlenen. Gewoon hobby dus. Geen probleem iedereen mag een hobby hebben maar sla er niet in door.

Zoals nu al meer dan 10 pagina's word geschreven door professionele hulpverleners, ambulancemedewerkers, SEH personeel, MMT en Artsen: EHBO-er zijn prima, maar blijf bij je primaire taak. Verleen eerste hulp en alarmeer professionele hulp indien noodzakelijk.

Niet meer en niet minder. Je moet zaken niet spannender of interessanter maken dan dat ze zijn.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #232 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:36:48
Citaat van: icare link=msg=1440426 date=1470223870
Beste Grumpy,

- Dat het Rode Kruis ''iets'' als de ABCD-methodiek of de AMPLE behandeld in de herhalingslessen betekend nog niet dat jij bevoegd en vooral bekwaam bent om dit in de praktijk ook zo toe te passen. Ik mag hopen dat jou ze in de herhalingslessen in het najaar geen uitleg over een tracheotomie gaan geven en dat jij dit vervolgens maar gaat toepassen omdat het Rode Kruis dit jou ''gewoon'' heeft ''aangeleerd''.
- Er word de hele tijd maar gewoon gesproken over slachtoffers, voor ons zijn dit gewoon patiënten.
- Oma en Expert hebben al meerdere malen geprobeerd uit te leggen dat een EHBO-er niemand behandeld, dit doen alleen Artsen.
- Iemand die een ongelukje heeft gehad en nog helder en adequaat is kan prima zelf beslissen of hij gewoon naar huis gaat, naar de huisarts op de HAP of dat er misschien toch nog een ambulance noodzakelijk is. Desnoods aanwezige familie maar een EHBO-er die wel even het vervolgbeleid gaat bepalen is zeer onwenselijk, je kan hooguit iemand adviseren.
- Iedereen kan 112 bellen en om een ambulance vragen, de MKA bepaald dan vervolgens of dit verzoek word gehonoreerd.
- Jij hebt het over je EHBO-werk, volgens mij zijn dit gewoon werkzaamheden die jij uitvoert als vrijwilliger. Niemand die jou dus dwingt om deze EHBO te gaan verlenen. Gewoon hobby dus. Geen probleem iedereen mag een hobby hebben maar sla er niet in door.

Zoals nu al meer dan 10 pagina's word geschreven door professionele hulpverleners, ambulancemedewerkers, SEH personeel, MMT en Artsen: EHBO-er zijn prima, maar blijf bij je primaire taak. Verleen eerste hulp en alarmeer professionele hulp indien noodzakelijk.

Niet meer en niet minder. Je moet zaken niet spannender of interessanter maken dan dat ze zijn.

Rode Kruis behandeld dit niet, dit leren wij. We hebben het ook eens in een wilde (afgedwaalde) les gehad over tracheotomie maar dit gaat echt niet betekenen dat ik dit ook doe. En waar staat dat een leek geen ABCD of AMPLE mag gebruiken? Want ik ben blijkbaar niet bevoegd en niet bekwaam? Leg uit, valt ABCD en AMPLE ook onder BIG wetgeving?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #233 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:42:11
iCare, dank voor deze heldere samenvatting. Ik denk dat je hiermee de belangrijkste punten over de primaire EHBO taken hebt benoemd.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #234 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:46:50
http://www.ehbo2go.nl/vragen112.htm


Kunnen de degene die hier beroepsmatig mee bezig hier dan even naar kijken?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #235 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:54:27
waarom zou je als EHBO-er niet een ABCDE methodiek kunnen gebruiken, alleen wees dan wel kritisch in hoe ver je in gaat (welke diepgang)

De B van de ABCDE kan zijn:
een snelle ademhaling (EHBO niveau)

tot: ik heb het vermoeden dat het gaat om een Hyperventilatie syndroom geinduceerd door.....

beide zijn omschrijvingen in de B.

Persoonlijk denk ik dat de ABDCE methodiek een prima structuur kan geven in het beoordelen, alleen bepaal je zelf met welke diepte

over bijv. de AMPLE, ik zou niet goed weten of en welke meerwaarde dit zou kunnen hebben in de EHBO hulpverlening


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #236 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:56:01
http://www.ehbo2go.nl/vragen112.htm


Kunnen de degene die hier beroepsmatig mee bezig hier dan even naar kijken?

Het betreft hier een commercieel bedrijf dat geld verdient met EHBO cursussen.
Gewoon "knip plak" werk uit de PHTLS door iemand die niet professioneel actief is in de pre-hospitale setting.

Weer een hoog "wannabee" gehalte helaas.....


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #237 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:04:04
Dat snap ik. Alleen word hier dus wel abcd uitgelegd. Nu zal het op een evenement waarschijnlijk minder voorkomen dat iemand zo ver heen is dat dit nodig is, maar als je, zoals ik, regelmatig langs de weg zit, kun je zomaar langs een ongeluk komen. Dan lijkt me dat, na veilig stellen van plek en 112 bellen, je het misschien wel kan toe passen. In de zin van:Volg de stappen, kijk of er iets aan de hand is. Is het simpel kun je het misschien zelf oplossen. In overige gevallen kun je in ieder geval aan de vpk aan geven dat ademweg belemmerd is, etc, etc.

Zullen jullie zelf ook willen constateren, maar als je al op iets risicovol gewezen word, kijk je hier dan niet sneller naar?

Moet nog een keer ehbo gaan doen, dus praat nu volledig als leek. 98uiye


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #238 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:04:45
Citaat van: batoutofhell link=msg=1440431 date=1470224810
http://www.ehbo2go.nl/vragen112.htm

Kunnen de degene die hier beroepsmatig mee bezig hier dan even naar kijken?
Een EHBO-clubje  dat de weg kwijt is.

Ik heb net mijn cursusboek voor de basiscursus PHTLS voor ambulancepersoneel ontvangen. A4 formaat, bijna net zo dik als mijn onderarm en zwaar genoeg om volgens de ARBO een hulpmiddel te moeten gebruiken.
Er zij leggen dit wel even uit in 1 pagina op de website voor EHBO'ers. Te bezopen voor woorden en op geen enkele manier in lijn met de gedachtegang achter PHTLS. Een EHBO-club die denkt dat het zo kan, snapt er bijzonder weinig van. Maar het klinkt natuurlijk wel lekker op je website, Pre Hospitaal Trauma Life Support binnen je EHBO-clubje.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #239 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:33:14
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1440424 date=1470223294
In veel gevallen vraagt de GHOR aan ehbo organisaties wel om registratie bij te houden. Opzich is dat niet slecht. Mits je nadenkt over hoe en wat je registreert.
Heb je daar voorbeelden (evenementen) van? En wat vraagt de GHOR dan exact, details of alleen statistieken? Legt de GHOR formeel vast aan welke voorwaarden en eisen de EHBO organisatie zich moet houden voor het verwerken van die gegevens?
Betekend het nadenken dat er ook aan de Wet bescherming persoonsgegevens gedacht wordt, indien de registratie verder gaat dan een verzameling  losse papieren?

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1440424 date=1470223294
Als het een sportevenement is en het is een deelnemer met een startnummer schrijf ik helemaal geen persoonsgegevens op. Alleen het startnummer. In onze administratie is het op geen enkele manier naar een persoon te herleiden, maar die persoon zou eventueel wel zelf zijn formulier terug kunnen krijgen als hij er om vraagt.

Dit kan ik niet volgen. De gegevens zijn op geen enkele wijze te herleiden tot een persoon maar als die persoon erom vraagt krijgt hij toch zijn gegevens? Dan zijn ze toch per definitie te herleiden naar een persoon?

Overigens benadrukt de Autoriteit Persoonsgegevens dat bij het bepalen of gegevens 'persoonsgegevens' zijn niet alleen naar de eigen administratie gekeken moet worden maar ook of gegevens indirect aan indentificeerbare personen te koppelen zijn.
Bij veel sportevenemten zijn startnummers gewoon online op te zoeken en te koppelen aan naam en woonplaats. Daardoor lijkt het mij in die gevallen weldegelijk mogelijk om de gegevens uit jullie administratie te herleiden naar een identificeerbaar persoon. Nemen jullie dat ook mee in de overweging hoe jullie gegevens verwerken?

Natuurlijk begrijp ik dat er bazen en managers zijn die perse overzichten willen zien. Alleen lees ik in dit topic allerlei redenen voor registratie die niks met de hulpbehoefenden te maken hebben of waar in ieder geval geen persoonsgegevens voor verwerkt hoeven te worden. Je maakt je het als EHBO organisatie toch alleen maar moeilijker als je gegevens zoals namen e.d. gaat verzamelen en verwerken omdat daardoor al snel sprake is van het kunnen identificeren van een persoon en er dus sprake is van de verwerking van persoonsgegevens? Of wordt daar geen aandacht aan besteed binnen de diverse organisaties?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten