Heb je daar voorbeelden (evenementen) van? En wat vraagt de GHOR dan exact, details of alleen statistieken? Legt de GHOR formeel vast aan welke voorwaarden en eisen de EHBO organisatie zich moet houden voor het verwerken van die gegevens?
Ja ik heb voorbeelden van evenementen waar de GHOR er om vraagt, die deel ik met je via PB, maar niet openbaar.
Helaas kan ik je andere vragen niet beantwoorden, ik weet niet hoe het rode kruis in deze specifieke gevallen de gegevens deelt. (Uitsluitend aantallen of gedetailleerde omschrijvingen). Ook de verwerking van de gegevens binnen de EHBO organisaties, zeker wat betreft de Wet bescherming persoonsgegevens. Zo weet ik bijna zeker dat er afdelingen zijn waar ze hiervoor bijvoorbeeld Google drive gebruiken. Iets wat natuurlijk absoluut niet kan/mag. Op andere plekken zal het beperkt blijven tot losse formulieren.
Persoonlijk lever ik als EHBO'er mijn ingevulde formulieren na afloop van de dienst persoonlijk in bij mijn leidinggevende, of ze gaan in gesloten enveloppe naar deze persoon.
Dit kan ik niet volgen. De gegevens zijn op geen enkele wijze te herleiden tot een persoon maar als die persoon erom vraagt krijgt hij toch zijn gegevens? Dan zijn ze toch per definitie te herleiden naar een persoon?
Als er op het formulier staat:
Klaas uit Ede is om 13:00 op de EHBO post geweest met een verstuikte enkel, advies gegeven naar HAP ter beoordeling.
kun je uit dat formulier niet halen om welke Klaas het gaat, het is niet te relateren naar iemand. Mocht er een week later echter iemand bellen met de boodschap: "Ik ben Klaas Jansen en vorige week ben ik tijdens de braderie bij jullie geweest vanwege een verzwikte enkel, die blijkt nu dus gebroken te zijn en dat hebben jullie toen niet gezegd!" dan kan het formulier er gewoon in de administratie bij gezocht worden zodra we aan de beste man vragen uit welke plaats hij komt, en kan terug gevonden worden wat de betreffende EHBO'er gedaan heeft.
Als iemand overigens geen naam op het formulier wil, geen probleem, ik vraag immers om toestemming, krijg ik die niet dan schrijf ik het niet op. Maak ik er iets van als: blonde man met blauw shirt.
Overigens benadrukt de Autoriteit Persoonsgegevens dat bij het bepalen of gegevens 'persoonsgegevens' zijn niet alleen naar de eigen administratie gekeken moet worden maar ook of gegevens indirect aan indentificeerbare personen te koppelen zijn.
Bij veel sportevenemten zijn startnummers gewoon online op te zoeken en te koppelen aan naam en woonplaats. Daardoor lijkt het mij in die gevallen weldegelijk mogelijk om de gegevens uit jullie administratie te herleiden naar een identificeerbaar persoon. Nemen jullie dat ook mee in de overweging hoe jullie gegevens verwerken?
Helaas moet ik je het antwoord hierop verschuldigd blijven, maar jij en ik zijn intelligent genoeg om daar een conclusie uit te trekken.
Natuurlijk begrijp ik dat er bazen en managers zijn die perse overzichten willen zien. Alleen lees ik in dit topic allerlei redenen voor registratie die niks met de hulpbehoefenden te maken hebben of waar in ieder geval geen persoonsgegevens voor verwerkt hoeven te worden. Je maakt je het als EHBO organisatie toch alleen maar moeilijker als je gegevens zoals namen e.d. gaat verzamelen en verwerken omdat daardoor al snel sprake is van het kunnen identificeren van een persoon en er dus sprake is van de verwerking van persoonsgegevens? Of wordt daar geen aandacht aan besteed binnen de diverse organisaties?
Veel te weinig aandacht.
Overigens is het niet alleen voor de bazen en managers. Ook voor de GHOR zoals eerder aangegeven. Daarnaast kwam het topic registratie van slachtoffers/patienten in het ALS-evenementenhulpverleningstopic ook aan bod. Daar was juist de mening dat goede registratie enorm belangrijk is. In de praktijk werken ALS en EHBO vaak samen, overlap is ook niet uitgesloten, evenals in de registratie dus.
Ik deel je zorgen over de privacy volledig, dat is de reden waarom ik persoonlijk erg terughoudend ben in wat ik noteer. Ik kan niet voor andere spreken. De vakjes AMPLE, ABCDE, etc. krijgen bij mij altijd een "een grote krul" of "N.V.T." en ik beperkt me tot een zinnetjes zoals in mijn eerdere post.
Ter overvloeden meld ik nog even dat deze posts volledig op persoonlijke titel zijn.