Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39704 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #250 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:58:30
Citaat van: Expert link=msg=1440508 date=1470242651
Ik weet niet waar dit over gaat. Ik ken geen "drs. ABCDE". Het is flauwekul dat jullie dit wordt onderwezen. Heb je jezelf nou nog nooit kritisch afgevraagd waarom je deze onzin als EHBO'er zou moeten leren?
De drs staat voor danger respons en shout for help.
Jaa dat vraag ik me af, je hebt er op straat niks aan. Echter het argument dat de universiteit geeft is dat als het er in je eerste jaar al wordt in geramd je tijdens je co's er profijt van hebt. Ik denk dat u het beste antwoord kan geven of dat echt zo is.

Mocht u de behoefte hebben het blokboek dat uw collega's geschreven te lezen kan ik het u opsturen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #251 Gepost op: 3 augustus 2016, 19:33:23
Citaat van: owning31 link=msg=1440509 date=1470243510

De drs staat voor danger respons en shout for help.

Jaa dat vraag ik me af, je hebt er op straat niks aan. Echter het argument dat de universiteit geeft is dat als het er in je eerste jaar al wordt in geramd je tijdens je co's er profijt van hebt. Ik denk dat u het beste antwoord kan geven of dat echt zo is.

Mocht u de behoefte hebben het blokboek dat uw collega's geschreven te lezen kan ik het u opsturen.


Onderwijs in de ABCD methode tijdens de eerste fase van de geneeskunde studie is natuurlijk een volstrekt ander kader, dan onderwijs in de ABCD methodiek tijdens een EHBO cursus. Dat kun je natuurlijk niet als argument opvoeren in deze discussie. Bovendien gaat de discussie over heel iets anders.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #252 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:05:31
Citaat van: owning31 link=msg=1440467 date=1470232413
Aangezien we de ABCDE weinig gebruiken vind ik het een beetje zonde van de tijd.
Ik gebruik het anders bij ieder slachtoffer. Het handvat om voor mijn scholing niks over het hoofd te zien.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #253 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:09:11
Citaat van: Expert link=msg=1440502 date=1470241353
Het is en blijft flauwekul om EHBO'ers de ABCD methodiek aan te leren. Het wekt de suggestie dat ze ergens verstand van zouden hebben en dat is niet zo.

De EHBO Versie is heel verkapt.
A Vrij/niet?
B Normaal/abnormaal?
C Normaal/abnormaal?
D AVPU
E Blootgesteld aan...

Zie het als een stappenplan ipv de uitgebreide professionele versie.
Ik vind het een leidraad, waarbij ik stapsgewijs kan nagaan of ik het slachtoffer zelf kan verzorgen/helpen/behandelen of dat ik met een probleem in de D juist moet bellen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #254 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:20:06
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1440610 date=1470301751

D AVPU

..met een probleem in de D juist moet bellen.
 

Ik vind AVPU op zich al problematisch, ik beschouw het als de jostibandvariant van de GCS. Ik heb een beetje moeite met EHBO-ers die het hebben over patient is stabiel in de A, patient heeft een probleem in D.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #255 Gepost op: 4 augustus 2016, 13:22:09
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1440610 date=1470301751

De EHBO Versie is heel verkapt.
A Vrij/niet?
B Normaal/abnormaal?
C Normaal/abnormaal?
D AVPU
E Blootgesteld aan...

Zie het als een stappenplan ipv de uitgebreide professionele versie.
Ik vind het een leidraad, waarbij ik stapsgewijs kan nagaan of ik het slachtoffer zelf kan verzorgen/helpen/behandelen of dat ik met een probleem in de D juist moet bellen.

 

Okay..., dan mijn vraag aan jou..., hoe beoordeel je B dan? Hoe kom je tot een conclusie of hoe vorm je dan een idee over wat er aan de hand is, of kan zijn, wanneer de B abnormaal is. En dan heb je een B probleem. Een acute killer of een potentiële killer. Ik zie dagelijks jonge artsen enorm worstelen met deze materie, wanneer ik ze bed-site, onder mijn supervisie probeer op te leiden.

Hoe maak je het verschil en wat ga je doen?

Jij wilt stapsgewijs nagaan of je slachtoffer zélf kan verzorgen/helpen/behandelen. Je snapt toch hopelijk zelf wel dat je daartoe onvoldoende in staat bent en dat het enorm afleidt van je taak als goed Eerste Hulpverlenerschap?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #256 Gepost op: 4 augustus 2016, 13:44:40
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1440607 date=1470301531
Ik gebruik het anders bij ieder slachtoffer. Het handvat om voor mijn scholing niks over het hoofd te zien.
Ik vind dan de oranjekruis manier beter. Als je het stappenplan de ABCDE-methode noemt lijkt het bijzonder veel op wat de professionals doen.


helm

  • Gast
Reactie #257 Gepost op: 4 augustus 2016, 14:10:08
Ik mis bij al die letterschema's het alarmeren. Dat geeft een ongewenst delay in de professionele hulpverlening.

Ik heb het lesboek van de organisatie waar ik werk erop nageslagen en daar staat direct alarmeren (1-1-2) en Fatale wonden verzorgen; ernstige bloedingen stelpen en borstwonden afplakken met een chestseal. Vervolgens A-B-C


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #258 Gepost op: 4 augustus 2016, 14:50:11
Citaat van: René van der Helm link=msg=1440664 date=1470312608
Ik mis bij al die letterschema's het alarmeren. Dat geeft een ongewenst delay in de professionele hulpverlening.

Ik heb het lesboek van de organisatie waar ik werk erop nageslagen en daar staat direct alarmeren (1-1-2) en Fatale wonden verzorgen; ernstige bloedingen stelpen en borstwonden afplakken met een chestseal. Vervolgens A-B-C
Bij de drs ABCDE staat de s voor shout for help. Dat kan een omstander zijn maar ook 112.

De nieuwe richtlijnen van het ok en rk zeggen als iemand niet reageert op aanspreken moet je meteen bellen.
Maar binnen de ABCDE bij het rk word je aangeleerd om bij een stoornis in een van de letters te bellen.


guest15549

  • Gast
Reactie #259 Gepost op: 4 augustus 2016, 15:23:22
Verschillen de RK-opleidingingen zo veel tussen afdelingen of ben ik gewoon belabberd opgeleid?  ???

Mij is geleerd om te controleren of iemand bij bewustzijn is, zo niet alleen te kijken of er überhaupt ademhaling is (2x in 10 seconden) en als dat ook niet het geval is 112 bellen en reanimeren.

Heb ik het dan fout..?