Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39706 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #270 Gepost op: 6 augustus 2016, 15:36:17
Expert,

Het rijtje wat Red Cross Medic opsomt vind ik te veel voor een ehbo'er.
Het beoordelen, interpreteren van de ademhaling op artsenniveau is onmogelijk voor een ehbo'er en die zou dat ook niet moeten willen.
Een paradoxale ademhaling mag van mij door de ehbo benauwdheid genoemd worden. Het is te verwachten dat het slachtoffer halfzittend het beste ademt.
Common sense heb je niet vanzelf, dat moet je leren. Het verbaast mij vrijwel dagelijks hoe bitter weinig, mensen van hun eigen lichaam weten.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #271 Gepost op: 6 augustus 2016, 17:21:03
Citaat van: René van der Helm link=msg=1440938 date=1470490577

Een paradoxale ademhaling mag van mij door de ehbo benauwdheid genoemd worden. Het is te verwachten dat het slachtoffer halfzittend het beste ademt.
Of een abnormale ademhaling.  Het is inderdaad meer dan genoeg informatie om 112 te bellen en te zeggen zodat ze expert of zijn collega je kant kunnen opsturen.

Wellicht dat je een bewusteloos slachtoffer met een paradoxale ademhaling nog op zijn "verkeerde" zij kan leggen zodat de gezonde long de ruimte heeft voor ademhaling.


helm

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 6 augustus 2016, 18:44:46
Citaat van: owning31 link=msg=1440950 date=1470496863
Wellicht dat je een bewusteloos slachtoffer met een paradoxale ademhaling nog op zijn "verkeerde" zij kan leggen zodat de gezonde long de ruimte heeft voor ademhaling.

Als er een reden is waardoor je iemand op een zij moet leggen, doe je dat op de kant waar het minste letsel is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #273 Gepost op: 6 augustus 2016, 18:57:36
Citaat van: Expert link=msg=1440936 date=1470489204
Mooi klinisch voorbeeld van een paradoxale ademhaling. Wat mij trouwens opvalt is dat er wel een drain is geplaatst in de linker heithorax, echter wat mij verbaast is dat ze deze patiënt daarbij spontaan laten ademhalen. De realiteit is vaak véél subtieler.

Onze prehospitale chirurgen moeten van de trauma-anesthesiologen (in traumacentrum) een drain plaatsen bij deze patienten als ze nog spontaan ademhalen. Beademde patienten geven we nog steeds geen drain prehospitaal, wij vinden chirurgische thoracostomie voldoende.

Citaat van: Expert link=msg=1440936 date=1470489204
Red Cross Medic laat natuurlijk een heel aardig lijstje zien, waarmee hij het eerste deel van mijn vraag keurig beantwoord. Letterlijk zo overgenomen uit het boekje. Ik denk dat de meeste EHBO'ers zo'n afvinklijstje niet paraat hebben.

Ik heb dat lijstje ook niet paraat en vink helemaal niets af. Ik doe dat het hele ABCDE binnen een halve minuut omdat er een leven gered moet gaan worden.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #274 Gepost op: 6 augustus 2016, 20:29:59
maar het gaat toch over EHBO?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #275 Gepost op: 6 augustus 2016, 20:34:15
Citaat van: senseihomer link=msg=1440978 date=1470508199
maar het gaat toch over EHBO?

Is het lijstje van forumlid Red Cross Medic EHBO dan?


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #276 Gepost op: 6 augustus 2016, 20:36:18
grotendeels wel


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #277 Gepost op: 6 augustus 2016, 20:49:06
Citaat van: oma link=msg=1440981 date=1470508455
Is het lijstje van forumlid Red Cross Medic EHBO dan?
Dat lijstje is (grotendeels) letterlijk gekopieerd en geplakt vanuit het lesmateriaal van het Rode Kruis, cursus "eerste hulpverlenen bij evenementen".
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #278 Gepost op: 7 augustus 2016, 06:31:58
Citaat van: Job45 link=msg=1440986 date=1470509346
Dat lijstje is (grotendeels) letterlijk gekopieerd en geplakt vanuit het lesmateriaal van het Rode Kruis, cursus "eerste hulpverlenen bij evenementen".

Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is tussen "EHBO" en de "Eerste Hulp bij Evenementen". Rode Kruis in Qatar heeft maar 1 opleiding, de internationale EHBO-opleiding. Is het onverantwoord om deze EHBO-ers in te zetten bij evenementen als first aid?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #279 Gepost op: 7 augustus 2016, 07:27:24
Citaat van: oma link=msg=1441026 date=1470544318
Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is tussen "EHBO" en de "Eerste Hulp bij Evenementen". Rode Kruis in Qatar heeft maar 1 opleiding, de internationale EHBO-opleiding. Is het onverantwoord om deze EHBO-ers in te zetten bij evenementen als first aid?
Eerste hulp bij evenementen is een extra opleiding naast de standaard ehbo.
Je leert er de ABCDE, module alcohol en drugs en er wordt wat meer ingegaan op evenementen (bijvoorbeeld waar zet je je hulppost neer).  

Komt er meestal gewoon op neer dat je op papier meer kennis hebt over alcohol en drugs gerelateerde intox, de ABCDE kan "beheersen" en veelal is iemand met evenementen hulp de inzetleider op een ehbo dienst bij een evenement.