OK, En als ik als EHBO'er nu met het volgende verhaal aankom. (komt zo uit de losse pols)
A = vrij
B= oppervlakkig, 16xp/m niet symetrisch, zware ademhalingsarbeid
C = 90 x p/m irregulair, niet goed gevuld.
D = Alert, reageert matig.
Ik beoordeel het slachtoffer niet, ik observeer en noteer.. Wij kunnen niet interpreteren wat dit inhoudt voor het SO.
Word dit wel gewaardeerd door de ambulancedienst?
Jij en ik als EHBO'ers zijn helemaal niet in staat dat te beoordelen.
A: lijkt vrij, maar we hebben 0 kennis of ervaring over wellicht onderliggende letsels waardoor het ineens weer anders kan zijn.
B: Dat kunnen we al helemaal niet beoordelen. We oefenen dit 3x per jaar op elkaar in een les lokaal. Daarbuiten komen we het amper tegen en hebben we dus geen nuttige ervaring. Wij kunnen niet zien of het oppervlakkig is of niet. We hebben waarschijnlijk nog geen 5x in ons leven iemand met een oppervlakkige ademhaling gezien en die 5x was er geen ervaren en kundig persoon bij die jou en mij kon uitleggen wat we zagen. Waarschijnlijk wisten we het toen dus niet eens. Praktisch onmogelijk dus dat wij goed kunnen inschatten of een ademhaling oppervlakkig is en of hij oppervlakkiger is dan hij mag zijn. Het zelfde voor de verhoogde ademarbeid. Dat hebben we in een boekje gelezen en heeft een instructeur ooit iets over verteld. Ook uit een boekje. Hoe het er uit ziet staat er misschien ook in. Maar zonder het eerst vele keren in het echt gezien te hebben gaan we het op kritische momenten nooit herkennen.
C: Als je een irregulaire pols waarneemt, heeft deze persoon dan een irregulaire hartslag, of heb je je vingers net een beetje scheeft geplaatst, druk je net iets te hard, of juist te zacht, ben je misschien zenuwachtig of gestrest als hulpverlener en voel je daardoor niet goed? Ik gok op dat laatste. Het is namelijk volkomen normaal dat we zo reageren en absoluut geen schande. Je moet jezelf er alleen wel van bewust zijn.
D: Alert en reageert matig? Dan is het toch Verbal........