Ik heb voor het RK op grotere evenementen diverse malen om een ambulance gevraagd en ook gekregen zonder zelf te hoeven bellen. Ik geef een beknopt verslag aan de centrale post (SBAR) en waarom ik een ambulance wil. Op de CP is vaak iemand van het GHOR aanwezig of hebben ze een directe verbinding met de meldkamer. Ik heb nog niet gehoord dat ze dan een heel vraag en antwoord spelletje doen.
De centralist kan altijd besluiten dat over te slaan.
Ik heb als bijbaan als nachtreceptionist gewerkt tijdens mijn studie. Om 5:00 belde een collega in paniek: Ik heb nu een ambulance nodig in de kelder voor collega X. Daarna hing ze op. Dit was voordat ik actief was bij het rode kruis. Ik had alleen maar een bhv diploma.
Ik heb toen het BHV alarm geactiveerd en 112 gebeld. Ik had 112 aan de lijn toen de bhv'ers bij de receptie aankwamen. Ik stuurde de BHV met de verbandtrommel en Aed naar de kelder. Vervolgens stelde ik me voor als de receptionist van bedrijf Y en zei: Een collega zegt een ambulance nodig te hebben, de bhv is onderweg maar nog niet ter plaatsen. Ik kreeg de vraag of het slachtoffer ademde en bij bewustzijn was. Die kon ik toen nog niet beantwoorden, maar ik kreeg te horen dat de ambulance al wel gestuurd werd. Een minuut later hoorde im van mijn bhv'ers dat het slachtoffer bij bewustzijn was en heel summier dat ze onwel was. Ambulance is gewoon met A1 gekomen. Toen de het slachtoffer de ambulance in ging hoorde ik van de vpk dat het om een beroerte ging.
Dit voorbeeld is ook ver voor DIA. De centralisten op de meldkamer zijn gelukkig slim genoeg om indien nodig hier van af te wijken. Bijvoorbeeld als de melding via een tussenpersoon gaat, zoals een receptie of een meldkamer van het rode kruis.