Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39717 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #310 Gepost op: 9 augustus 2016, 12:20:48
Citaat van: RemRoof link=msg=1441411 date=1470733502
Precies,

Binnen onze afdeling willen mijn collega's en ik geen ABC-stabiel horen en ook geen diagnose. Houd je bij de feiten en benoem deze. Methodisch handelen kan daarbij helpen.

Ik verbaas mij meer over het feit dat nieuwe NHT-leden (en dat zijn er redelijk wat) een EHBO-opleiding doen, daarna de NHT-opleiding en vervolgens op papier meer kunen dan ik kan met maar een normaal EHBO-diploma.  Deze mensen hebben geen enkele EHBO-ervaring.

Dat laatste herken ik ook. Een tijdje terug stond ik bij een hardloopwedstrijd samen met een nieuw NHTlid. Net klaar met alle cursussen. Vervolgens meldt er zich een meisje met een verstuikte enkel zich bij ons. Mededeling van mijn collega: "Doe jij het maar even, je doet het immers al langer dus kunt het vast beter dan ik."

Vind het bijzonder dat het rode kruis voor het NHT allemaal nieuwe mensen geworven heeft en maar amper onder de huidige vrijwilligers geworven heeft.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #311 Gepost op: 9 augustus 2016, 12:44:43
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441426 date=1470738048

Dat laatste herken ik ook. Een tijdje terug stond ik bij een hardloopwedstrijd samen met een nieuw NHTlid. Net klaar met alle cursussen. Vervolgens meldt er zich een meisje met een verstuikte enkel zich bij ons. Mededeling van mijn collega: "Doe jij het maar even, je doet het immers al langer dus kunt het vast beter dan ik."


Als zo'n snuiter bij een verstuikte enkel ineens roep; "ABCD stabiel!" kun je mij wel wegdragen.  098uo


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #312 Gepost op: 9 augustus 2016, 13:06:56
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1441426 date=1470738048
Dat laatste herken ik ook. Een tijdje terug stond ik bij een hardloopwedstrijd samen met een nieuw NHTlid. Net klaar met alle cursussen. Vervolgens meldt er zich een meisje met een verstuikte enkel zich bij ons. Mededeling van mijn collega: "Doe jij het maar even, je doet het immers al langer dus kunt het vast beter dan ik."

Vind het bijzonder dat het rode kruis voor het NHT allemaal nieuwe mensen geworven heeft en maar amper onder de huidige vrijwilligers geworven heeft.
Nog nooit een pleister geplakt maar wel NHT lid.

Gelukkig klopt het op papier wel 98uiye


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #313 Gepost op: 9 augustus 2016, 16:00:10
Een NHT-lid kan niet meer dan een EHBO-er. Hij heeft wel geleerd hoe de grootschalige hulpverlening in elkaar zit. Zijn taak is nog steeds zorgen voor T3-slachtoffers. Uitgangspunt binnen de GGB blijft T1 en T2 slachtoffers voor de RAV, en een taakverantwoordelijke secundaire triage van de RAV in de T3-zorglokatie i.v.m. mogelijke T1 en T2's die toch in de T3-zorglokatie terechtkomen. Daarmee haal je een flink aantal slachtoffers/patienten weg die in de weg kunnen gaan lopen en de zorg van de RAV opeisen.  Uitgangspunt is dat in iedere regio 250 slachtoffers kunnen worden opgevangen. Dat kan natuurlijk onvoldoende zijn, maar dat weet je  nooit van tevoren. Je moet je ergens op richten.
Overigens is eerst onder de bestaande vrijwilligers geworven, aangevuld met nieuwe vrijwilligers.
CN NRK


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #314 Gepost op: 9 augustus 2016, 16:20:09
Citaat van: Marnix link=msg=1441455 date=1470751210
Uitgangspunt is dat in iedere regio 250 slachtoffers kunnen worden opgevangen. Dat kan natuurlijk onvoldoende zijn, maar dat weet je  nooit van tevoren. Je moet je ergens op richten.


Het lijkt mij voldoende, 25 regio's -> nationaal: 6250 slachtoffers opvangen.

Weet je ook hoeveel T1 en T2 slachtoffers onder de 250 slachtoffers in iedere regio zitten?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #315 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:03:22
In de Leidraad GGB (http://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20151229-ggdghornl-leidraad-ggb.pdf)  gaat men uit van 25 T1, 75 T2 en 150 T3 als gemiddelde. Overigens gaat men wel uit van interregionale bijstand, dus je kan het niet met 25 vermenigvuldigen :).
CN NRK


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #316 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:05:18
Citaat van: Marnix link=msg=1441455 date=1470751210
Een NHT-lid kan niet meer dan een EHBO-er. Hij heeft wel geleerd hoe de grootschalige hulpverlening in elkaar zit. Zijn taak is nog steeds zorgen voor T3-slachtoffers. Uitgangspunt binnen de GGB blijft T1 en T2 slachtoffers voor de RAV, en een taakverantwoordelijke secundaire triage van de RAV in de T3-zorglokatie i.v.m. mogelijke T1 en T2's die toch in de T3-zorglokatie terechtkomen. Daarmee haal je een flink aantal slachtoffers/patienten weg die in de weg kunnen gaan lopen en de zorg van de RAV opeisen.  Uitgangspunt is dat in iedere regio 250 slachtoffers kunnen worden opgevangen. Dat kan natuurlijk onvoldoende zijn, maar dat weet je  nooit van tevoren. Je moet je ergens op richten.
Overigens is eerst onder de bestaande vrijwilligers geworven, aangevuld met nieuwe vrijwilligers.

Dat verschilt erg per afdeling is mijn ervaring.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #317 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:01:03
Citaat van: Marnix link=msg=1441471 date=1470755002
In de Leidraad GGB (http://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20151229-ggdghornl-leidraad-ggb.pdf)  gaat men uit van 25 T1, 75 T2 en 150 T3 als gemiddelde. Overigens gaat men wel uit van interregionale bijstand, dus je kan het niet met 25 vermenigvuldigen :).

Geinig, zie het al voor me RAV Zeeland of RAV Drenthe met 25 x T1 en 75 X T2; interregionale bijstand uit Den Helder en Venlo?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #318 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:38:46
Citaat van: oma link=msg=1441497 date=1470762063
Geinig, zie het al voor me RAV Zeeland of RAV Drenthe met 25 x T1 en 75 X T2; interregionale bijstand uit Den Helder en Venlo?
Voor die aantallen zal inderdaad landelijk worden opgeschaald en worden geschoven van gebieden.

Simpelweg omdat de ambulancezorg dat niet aan kan.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #319 Gepost op: 13 augustus 2016, 16:24:02
Maar waar komen ze dan vandaan is de vraag.

In Utrecht kunnen ze vanaf heel veel kanten komen, voor provincies als Zeeland en Limburg is dat al heel anders.