Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #60 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:22:28
Citaat van: oma link=msg=1440014 date=1470073743
Ik kan niet spreken voor andere artsen maar ik doe niets met de jou genoteerde medicatie bij een bewusteloos slachtoffer.

Ik kan me ook weinig voorstellen bij een EHBO-er met een klachtenregeling. Als ik mijn enkel breek op straat kan ik later een klacht indienen tegen de vriendelijke EHBO-er die mij geholpen heeft?
Hoeft ook niet. Maar weet uit eigen ervaring dat er verpleegkundigen zijn die er wel blij mee zijn.
 Dus zal ik dit in voorkomende gevallen blijven doen. Zolang ik jou niet uit de ambu zie stappen, zal ik de gegevens desgevraagd aan de pleeg doorgeven.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:24:50
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440022 date=1470074836
Bij wat??

Het is zoals Sensei je net al heeft gezegd, bij bloedingen maakt het niet uit of iemand bloedverdunners gebruikt. Je moet gewoon je EHBO-handelingen uitvoeren; wond dichtdrukken, drukverband aanleggen of tourniquet aanleggen.

Bij een vermoeden dat iemand een bloeding heeft in zijn hoofd is het belangrijk te weten of iemand bloedverdunners gebruikt, als je buiten het ziekenhuis over medicatie beschikt om het effect van de bloedverdunners om te keren moet je eerst nog een klein lab-testje doen om de INR (stollingstijd van bloed) te bepalen. Afhankelijk van die waarde bepaal je de dosering en dien je de medicatie toe.

De ambulancedienst kan het bovenstaande niet, misschien dat het MMT in Nederland het wel kan.

Een EHBO-er kan het sowieso niet, daarom is het nutteloos voor de EHBO-er om het te weten. Je moet alleen de dingen weten waar je iets aan hebt of mee kan.

Informeren of iemand allergisch is voor pleisters, jodium of latex is prima.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #62 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:28:25
Citaat
Hoeft ook niet. Maar weet uit eigen ervaring dat er verpleegkundigen zijn die er wel blij mee zijn.
 Dus zal ik dit in voorkomende gevallen blijven doen. Zolang ik jou niet uit de ambu zie stappen, zal ik de gegevens desgevraagd aan de pleeg doorgeven.

iets blijven doen omdat je het altijd hebt gedaan, zonder je af te vragen wat voor nut en of meerwaarde het heeft is een van de belangrijkste elementen van elke zorgverlener (in welke hoedanigheid dan ook)

Terwijl Oma en anderen, eigenlijk heel goed omschrijven wat wel of geen meerwaarde kan hebben, dus ik denk dat jij en iedereen er veel van kan leren, ik in ieder geval  ;D


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #63 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:28:46
Citaat van: leo A link=msg=1440027 date=1470075748
Hoeft ook niet. Maar weet uit eigen ervaring dat er verpleegkundigen zijn die er wel blij mee zijn.
 Dus zal ik dit in voorkomende gevallen blijven doen. Zolang ik jou niet uit de ambu zie stappen, zal ik de gegevens desgevraagd aan de pleeg doorgeven.

Ik ben wel nieuwsgierig wat de Nederlandse ambulanceverpleegkundige met dergelijke informatie van een EHBO-er doen als ze een bewusteloos slachtoffer hebben.

Ik bedank uit beleefheid vaak omstanders/EHBO-ers, het zegt bij mij niet altijd dat ik heel blij met wat ze me zeggen of adviseren. Als ik echt heel blij ben met advies, tips en suggesties van EHBO-ers geef ik ze een bos bloemen.

Veel mensen weten zelf niets een welke medicatie ze allemaal gebruiken. Het overkomt mij regelmatig dat iemand iets opnoemt wat ik niet kan plaatsen omdat ik het merk/stof/geneesmiddel niet ken. Veel namen lijken sterk op elkaar terwijl de werking verschillend is. Ik beschouw deze informatie van een EHBO-er bij een bewusteloos slachtoffer als waardeloze informatie.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #64 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:32:59
Citaat
dat er verpleegkundigen zijn die er wel blij mee zijn.

weet niet of je het zo bedoeld, maar probeer iets niet te doen omdat een ander het prettig vindt, je moet het doen omdat jij je er prettig bij voelt

maar je moet wel in de gaten houden dat de belangrijkste regel is: do no further harm, dus jij kan het misschien mooi vinden om te doen, maar het mag nooit ten kosten gaan van de patient in welke hoedanigheid ook (algemeen gesteld natuurlijk)


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #65 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:02:45
Citaat van: senseihomer link=msg=1440032 date=1470076379
weet niet of je het zo bedoeld, maar probeer iets niet te doen omdat een ander het prettig vindt, je moet het doen omdat jij je er prettig bij voelt
Ik doe het niet omdat ik het prettig vond, ik heb de gezondheid/welzijn van 'mijn' slachtoffer op nr 1 staan!
Als ze er niets mee doen, prima.
Vragen ze echter om info aan mij, omdat SO niet kan antwoorden om welke reden ook, en ik heb dat niet, dan heb ik iets niet goed gedaan!.
Dus als Oma en Senseihomer uit de ambu stappen, zal ik beleeft zwaaien, bloemetje mogen ze dan aan hun patient geven en ga ik weg.
Bij de anderen blijf ik op de achtergrond aanwezig om indien gewenst verdere info te geven.
Heb tenslotte 2 weken geleden nog infuus klaar staan maken op straat voor pleeg. Waren ff handjes te kort. Maar geeft niet, serveer de EHBO maar af, en laat de ambu het maar lekker zelf doen. Hebben ze het nog drukker, met nog minder ambu's en zorgkosten? Ach, die €1000/maand kunnen we toch best betalen?
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:13:23
Citaat van: leo A link=msg=1440041 date=1470078165
Ik doe het niet omdat ik het prettig vond, ik heb de gezondheid/welzijn van 'mijn' slachtoffer op nr 1 staan!
Als ze er niets mee doen, prima.
Vragen ze echter om info aan mij, omdat SO niet kan antwoorden om welke reden ook, en ik heb dat niet, dan heb ik iets niet goed gedaan!.
Dus als Oma en Senseihomer uit de ambu stappen, zal ik beleeft zwaaien, bloemetje mogen ze dan aan hun patient geven en ga ik weg.
Bij de anderen blijf ik op de achtergrond aanwezig om indien gewenst verdere info te geven.
Heb tenslotte 2 weken geleden nog infuus klaar staan maken op straat voor pleeg. Waren ff handjes te kort. Maar geeft niet, serveer de EHBO maar af, en laat de ambu het maar lekker zelf doen. Hebben ze het nog drukker, met nog minder ambu's en zorgkosten? Ach, die €1000/maand kunnen we toch best betalen?

EHBO-ers maken geen infuus klaar voor een verpleegkundige of arts, een arts of verpleegkundige kan een EHBO-er hooguit vragen om tijdelijk infuuspaal te zijn.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #67 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:25:19
Citaat van: oma link=msg=1440042 date=1470078803
EHBO-ers maken geen infuus klaar voor een verpleegkundige of arts, een arts of verpleegkundige kan een EHBO-er hooguit vragen om tijdelijk infuuspaal te zijn.
Kwam toen als 'burgerhulpverlener/EHBO-er' tp bij een rea.
Omdat ik vanuit mijn werk als (door sommigen verguisde) huisartsenchauffeur weet hoe je een infuus klaar maakt, er 1 ambu, 1 rapid responder en een pleeg in vrije tijd waren, had de chauff even handen tekort.
Dus ik stond in korte broek t-shirt en op slippers een infuus klaar te maken.
En mijn EHBO maatje, hoofdagent in vrije tijd was infuuspaal, en EHBO maatje 2, LL verpl. was bezig met beademingen omdat ze de LUCAS aan het aansluiten waren.
De plegen en chauffeur waren erg blij met alle extra handjes die ook nog eens wisten wat te doen.
Maar geeft niet, heb gladde rug, met veel reuzel erop. 0098
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #68 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:42:02
Het grappige in deze hele discussie is dat de "leken EHBO'ers" hun werk in informatie heel belangrijk vinden en dat de pro's aangeven er niet zoveel mee te doen. De EHBO'ers vinden zichzelf onmisbaar, de pro's waarderen ze erg maar wel voor datgeen waar ze initieel voor bedoeld zijn (geen diagnose's, voorgeschiedenissen, medicinale anamnese's).

Nou lijkt het mij toch dat de professionals, die jarenlange opleidingen hebben gedaan ipv de vrijwillige cursus, daar iets meer zicht op hebben? Die werken er elke dag mee, zijn dan toch uitstekend in staat om in te schatten wat er wel en niet van meerwaarde is? Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed dat in elk afzonderlijk topic wat hierover geopend wordt de EHBO'er de professional denkt te kunnen vertellen hoe belangrijk hun bijdrage is voor het werk van de pro. Dat is toch een beetje vreemd?

Begrijp me niet verkeerd, EHBO'ers zijn top! Elke vrijwilliger die zijn kostbare vrije tijd inlevert om anderen te helpen verdienen een pluim! Dat moet blijven, daar moeten we trots op zijn. Maar alsjeblieft mensen, als je meer wilt dan EHBO, volg dan een opleiding. Ik kan het je aanraden, het werken in de acute zorg is echt heel leuk en nog veel leuker als je écht de diepte in kan gaan en écht weet waar je over praat, wat medicatie doet, wat symptomen zijn van ziektebeelden. Tot die tijd, maak je geen grote illusie, je stelt geen diagnose, je bestelt geen ambulance, je observeert symptomen waarvan je klein leed als wonden etc zelf kunt afhandelen, en voor de rest bel je net als elke andere burger 112 waar een professioneel verpleegkundige bepaalt wie en wat er met welke snelheid wel of niet komt.

Nogmaals: EHBO'ers, top! maar blijf bescheiden, ken je grens en ga ervan uit als een ervaren, professionele, elke dag acute zorgverlener daar iets over zegt, dat het wel zal kloppen.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #69 Gepost op: 1 augustus 2016, 21:43:46
Citaat van: oma link=msg=1440031 date=1470076126
Ik ben wel nieuwsgierig wat de Nederlandse ambulanceverpleegkundige met dergelijke informatie van een EHBO-er doen als ze een bewusteloos slachtoffer hebben.

Ik bedank uit beleefheid vaak omstanders/EHBO-ers, het zegt bij mij niet altijd dat ik heel blij met wat ze me zeggen of adviseren. Als ik echt heel blij ben met advies, tips en suggesties van EHBO-ers geef ik ze een bos bloemen.

Veel mensen weten zelf niets een welke medicatie ze allemaal gebruiken. Het overkomt mij regelmatig dat iemand iets opnoemt wat ik niet kan plaatsen omdat ik het merk/stof/geneesmiddel niet ken. Veel namen lijken sterk op elkaar terwijl de werking verschillend is. Ik beschouw deze informatie van een EHBO-er bij een bewusteloos slachtoffer als waardeloze informatie.

Ik kan als SEH verpleegkundige zeggen dat ik alles opnieuw doe en het hele verhaal van voor tot achter opnieuw wil horen. Ik bedankt de EHBO'er hartelijk voor de inzet en neem het dan over met mijn collega's.