Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39688 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #80 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:26:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440072 date=1470086379
Ohnee? Wat doe ik dan met mijn slachtoffer? Hoe noem je het dan als ik eerste hulp aan het verlenen ben?

Gek genoeg: Als EHBO'er verleen je het slachtoffer eerste hulp bij ongevallen. :|
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #81 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:26:54
We mogen dus niks doen eigenlijk volgens jou? Ik hoef niet te weten waarom bij iemand die bloedneus niet stopt of wat dan ook. Hoop niet dat ik ooit met jou op een evenement sta als EHBO'er. Enige wat ik dan die dag doe is koffie drinken en uit mijn neus peuteren.

Ik zal als EHBO'er nooit bloeddruk meten, zuurstof toedienen en al die dingen want als EHBO'er ben ik er niet voor opgeleid. Buiten mijn EHBO functie zal ik dit waar nodig wel gebruiken want ik weet wel met al die dingen om te gaan, ben er bevoegd en bekwaam voor.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #82 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:28:20
Citaat van: honderd link=msg=1440075 date=1470086800
Gek genoeg: Als EHBO'er verleen je het slachtoffer eerste hulp bij ongevallen. :|

Vreemd, dat doe ik ook. Ik behandel mijn slachtoffer aan zijn/haar verwondingen, zorg dat dit niet erger wordt en waar nodig zorg ik dat professionele hulp ingeschakeld wordt. Ohnee, mag geen ambu aanvragen.... Top! Sta je dan... Voor jan-lul....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #83 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:28:30
Citaat van: leo A link=msg=1440041 date=1470078165

Ik doe het niet omdat ik het prettig vond, ik heb de gezondheid/welzijn van 'mijn' slachtoffer op nr 1 staan!


Dat durf ik ter discussie te stellen. Je bent namelijk bezig met allerlei bijzaken die je afleiden van je oorspronkelijke taak en daarmee ben je vooral bezig met jezelf en niet met het slachtoffer.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #84 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:31:55
Citaat van: Expert link=msg=1440066 date=1470085108

En hoe vaak denk jij dat er dan ook daadwerkelijk sprake is van nekletsel?


Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440072 date=1470086379

In hoevaak ik de melding heb gemaakt naar de ambulancedienst en er daadwerkelijk sprake was van nekletsel? Of?


Precies zoals het er staat. Zo moeilijk is die vraag niet.


Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440072 date=1470086379

Ohnee? Wat doe ik dan met mijn slachtoffer? Hoe noem je het dan als ik eerste hulp aan het verlenen ben?


Mijn hoogleraar sprak altijd van "Eerste Ongeluk bij Hulp".


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #85 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:36:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440076 date=1470086814

We mogen dus niks doen eigenlijk volgens jou? Ik hoef niet te weten waarom bij iemand die bloedneus niet stopt of wat dan ook. Hoop niet dat ik ooit met jou op een evenement sta als EHBO'er. Enige wat ik dan die dag doe is koffie drinken en uit mijn neus peuteren.


Jawel hoor.., je mag de bloeding stoppen zoals je hebt geleerd tijdens de cursus, maar je hoeft echt niet te weten waarom een bloeding niet stopt.

Wanneer je in je neus loopt te boren heb je kans dat je de locus Kiesselbachi beschadigd.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #86 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:38:28
Citaat van: Expert link=msg=1440079 date=1470087115
Precies zoals het er staat. Zo moeilijk is die vraag niet.
Als ik ga kijken naar de keren dat we het vermoeden hadden (en het slachtoffer NIET uit hebben laten stappen of helm af hebben laten zetten), is maar een enkele keer geweest dat er ook daadwerkelijk letsel was. Maar ik kan dat van de buitenkant niet zien als diegene last heeft van tintelingen in de armen/benen of duizelig is of nekpijn/rugpijn heeft nadat de adrenaline gezakt is. Ja, ik belast dan de ambulancedienst, maar ik ga diegene niet laten uitstappen om dan tot de conclusie te komen dat het letsel erger wordt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #87 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:38:51
Citaat
We mogen dus niks doen eigenlijk volgens jou? Ik hoef niet te weten waarom bij iemand die bloedneus niet stopt of wat dan ook. Hoop niet dat ik ooit met jou op een evenement sta als EHBO'er. Enige wat ik dan die dag doe is koffie drinken en uit mijn neus peuteren.

waarom stel je het zo zwart - wit? er is toch nog een groot stuk tussen wel of niet weten waarom de neusbloeding niet stopt en helemaal niks doen op een evenement?

Citaat
Ik zal als EHBO'er nooit bloeddruk meten, zuurstof toedienen en al die dingen want als EHBO'er ben ik er niet voor opgeleid. Buiten mijn EHBO functie zal ik dit waar nodig wel gebruiken want ik weet wel met al die dingen om te gaan, ben er bevoegd en bekwaam voor.

Maar is dat niet de essentie. je bent er dan wel bevoegd en bekwaam voor, maar dat heeft geen meerwaarde als de gemeten waarden niet geinterpreteerd kunnen worden en of interventies op uitgevoerd kunnen worden

Citaat
Mijn hoogleraar sprak altijd van "Eerste Ongeluk bij Hulp".

wat is de (meer) waarde van deze laatste opmerking? Vind ik niet echt `hoogleraar`  waardig, als zo over EHBO-ers wordt gedacht


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #88 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:42:02
Citaat
Vreemd, dat doe ik ook. Ik behandel mijn slachtoffer aan zijn/haar verwondingen, zorg dat dit niet erger wordt en waar nodig zorg ik dat professionele hulp ingeschakeld wordt. Ohnee, mag geen ambu aanvragen.... Top! Sta je dan... Voor jan-lul....

maar niemand stelt toch dat je geen ambulance mag vragen


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #89 Gepost op: 1 augustus 2016, 23:45:39
Citaat van: senseihomer link=msg=1440082 date=1470087531
wat is de (meer) waarde van deze laatste opmerking? Vind ik niet echt `hoogleraar`  waardig, als zo over EHBO-ers wordt gedacht

Uberhaupt wordt hier door enkele personen heel erg laag dunkend gedacht over EHBO'ers. Alsof we op een zaterdagmiddagje paar uurtjes les hebben gevolgd, papiertje krijgen en 2 jaar erna weer een zaterdagmiddagje les volgen omdat anders het papiertje afloopt.

En ja, zoals ik al eerder aangaf: Je hebt altijd van die EHBO'ers die denken dat ze arts zijn. Die zul je ook altijd houden. En je zult er ook altijd houden die maar 1x in het jaar een herhalingsmiddagje hebben "omdat het moet". Maar zeker hier op het forum zijn er genoeg die zeer geregeld herhalingslessen hebben en inzetten draaien waarbij ze iets moeten doen (van pleistertje plakken tot reanimatie). Dat zijn over het algemeen wel de mensen die een inschatting kunnen maken of er een ambulance nodig is (professionele hulp) of dat het ook zonder gele auto kan en iemand naar de HAP sturen.

Citaat van: senseihomer link=msg=1440084 date=1470087722
maar niemand stelt toch dat je geen ambulance mag vragen

Jawel, er is vaker eerder dit topic gezegd dat ik niet de MKA kan/mag bellen met de vraag voor een ambulance (en de reden waarom!). Want dit bepaald de computer na het invoeren van gegevens.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel