Voorbeelden van praktijksituaties

Auteur Topic: Voorbeelden van praktijksituaties  (gelezen 3298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 7 maart 2006, 20:32:34
Ik ben ploegleider BHV en tevens verantwoordelijk voor indeling van EHBO-diensten en roosters e.d. Tevens maak ik maandelijks een soort van nieuwsbrief per mail voor de BHV'ers in ons gebouw. Daarin wil ik iedere maand een praktijkvoorbeeld opnemen om de EHBO'ers te laten delen met de praktijkervaring van andere EHBO'ers. Zodoende leren ze ervan.

Wie wil voor mij een ervaring uit de praktijk hier neerzetten die ik (uiteraard geanonimiseerd) kan neerzetten in die nieuwsbrief?

Alvast bedankt,  :)
Arie


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


kader5701

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2006, 11:53:40
allereerst wat betreft het anonimiseren. dat hoef jij niet te doen, maar dat moet degene doen die eventueel zijn praktijkervaringen met jou wil delen. Immers, ALLE INFORMATIE DIE JE IN JE FUNCTIE ALS HULPVERLENER ONTVANGT IS VERTROUWELIJK en wordt hooguit gedeeld met andere leden van de keten van hulpverleners voorzover het van belang is voor de verdere hulpverlening.
 Dan nu een gevalletje waar je misschien wat mee kan.

Verhaal
een aantal jaren geleden parkeerde een vrachtwagenchauffeur zijn wagen op een parkeerterrein te X naast een boom. tijdens het lossen lette de chauffeur even niet op, waardoor hij met één voet naast zijn laadklep stapte en in horizontale houding zijdelings zo'n 1,5 meter omlaag viel, met zijn ribben op een klinker die door de wortels van de boom omhoog was gedrukt.

Klachten
na de val had het slo. behalve pijn in de ribben pijn net onder het schouderblad, ook had het slo wat moeite met ademhalen

Letsels
achteraf bleek het slo twee gebroken ribben te hebben (derde en vierde rib) en een hoge pneumothorax (lucht in de borstholte doordat één van de ribben in de long had geprikt)

Eerste hulp
de verleende eerste hulp door leken bestond uit het zorgen voor proffesionele hulp en het het slo zo comfortabel mogelijk maken.
voor de ehbo-er zou hierbij gekomen zijn: bewaken vitale functies en zonodig stabiel leggen op de gewonde zijde. (slo was bij bewustzijn gebleven en zelf op de gezonde zijde gaan liggen om zijn pijnlijke ribben te ontzien)