astmatische aanval

Auteur Topic: astmatische aanval  (gelezen 13266 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 4 oktober 2005, 19:08:54
Oke rare vraag misschien.
Ons is gevraagd om bij een ehbo ver een astmatische aanval te spelen om te zien hoe de ehbo ers er op reageren.
Alleen nu is de vraag hoe speel je dit???
Ik kan er niks over terug te vinden in het boek.
Speel je de benauwdheid (piepen)bij uitademing of bij inademing??
Is er cyanose zichtbaar.
Welke kleur treed er nog meer op en ga zo maar door.
Wie kan me helpen?????? :-\


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2005, 19:57:24
Als ik mij niet vergis, heb je een piepend geluid bij de uitademing.
Kenmerkend is vaak dat deze mensen met hun buik ademen. Vaak snakken ze gewoon naar lucht.
De kleur is eigenlijk niet echt anders, soms een beetje bleek maar vaak zie je een gewone gelaatskleur.
Als ik het verkeerd heb hoor ik dit wel.
Vaak na toediening van ventolin in een voorzetkamer, knappen zij na enige tijd weer redelijk op.

Ik zal a.s. zaterdag op de forumdag wel voordoen hoe je zoiets speel. Dit kan je beter even zien dan dat ik dit hier theoretisch ga uitleggen.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2005, 20:54:30
Als ik mij niet vergis, heb je een piepend geluid bij de uitademing.
Kenmerkend is vaak dat deze mensen met hun buik ademen. Vaak snakken ze gewoon naar lucht.
De kleur is eigenlijk niet echt anders, soms een beetje bleek maar vaak zie je een gewone gelaatskleur.
Als ik het verkeerd heb hoor ik dit wel.
Vaak na toediening van ventolin in een voorzetkamer, knappen zij na enige tijd weer redelijk op.

Ik zal a.s. zaterdag op de forumdag wel voordoen hoe je zoiets speel. Dit kan je beter even zien dan dat ik dit hier theoretisch ga uitleggen.

 

Ow bedankt alvast dat zou zeker helpen :)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2005, 21:51:29
bedankt Nils daar kan ik ook weer wat mee.
nu nog op zoek naar een vogel fluitje
hahahah ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2005, 23:10:15
nog wat tips van iemand met al ruim 25 jaar astma, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zelf zit ik altijd dan met gebogen rug naar voren toe, je hoeft niet te piepen bij een astma aanval het pieppen komt pas als je longen vol troep zitten en dat hoeft dus echt niet bij elke aanval.

Bijna elke astma patient ademt normaal met zijn buik, de meeste zullen net als ik op ademhalingscursus geweest zijn.
Tijdens aanvallen adem ik alleen maar met de boven kant van mijn longen het ademen gaat dan iets versneld je moet het niet overdrijven maar de ademteugen zijn juist erg kort.

Normaal adem ik door mijn neus, dat is beter en de lucht wordt gefilterd en opgewarmt.
Tijdens een aanval lukt dat niet je ademt dan alleen maar door de mond.


Mocht je voor het spelen medicatie willen gebruiken dan kan je bij de apotheek vragen om een salbutamol inahler. Dit is de zelfde werkzame stof als ventolin alleen met capsules.
Deze inhalers zijn los verkrijgbaar en gratis ! ze worden niet op recept verkregen.

Succes


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2005, 23:14:47
ik heb van mezelf een ventolin dus dat is het probleem niet.
maar bedankt voor de tips.
ik heb trouwens geen astma alleen af en toe benauwd tijdens het hooikoorst seizoen.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2005, 00:53:57
Oei, ik had dit berichtje getypt maar nog niet verzonden vanwege een melding (ja ik ben aan het werk, dienst van 15.00 tot 07.00 uur). En plots zijn daar een aantal mailtjes gedaan. Ik wil je toch mijn mailtje niet onthouden. Zie het maar als een aanvulling.

De uitademing duurt langer dan normaal, er is tijdens de uitademing een piepend geluid hoorbaar. De ademhaling kan wat versneld zijn.
De patiënt kan of onrustig of juist heel rustig zijn. In het eerste geval is hij “net” benauwd geworden, in het tweede geval bestaat de aanval al wat langer en raakt hij uitgeput.
De kleur varieert van normale huidskleur tot blauwe kleur, naar gelang de ernst van de aandoening.

Ik denk dat je een “goede”patiënt als je het volgende probeert: ongeveer 20 maal per minuut adem halen (iets sneller als normaal, veroorzaakt door zuurstoftekort), wat langer en piepend uitademt dan normaal (door vernauwing en slijmophoping van de lage luchtwegen), wat grauwe kleur grimeert met wat blauwachtige lippen en vingers (nagels).
Bij de uitademing wordt de adem tussen de lippen door geperst. (overdruk opbouwen om zuurstof de longen in te persen). Het verbaasd mij dat de anderen dit niet aangeven, is iets wat ik toch veel zie bij mensen met astma.
Je houding is wat onrustig,beetje angstig (grote ogen) maar niet te overdreven. Mijn ervaring is dat als je deze mensen rustig benaderd (al dan niet met zuurstof, jawel) en een extra pufje zij rustig een stukje kunnen lopen. Behalve diegene die uitgeput zijn: maar dan wordt men zeer rustig en suf. Dat zijn dan ook de mensen die niet meer de puf hebben om geforceerd adem te halen. In de regel zal men dus ondersteund kunnen lopen. Inspanning geeft echter wel een toename van klachten, ondanks eventuele extra pufjes.
Je haalt adem met “heel je lichaam”, je borstkas staat in een inademingstand (ton-thorax:alle spieren worden aangewend om de borstholte te vergroten om zoveel mogelijk lucht volume naar binnen te krijgen).

Deze uitgesproken verschijnselen zie je alleen wanneer een persoon een aanval van astma of COPD heeft.

Hier zijn wat links:
http://nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/r4a.htm
http://www.fysiotherapie-amsterdam.nl/COPD.html
http://www.astmafonds.nl/pdf/Factsheet_COPD.pdf


En dan maar hopen dat je niet aan het hoesten slaat en niet duizelig wordt. Je moet van te voren proberen of je er zelf een balans in kan vinden!.

Overigens voor Nils: iemand met een astma cardiale ziet klam en bleek (het is een hart probleem)! Nooit blauw. Ziet deze persoon wel blauw, dan zit er een long probleem bij.
Mensen met een forse astma of COPD aanval kunnen wel aardig blauw worden doordat bloed met een laag zuurstofgehalte wordt rondgepompt. Zolang de pomp het nog doet.

Succes!
VSAZ ambulancezorg


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2005, 09:39:42
Ik heb de verhalen aangezien en kan concluderen dat het allemaal vrij aardig klopt.... ;D

Heb al eens een aanval gehehad met de jongste van het gezin en ik werd daar niet echt vrolijk van....

Hij moest dus echt MOEITE doen om de lucht binnen te krijgen en dit kwam er dus piepend weer uit.... :-X

Ik kreeg het zelf moeilijk van er naar te luisteren..... :-\

Vooral nadat mn vrouw naar de plaatselijke huisarts ging op een paar eilanden boven ons en te horen kreeg dat ze geen toeristen hielpen..... >:( >:(


spruit

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 331
Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2005, 12:43:42

Vooral nadat mn vrouw naar de plaatselijke huisarts ging op een paar eilanden boven ons en te horen kreeg dat ze geen toeristen hielpen..... >:( >:(

Inderdaad wij hebben het op vakantie ook is gehad toen zijn we maar alle dokters opgaan belllen en bij de laatste konden we met moeite terrecht  :-\ dat was in nederland in luxemburg hebben we het gelukkig nog nooit meegemaakt maar daar komt de dokter wel hebben we wel al is gezien..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2005, 14:18:44
Overigens voor Nils: iemand met een astma cardiale ziet klam en bleek (het is een hart probleem)! Nooit blauw. Ziet deze persoon wel blauw, dan zit er een long probleem bij.

Naar mijn gevoel (en in vind dat ook in de literatuur terug) kan iemand met astma cardiale wel degelijk perifere cyanose hebben, zonder op zich zelf staande longproblemen.
Deze mensen hebben over het algemeen last van veel vocht in de longen en dus een slechte gasuitwisseling.
(Of bedoel je dat met het longprobleem ?)
Waarom zouden die niet cyanotisch kunnen worden ?

Zie bijvoorbeeld de symptomen beschreven bij astma cardiale in http://www.nhj.nl/cardiologie.nl/2/pagecontent/main_protocollen/leidraadcardiologie2002.pdf
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources