ambulancebroeder voor de rechter

Auteur Topic: ambulancebroeder voor de rechter  (gelezen 13924 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 7 oktober 2005, 10:52:34
Ik ben het niet met je eens (gelukkig mag dat op dit forum ;)).
Mijn eigen ervaring is namelijk dat je handelt zoals je handelen moet. Pas later ga je verder nadenken over hoe het allemaal is gegaan en gekomen, dan kun je je mening vormen. Neem een dronken bestuurder die een gezin de dood injaagt. Op dat moment behandel je zoals je hoort te doen.
Je maakt mij niet wijs dat je dan achteraf niet denkt: wat een eikel.
We blijven bovenal mensen. Zelfs ambulanceverpleegkundigen, echt, 't zijn net mensen. :)
Het professionele in het verhaal is dan dat je handelt voordat je je gevoel laat meespreken.
Het vergelijk met de bejaardenverzorger vind ik helemaal kant nog wal raken.
Ik kan als bejaardenverzorger werken, dan hoef ik nog steeds niet elke bejaarde even aardig en vriendelijk te vinden.
Ik kan ambulanceverpleegkundige zijn, dan kan ik iedereen even vriendelijk benaderen, het zal toch echt van het slachtoffer afhangen of ik dan vriendelijk blijf. Er zijn situaties - echt hoor, het gebeurt - waarin ik mijn gevoel niet helemaal kan uitschakelen. Gelukkig maar!

Helemaal mee eens! Als ik, zoals ik al eens vaker meegemaakt heb, bij een ongeval kom, waarvan de dodelijke so's in de sloot liggen en je de zatte veroorzaker uit zn voertuig moet knippen, doe je gewoon je werk. Maar als je klaar bent en je denkt er nog eens goed over na, dan denk je inderdaad: wat een l*l om die mensen zo de dood in te jagen met je zatte kop.

Maar op dat moment beïnvloedt het NIET je werkwijze, als je met die persoon bezig bent.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:03:55
Ik vind het niet erg (integendeel) als iemand het niet met me eens is.

Wat je nu aansnijdt is heel interessant:

90 % van alles wat je doet wordt bepaald door je onderbewustzijn.  Bij alles wat je doet heeft je onderbewustzijn de overhand, die stuurt je handelen.
De handelingen die je onderbewustzijn bestuurt zijn soms wel meer dan 1000 in een minuut. Je bewustzijn kan er hoogstens drie tegelijk, er zijn mensen die met twee tegelijk al in de knoei komen. Als je de kunst verstaat om iemands onderbewustzijn te "lezen" kun je bv gedachtenlezen. Kun je het beïnvloeden kun je hypnotiseren. Die man met dat revolver tegen z'n hoofd met in één kamer een patroon kan bv heel goed iemands onderbewustzijn bekijken/voelen, maar er zijn er meer.
Als je er van overtuigd bent dat iemand die door eigen gedrag in moeilijkheden raakt ongeacht wat jij doet als hulpverlener zijn dood aan zichzelf en niet aan jouw te danken heeft, zal dat zich nestelen in je onderbewustzijn en je handelen beïnvloeden zonder dat je er zelf erg in hebt of wat aan kan doen.

Zo kan je wel willen stopppen met roken-afvallen-kappen met drugs maar het moet ook in je onderbewustzijn geïmplanteerd zijn anders wordt het een stuk moeilijker.

Ja, het heeft zijn voordelen het geluid te doen van dr. Roy Martina.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:08:47
Helemaal mee eens! Als ik, zoals ik al eens vaker meegemaakt heb, bij een ongeval kom, waarvan de dodelijke so's in de sloot liggen en je de zatte veroorzaker uit zn voertuig moet knippen, doe je gewoon je werk. Maar als je klaar bent en je denkt er nog eens goed over na, dan denk je inderdaad: wat een l*l om die mensen zo de dood in te jagen met je zatte kop.

Maar op dat moment beïnvloedt het NIET je werkwijze, als je met die persoon bezig bent.....

Ho, er is een heel verschil om te denken "wat een lul" en "als ie dood gaat is het zijn eigen schuld".  En nu vind ik iemand die aan de drugs is niet te vergelijken met iemand die onder invloed iemand dood rijdt.  Verslaafd zijn aan de drugs is een ziekte. Ook dat komt vaak voort uit een drang tot zelfvernietiging uit het onderbewustzijn. Mijn zoon gaat dit weekend naar een mistig hardcorefeest in Duitsland. Maar ik denk niet dat hij aan pillen gaat ofzo, want hij is trots en zuinig op z'n lichaam, heeft lol in zijn leven en is tevreden met zichzelf. Allemaal faktoren die de kans op drugsgebruik verminderen. Kan je het iemand verwijten dat hij ongelukkig is en ook nog aan de drugs gaat? Heeft zoiemand geen recht op hulp, echte hulp ook vanuit je hart? Als het een meisje van 7 was geweest, was zij dan ook niet door de ambu meegenomen?

Henk


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:33:58
Ik krijg een beetje Peter Adema flahbacks.... :P


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:42:20
Ik krijg een beetje Peter Adema flahbacks.... :P

Mij krijg je niet zo gemakkelijk weg... :)

Je kunt natuurlijk mailtjes naar mijn klanten gaan sturen:

info@roymartina.com info@andromeda-uitgeverij.nl



Henk


firemanr

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:56:09
Ho, er is een heel verschil om te denken "wat een lul" en "als ie dood gaat is het zijn eigen schuld".  En nu vind ik iemand die aan de drugs is niet te vergelijken met iemand die onder invloed iemand dood rijdt.  Verslaafd zijn aan de drugs is een ziekte. Ook dat komt vaak voort uit een drang tot zelfvernietiging uit het onderbewustzijn. Mijn zoon gaat dit weekend naar een mistig hardcorefeest in Duitsland. Maar ik denk niet dat hij aan pillen gaat ofzo, want hij is trots en zuinig op z'n lichaam, heeft lol in zijn leven en is tevreden met zichzelf. Allemaal faktoren die de kans op drugsgebruik verminderen. Kan je het iemand verwijten dat hij ongelukkig is en ook nog aan de drugs gaat? Heeft zoiemand geen recht op hulp, echte hulp ook vanuit je hart? Als het een meisje van 7 was geweest, was zij dan ook niet door de ambu meegenomen?

Henk

het gaat niet om het tijdstip van werken met een patient, maar om de tijd erna....Ik heb minder problemen met de dood van een dronken rijder die zichzelf doodrijdt dan met een kind van 7 wat in een aangereden voertuig vertoeft. En dan zeg ik: Ik kan er niet mee zitten dat die dronkelap zichzelf doodrijdt.!
Helemaal geen problemen mee. Doet ie namelijk helemaal zelf. Het is alleen lullig als ie nog iemand anders in zijn val meeneemt. >:(


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 7 oktober 2005, 11:56:22
Het is typisch een problematiek waar ahv-ers in met name grote steden mee te maken hebben.
Ze zijn daarin absoluut niet te benijden.

Ik denk dat de meeste forumleden de betrokken avk niet kennen en al helemaal de casus niet kennen. Iedere menig daarover berust sowieso op veronderstellingen die misschien waar kunnen zijn.  ;)

Het is nooit prettig om je als avk voor de rechter te moeten verantwoorden. Ik wens hem daar dan ook veel sterkte bij.
En hoop van harte dat de rechter ook recht spreekt en andere eventuele schuldige partijen niet de dans zullen ontspringen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 7 oktober 2005, 12:15:27
het gaat niet om het tijdstip van werken met een patient, maar om de tijd erna....Ik heb minder problemen met de dood van een dronken rijder die zichzelf doodrijdt dan met een kind van 7 wat in een aangereden voertuig vertoeft. En dan zeg ik: Ik kan er niet mee zitten dat die dronkelap zichzelf doodrijdt.!
Helemaal geen problemen mee. Doet ie namelijk helemaal zelf. Het is alleen lullig als ie nog iemand anders in zijn val meeneemt. >:(
precies,helemaal mee eens.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 7 oktober 2005, 12:39:19
Ik kan me heel goed voorstellen dat je een naar gevoel bekruipt bij een Junk die zichzelf wat aandoet. Ik kan me ook wat voorstellen bij dat je 'm niet een eerste klas behandeling geeft. Maar dat je je kan indenken dat je zoiemand laat liggen en niet vervoerd maar zelf gaat dokteren (want het zou heel goed kunnen zijn dat dat de aanklacht, het negeren van de  vervoerspdracht maar zelf dokteren met verkeerde diagnose als resultaat) gaat mij te ver. Het verdedigen van deze moglijkheid gaat me te ver. Ook al is het een junk, je neemt 'm gewoon mee als zijn toestand dat behoeft. Punt. Daarna kwaadmaken. Thuis. Na je werk.

Henk


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #49 Gepost op: 7 oktober 2005, 12:50:01
Laten we niet gaan aan nemen dat de beschuldiging van justitie te recht is. De zaak moet nog voor.
Misschien was er wel degelijk geen rede tot vervoer.

Kijk, nu ga ik zelf ook al speculeren ;)