Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'

Auteur Topic: Eerste hulp bij wielrennen: 'Wielrenster Van Vleuten moet lang wachten op hulp na valpartij'  (gelezen 16071 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: oma link=msg=1441297 date=1470675342
Wat is precies je conclusie na het bestuderen van de UCI regels? Hebben ze in Brazilie de regels aan de laars gelapt en mogen hulpverleners aan de wielrenners komen ?

Dat zeker niet. Maar het kan door die regels met de volgorde zoals ook RuudF erg logisch en verklaarbaar zijn waarom een wielrenner (of wielrenster in dit geval) minutenlang op de grond ligt voordat hij/zij de eerste (medische) hulp krijgt. Wat ik niet begrijp is waarom er nu zo'n ophef over gemaakt wordt door het nieuws terwijl exact hetzelfde ook gebeurd bij andere grote wielerrondes wereldwijd: Als je in de kopgroep rijdt en je maakt een flinke smak dan kan het best zijn dat je 10 minuten moet wachten voor je de eerste (medische) hulp krijgt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1441352 date=1470694336
Dat zeker niet. Maar het kan door die regels met de volgorde zoals ook RuudF erg logisch en verklaarbaar zijn waarom een wielrenner (of wielrenster in dit geval) minutenlang op de grond ligt voordat hij/zij de eerste (medische) hulp krijgt. Wat ik niet begrijp is waarom er nu zo'n ophef over gemaakt wordt door het nieuws terwijl exact hetzelfde ook gebeurd bij andere grote wielerrondes wereldwijd: Als je in de kopgroep rijdt en je maakt een flinke smak dan kan het best zijn dat je 10 minuten moet wachten voor je de eerste (medische) hulp krijgt.

Ik begrijp de ophef niet over het feit dat het minuten duurt voor een wielrenner eerste hulp krijgt. Ik heb nu in totaal 10 weken ervaring met profwielrennen als opperhoofd van uitrukdienst van nationale ambulancedienst. Ik heb wel kritiek op de wielrensport in het algemeen. In Qatar hebben we ontzettend veel grote internationale sportevenementen, inclusief hogesnelheidssporten zoals MotoGP, rally, F1 H2O, enz. Het komt zelden voor dat de ambulancedienst in actie hoeft te komen omdat sporters letsel hebben. Bij het wielrennen is het dagelijks dat we fracturen, wonden die gehecht moeten worden en enorme schaafwonden zien. Ik vind wielrennen een gevaarlijke sport omdat door de jaren heen de snelheid fors omhoog is gegaan (50 - 60 km/u) terwijl de wielrenners nauwelijks beschermd zijn.

Uiteraard gebeuren er wel dingetjes in Rio tijdens het eerste hulp verlenen die een beetje ophefwaardig zijn;

Jamie Phillips
@commandodoctor
This is why you require formal training in Pre Hospital Emergency Medicine, so many basic errors in this case.



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
☣ Chris Harte ☣
@minime999
Anything wrong with yet another medical picture from #RioOlympics2016  
Daily Mail Australia
@DailyMailAU
#AUS cyclist @MelissaMHoskins rushed to hospital after horror crash while training #Rio2016
http://www.dailymail.co.uk/sport/olympics_2016/article-3730181/Rio-2016-Australian-world-champion-track-cyclist-Melissa-Hoskins-rushed-hospital-horror-crash-training-team-mates-Olympic-velodrome.html




batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Gelukkig is het al wat beter sinds wielrenners verplicht een helm moeten dragen.  Maar om ze nu een compleet pak te geven?  Zou zeker meer dames wielrennen gaan kijken als ze allemaal in strakke leren pakken op de fiets zaten, daar niet van.  098uo 98uiye  Maar je hebt te maken met een sport die op de openbare weg plaats vind, en niet op een gesloten circuit waar de risico;s al wat uit te bannen zijn door aanpassing van het parcours.

Dan zitten de wielrenners ook meestal nog eens pakweg 5 tot 6 uur in een wedstrijd, waar de andere sporten meestal maar 1 tot 2 uur duren.

Wat misschien een beetje zou helpen is een airbag voor racefietsen ontwikkelen, maar voordat dat gemeengoed is zijn we ook weer wat jaartjes verder.

En even terugkomend op Rio:Zag dat Chris Boardman de avond ervoor had gewaarschuwd dat het parcours levensgevaarlijk was.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Frank kom er maar in...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: batoutofhell link=msg=1441439 date=1470743038
Gelukkig is het al wat beter sinds wielrenners verplicht een helm moeten dragen.  Maar om ze nu een compleet pak te geven?  Zou zeker meer dames wielrennen gaan kijken als ze allemaal in strakke leren pakken op de fiets zaten, daar niet van.  098uo 98uiye  Maar je hebt te maken met een sport die op de openbare weg plaats vind, en niet op een gesloten circuit waar de risico;s al wat uit te bannen zijn door aanpassing van het parcours.

Dan zitten de wielrenners ook meestal nog eens pakweg 5 tot 6 uur in een wedstrijd, waar de andere sporten meestal maar 1 tot 2 uur duren.

Wat misschien een beetje zou helpen is een airbag voor racefietsen ontwikkelen, maar voordat dat gemeengoed is zijn we ook weer wat jaartjes verder.

En even terugkomend op Rio:Zag dat Chris Boardman de avond ervoor had gewaarschuwd dat het parcours levensgevaarlijk was.

Ik sta ook geregeld bij MotoGP, ik heb het gevoel dat deze dames en heren geleerd hebben hoe ze moeten vallen. Zij gaan met veel hogere snelheid onderuit of over de kop maar als je de beelden goed analyseerd zie je dat ze in fractie van seconde anticiperen op de val, soms slaan ze zelfs de klap af op het asfalt en rollen of glijden door in een houding waardoor de kans op letsel zo laag mogelijk is.

Wielrenners gaan soms met snelheden boven de 50 km/u onderuit/over de kop en komen eigenlijk altijd als een zak stront op het asfalt terecht.

Boardman zijn kritiek is standaard, in Doha vielen ook een aantal wielrenners, volgens critici door te smalle wegen. Het was een driebaans-weggedeelte maar de wielrenners zochten zelf het randje op langs de stoeprand. Je ziet hetzelfde bij het ongeval van Van Vleuten. Ze kiest haar ideale baan terwijl er geen enkel regel is die zegt dat ze niet mag afremmen om te voorkomen dat ze de bocht moet nemen langs het betonnen randje.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: batoutofhell link=msg=1441439 date=1470743038
Gelukkig is het al wat beter sinds wielrenners verplicht een helm moeten dragen.  Maar om ze nu een compleet pak te geven?  Zou zeker meer dames wielrennen gaan kijken als ze allemaal in strakke leren pakken op de fiets zaten, daar niet van.  098uo 98uiye  Maar je hebt te maken met een sport die op de openbare weg plaats vind, en niet op een gesloten circuit waar de risico;s al wat uit te bannen zijn door aanpassing van het parcours.

Dan zitten de wielrenners ook meestal nog eens pakweg 5 tot 6 uur in een wedstrijd, waar de andere sporten meestal maar 1 tot 2 uur duren.

Wat misschien een beetje zou helpen is een airbag voor racefietsen ontwikkelen, maar voordat dat gemeengoed is zijn we ook weer wat jaartjes verder.

En even terugkomend op Rio:Zag dat Chris Boardman de avond ervoor had gewaarschuwd dat het parcours levensgevaarlijk was.

Ooit eens op/bij een wielrenbaan geweest? Of dat gezien? Als die vallen maken ze ook een harde smak, al helemaal doordat er op die fietsen vaak niet eens een rem zit! En dat is dan een gesloten circuit.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Citaat van: oma link=msg=1441445 date=1470745863
Ik sta ook geregeld bij MotoGP, ik heb het gevoel dat deze dames en heren geleerd hebben hoe ze moeten vallen. Zij gaan met veel hogere snelheid onderuit of over de kop maar als je de beelden goed analyseerd zie je dat ze in fractie van seconde anticiperen op de val, soms slaan ze zelfs de klap af op het asfalt en rollen of glijden door in een houding waardoor de kans op letsel zo laag mogelijk is.

Wielrenners gaan soms met snelheden boven de 50 km/u onderuit/over de kop en komen eigenlijk altijd als een zak stront op het asfalt terecht.

Boardman zijn kritiek is standaard, in Doha vielen ook een aantal wielrenners, volgens critici door te smalle wegen. Het was een driebaans-weggedeelte maar de wielrenners zochten zelf het randje op langs de stoeprand. Je ziet hetzelfde bij het ongeval van Van Vleuten. Ze kiest haar ideale baan terwijl er geen enkel regel is die zegt dat ze niet mag afremmen om te voorkomen dat ze de bocht moet nemen langs het betonnen randje.
Valtechniek is zeker winst op te halen, net als de kleding, volgens mij experimenteert Giant-Alpecin met Kevlar versterkte fietskleding om schaafwonden te voorkomen/verminderen
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: batoutofhell link=msg=1441439 date=1470743038
Maar je hebt te maken met een sport die op de openbare weg plaats vind, en niet op een gesloten circuit waar de risico;s al wat uit te bannen zijn door aanpassing van het parcours.

Dan zitten de wielrenners ook meestal nog eens pakweg 5 tot 6 uur in een wedstrijd, waar de andere sporten meestal maar 1 tot 2 uur duren.



Aantal tweets van deskundigen die weten dat ze sporten op de openbare weg echter van mening zijn dat de laatste 3 - 5 km van het parcour veiliger moet zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=Y5O3VVNxxHU

Lance Armstrong
@lancearmstrong
@ANAPRC_ @BrianCooksonUCI @UCI_cycling @tourofqatar_ Hard to believe that's a PROFESSIONAL sport.

ANAPRC
@ANAPRC_
@lancearmstrong @BrianCooksonUCI @UCI_cycling
While you're there, let @tourofqatar_ know this isn't good enough

Dean Downing
@dean0downing
@VeloUK all the money in Qatar and they couldn't barrier that section. Ridiculous

Dean Downing
@dean0downing
Where are the barriers here ?? Riders sprinting at 65kmph in the last 1km into a kerb is not acceptable

Matt Brammeier
@Mattbrammeier85
Come on @UCI_cycling @cpacycling this is taking the piss. Give organisers some manadatory guidelines for final 3km!

ANAPRC
@ANAPRC_
The UCI places responsibility (and liability) for course safety on the race organizer. But when race orgs fail to make a safe course...

ANAPRC
@ANAPRC_
(2) ...the UCI does not sanction the race organizer. The UCI's (very well-conceived) guidelines for course safety are only suggestions...

ANAPRC
@ANAPRC_
(3) ...we must update the regulations. UCI must adopt binding guidelines for course design/safety inside the final 5 km. cc @cpacycling


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Annemiek van Vleuten
@AvVleuten 1h
Thanks for all the messages. Hard to deal with my disappointment but also proud about our performance #teamNL