Het gaat hier om mensen die een zwaailichtautootje hebben gekregen en een speciale opleiding om de ambulancedienst te komen helpen bij grootschalige inzet. Als je geen echte ambulanceverpleegkundigen meer hebt zit je in de zelfde lastige situatie als in ontwikkelingslanden. Iets is beter dan niets, een verpleegkundige laten opereren of de patient dood laat gaan staat gelijk aan de Nederlandse situatie, de Nederlandse MMT-artsen en ambulanceverpleegkundigen hebben maar twee handen.
Het topic ABCDE gaat over evenementenhulpverlening, niet over grootschalige ambulanceinzet bij ongevallen, rampen en terreuraanslagen.
Als het rode kruis dit niet kan doen kunnen we het de politie (met adembescherming) wel laten doen.
Daar heeft u gelijk in, nood breekt wed.
Ik heb zelf ook de opleiding gedaan, en naar mijn idee zijn we niet eens in staat de taken uit te voeren die ons opgelegd zijn, laat staan extra dingen doen.
Het is te hopen dat je in het noodhulpteam een arts/verpleegkundige hebt zitten (die zich niet aan de regels van het rodekruis houden, dan mag je alleen ehbo-handelingen uitvoeren) die iets meer kan doen dan ehbo.
Ookal heeft de ambulance dienst en het mmt tekorten bij een ramp lijkt het naar mijn idee nog steeds niet slim om iemand zonder kennis iets te laten doen. Dan kan je beter wachten tot iemand die er wel verstand van heeft iets te laten doen dan dat je als ongetrainde leek iemand ombrengt met de beste bedoelingen.