Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 24057 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

MizzFizz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #100 Gepost op: 15 augustus 2016, 19:44:25
Citaat van: oma link=msg=1442756 date=1471276870
Ik zal ook even mijn best doen om een gevoel om op jou te reageren te onderdrukken. Ik zal je voorlopig even negeren omdat je een veel te grote bek hebt voor een nieuw lid. Stel je eerst maar eens voor.

U geeft aan dat ik een nieuw lid ben met een "grote bek" en daarom genegeerd wordt. Dit getuigt van weinig respect naar (nieuwe)forumleden. Wat weegt mee in uw weging van repliek? Titels, aantal minuten ingelogd op het forum, "name dropping"?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #101 Gepost op: 15 augustus 2016, 19:59:14
Citaat van: MizzFizz link=msg=1442783 date=1471283065
U geeft aan dat ik een nieuw lid ben met een "grote bek" en daarom genegeerd wordt. Dit getuigt van weinig respect naar (nieuwe)forumleden. Wat weegt mee in uw weging van repliek? Titels, aantal minuten ingelogd op het forum, "name dropping"?
Oma staat op dit forum niet echt bekend om haar tactvolle benadering, als ik dit zo mag omschrijven. Echter snap ik wel waar zij op doelt; je uit een redelijk stellige mening en beschuldigt zeer gewaardeerde leden van zaken zonder dat ook maar enigszins bekend met wie we te maken hebben en welke achtergrond je hebt.
Je hoeft hier op het forum niet met naam en rugnummer bekend te zijn om gewaardeerd discussiepartner te worden, kijk naar Oma en Expert, maar enige achtergrondinformatie helpt ook met het in je de juiste context plaatsen van jouw bijdragen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #102 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:02:45
De vraag is heel simpel wat wil ik weten en waarom wil ik het weten, want wat je meet moet je iets mee doen

Dus het moment dat je iets wilt weten waar je eigenlijk geen logisch gevolg aan kan geven, dan moet je jezelf kritisch de vraag stellen of het nut heeft


MizzFizz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #103 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:21:23
Citaat van: senseihomer link=msg=1442786 date=1471284165
De vraag is heel simpel wat wil ik weten en waarom wil ik het weten, want wat je meet moet je iets mee doen

Dus het moment dat je iets wilt weten waar je eigenlijk geen logisch gevolg aan kan geven, dan moet je jezelf kritisch de vraag stellen of het nut heeft

Op het moment dat je iets meet, is het meetmoment en dus de daaruit gemeten informatie al achterhaald. Is meten hetzelfde als weten?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #104 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:36:10
Citaat van: MizzFizz link=msg=1442790 date=1471285283
Op het moment dat je iets meet, is het meetmoment en dus de daaruit gemeten informatie al achterhaald. Is meten hetzelfde als weten?

???  Als je niets doet met je meetwaarden hoef je ook niet te meten. Nog los van het feit dat dit niet aan een Eerste hulpverlener is.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #105 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:40:07
MizzFizz: Zoals Oma en Job45 al eerder hebben aangegeven: stel je eerst even voor, voordat je inhoudelijk reageert.
Dan weten we vanuit welke achtergrond je reageert en kunnen we je standpunten beter plaatsen.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #106 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:57:58
Citaat
Op het moment dat je iets meet, is het meetmoment en dus de daaruit gemeten informatie al achterhaald. Is meten hetzelfde als weten?

een van de essenties hier is dat dat niet altijd hoeft te gelden, als je als EHBO-er een saturatie meet van 92% is dit dan een reele meting, betekent dit een voldoende zuurstofvoorziening? Wat kan en moet je ermee?

Als je de bloeddruk meet en deze is 90/60, kun je dezelfde vragen stellen

dus nee meten is niet weten, meten is (zoals jij zegt) een moment opname die in de context van het geheel bekeken moet worden en niet zozeer de moment opname is belangrijk, maar veel meer het verloop van de metingen

Mooi voorbeeld is wat ik vaak gebruik als ik met EHBO-ers samen werk op evenementen is deze:

Wat is de saturatie meting eigenlijk (wat meet die) en stel iemand heeft een saturatie van 97% maar ontzettend benauwd. Probeer te beredeneren wat er aan de hand kan zijn


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #107 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:02:50
Citaat van: senseihomer link=msg=1442800 date=1471287478


dus nee meten is niet weten, meten is (zoals jij zegt) een moment opname die in de context van het geheel bekeken moet worden en niet zozeer de moment opname is belangrijk, maar veel meer het verloop van de metingen



Het verloop van metingen is ook helemaal niet interessant voor een EHBO'er. Het handelen met of zonder de metingen wordt niet anders, dus is de meting niet nodig.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #108 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:03:43
Voorstellen mag overigens in dit board: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=21.0
Het is niet verplicht, maar komt de discussie wel ten goede.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #109 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:06:32
ik heb een dienst gedraaid als verpleegkundige op een belgische ambulance en we moesten iemand met spoed vervoeren van het ene ziekenhuis naar het andere, iemand met een te lage hartslag (die dus letterlijk van 75 naar 35 zakte). Van het ziekenhuis kregen we geen monitor mee (om de hartslag in de gate te houden) maar wel medicatie met als opdracht dat die wanneer die onder de 30 zakte dat er zoveel mg gegeven mocht worden

ik vond het niet kloppen dat we geen monitor hadden (gelukkig had mijn collega chauffeur zijn eigen monitor mee  ;D ???)

Later zei een bevriend ambulanceverpleegkundige wat het probleem was, als ik geen monitor zou hebben. Hij was heel simpel, als die bij bewustzijn is dan hoef je geen medicatie toe te dienen en als hij zijn bewustzijn wel zou verliezen kun je overwegen het wel te geven

moest er even over nadenken en daarna begreep ik wel wat hij bedoelde

KISS: keep it simple stupid