Ik durf te stellen dat de reguliere (bij)scholing eerstehulp van welke organisatie dan ook tekort schieten
waarin heb jij het gevoel dat ze tekort schieten dan?
vertaald naar heldere protocollen onder andere gestoeld op "Gevorderde Eerste Hulp" van Pim de Ruijter, PHTLS, LPA
Laat (leken)hulpverleners in hun waarde, ongeacht hun achtergrond. De professional heeft snel genoeg in de gaten of men met een "wannabee" te maken heeft of iemand met (enige) kennis en ervaring.
Persoonlijk denk ik dat de leden die in deze discussie mee doen, erg veel respect hebben voor de EHBO-er. Persoonlijk heb ik ook veel samen gewerkt met EHBO-ers (die verschillen in kennis en ervaring). en jammer genoeg ook minder leuke ervaringen, die letterlijk schade hebben berokkend
Tijdens een marathon is bijvoorbeeld iemand met pijn aan de knie ge-adviseerd niet naar de huisarts te gaan en kreeg drukverband om. Later bleek de knie een fractuur te hebben en heeft het drukverband letterlijk schade gegeven en het uitstellen van medische zorg heeft niet bijgedragen
zo zijn er vele voorbeelden te noemen door de professionele hulpverleners in de praktijk en probleem is dat de gedane schade niet terug gedraaid kan worden. Natuurlijk in jouw voorbeeld kunnen professionele hulpverleners snel zien of ze met een wannabe te maken hebben. Maar juist de schade die toegediend kan worden door het onthouden of adviseren tegen medische zorg (nacontrole) en of handelingen die voor de komst gedaan zijn kunnen niet terug gedraaid worden en kunnen verregaande gevolgen hebben (tot en met fatale afloop (kijk naar het rally ongeval in Amsterdam)
De overdracht bij de TCFR naar de ambulance is geen doel op zich, wel een manier vooral bij slachtoffer(s) in de P/U in de AVPU, waarbij eerder in de AMPLE bijzonderheden waren te constateren
.
Juist dit is iets waar ik dan weer kritische kanttekeningen bij zou willen zetten. Overdracht naar ambulance (tja discutabel, maar kan weinig kwaad, aangezien de ambulanceverpleegkundige zijn eigen klinische onderzoek doet). Maar als je het over AVP en bijzonderheden in de AMPLE gaat hebben, dan is mijn simpele vraag welke meerwaarde zou dit kunnen hebben, buiten de overdracht (waarvan ik persoonlijk de meerwaarde minimaal vindt, aangezien voorgaande reden)
Een `betere` EHBO opleiding heeft juist, in mijn ogen, niks te maken met meer diepte en kennis en of meet instrumenten, maar over zo goed mogelijk oefenen van de basis vaardigheden en de theorie van deze basis je eigen maken. en dan is alleen exposure met echte praktijk situaties en patienten hetgeen wat je een gevorderde ehbo-er maakt.
Als de BLS niet goed wordt uitgevoerd, dan heeft de ALS uitvoering van een reanimatie helemaal geen zin meer
Senseihomer je hebt gelijk: hoe vaak kan "men" het geleerde in de praktijk brengen? Mag ik zo brutaal zijn iets anders in de strijd te gooien, met als doel een parallel te trekken met de professionals? Hoe vaak moet een ambu-pleeg intuberen?
Dat mag, alleen buiten dat het al veelvuldig is besproken in zijn eigen topic zie ik het nut van een parallel trekken niet
Maar als ik naar mijn nederige mening kijk kan ik zowel een paralel trekken (weinig in de praktijk brengen), maar net zo goed verschillen (intubatie is een techniek. het gevaar bij te weinig intuberen is dat de techniek te weinig wordt uitgevoerd. terwijl de indicatie stelling vrij duidelijk is (bijv reanimatie behoeftige patient).
terwijl juist een van de essenties is in deze topis (tenminste zoals ik het zie) is dat het gevaar van teveel overbodige poespas (zoals saturatie, pearl, AMPLE en AVPU) ten koste gaat van goede EHBO - zorg verlening, aangezien deze al moeilijk genoeg is, juist omdat EHBO-ers weinig tot geen exposure hebben met patienten met de complexiteit waar de bovengenoemde poespas een reele meerwaarde kan hebben (mits goed uitgevoerd). In mijn ogen werkt het dan averechts
niet verkeerd bedoeld en niet bedoeld om je belachelijk te maken, maar zou jij mijn vraag over 92 % saturatie kunnen beantwoorden?