Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 24053 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #130 Gepost op: 16 augustus 2016, 13:47:45
Citaat van: MizzFizz link=msg=1442840 date=1471297134
[...]

Ik durf te stellen dat de reguliere (bij)scholing eerstehulp van welke organisatie dan ook tekort schiet. De "hulpvraag vanuit het veld", dus ook mijn behoefte als (leken)hulpverlener bij evenementen en als vrijwillig brandweer(manschap) - het gaat hierom intrinsieke motivatie- heeft Nursing Nu! vertaald naar heldere protocollen onder andere gestoeld op "Gevorderde Eerste Hulp" van Pim de Ruijter, PHTLS, LPA en het door "Expert" (in zeer negatieve context genoemde)  LPLHB. De catastrofale bloeding waaraan "Expert" refereert in een eerdere reactie, is juist een speerpunt bij de TCFR, nog voordat Het Oranje Kruis, Rode Kruis en brandweerprotocol hieraan "conformeerde" en ruim voor de aanslagen bijvoorbeeld in Brussel. Helaas is er geen wettelijk (beschreven) basis voor BLS/ BLS plus. Iedereen mag zich gevorderd ehbo'er noemen of zoals op mijn rugnummer staat bij een reanimatie vanuit de brandweer "First Responder".
Waarom is het "helaas" dat er geen wettelijke basis is voor termen als (gevorderde) EHBO, BLS(+), of First Responder? Waarom is er überhaupt behoefte aan een "titel"?Hoe je het ook noemt, het blijft hulpverlening door niet-medici en valt derhalve onder lekenhulpverlening. Zodra je de behoefte hebt aan een onderscheid, houd je je per definitie al bezig met zaken die afleiden van je kerntaak; hulp bieden aan hen die het nodig hebben. Het zal een patiënt een zorg wezen of je jezelf Leek, EHBOér of gevorderde First Responder noemt. Als je maar orgt voor adequate hulp en een beetje lief voor hem/haar bent, zal hij/zij je vanzelf waarderen! En dat geldt ook voor de professionele zorgverleners die de zorg op zich nemen.

Hetzelfde geld voor de opleiding in allerlei extra handelingen en terminologie. Het voorziet voornamelijk in de behoefte van de lekenhulpverlener, zonder dat deze zichzelf kritisch afvraagt of deze vraagt voortvloeit uit de behoefte van de mensen die zij proberen te helpen. Diverse zorgprofessionals, waaronder Expert, oma en diverse AVP's hebben in diverse topics al, inhoudelijk onderbouwd, dat dergelijke randzaken de EHBO'er afleiden van zijn of haar oorspronkelijke taak en geen toegevoegde waarde hebben voor hun als professioneel zorgverlener die de zorg voor de patiënt op zich nemen. Keer op keer wordt dit, met name door degene die het hardste roepen "alles te doen voor hun slachtoffer", afgewimpeld als disrespect voor hun belangrijke werk als EHBO'er. Ze verzuimen daarbij hun eigen handelen kritisch te (laten) beoordelen en zelfreflectie toe te passen. Dit gaat niet alleen ten koste van de discussie, maar in ultimo ook aan de hulp die zij "op straat" bieden. En dat is jammer. Forumleden als Expert en oma bieden hier hun expertise en kennis aan, waar een ieder "om niks" zijn voordeel mee kan doen. Ik heb hier veel respect voor. Het is dan jammer dat hun bijdragen door diverse leden, naar mijns inzien door een gebrek aan begrijpend lezen, worden weggeschreven als "onrespectvol", "denigrerend", of met termen als "ivoren toren". Het doet geen eer aan hun inhoudelijke bijdragen!

Ik ben zelf ook vrijwilliger bij de brandweer, en heb nooit de behoefte gahad aan aanvullende opleiding voor de EHBO-taak. Ik ben ook fel tegenstander van het uitrukken door de brandweer naar reanimaties (of nu zelfs overige "medische noodgevallen als first responder), en zal mij blijven verzetten tegen een eventuele invoering hiervan in eigen regio. We hebben als brandweer genoeg problemen met de uitvoering van onze eigen wettelijke taken en moeten aan alle kanten ingrijpend bezuinigen op de basisbrandweerzorg. Ik vind het dan van de zotte om te gaan uitrukken voor een zelf-verzonnen taak. Als je als brandweerman/-vrouw zou graag wilt helpen bij reanimaties, kun je je aanmelden bij HartslagNU of vergelijkbare organisaties en je rechtstreeks naar het slachtoffer begeven. Als het je echt om het slachtoffer gaat, heb je die rode auto en "jas met rugnummer" niet nodig! Als je inderdaad de behoefte hebt om je verder te verdiepen en bezig te houden met de medische hulpverlening, moet je solliciteren bij de RAV of je inschrijven voor een opleiding tot verpleegkundige of een studie medicijnen.

Citaat van: MizzFizz link=msg=1442840 date=1471297134
Laat (leken)hulpverleners in hun waarde, ongeacht hun achtergrond. De professional heeft snel genoeg in de gaten of men met een "wannabee" te maken heeft of iemand met (enige) kennis en ervaring. De MKA vraagt protocollair uit. Wat is er mooier en beter voor het slachtoffer (niet patiënt) als de melding soepel verloopt vanwege een gedegen training? De overdracht bij de TCFR naar de ambulance is geen doel op zich, wel een manier vooral bij slachtoffer(s) in de P/U in de AVPU, waarbij eerder in de AMPLE bijzonderheden waren te constateren.

[...]
Het mooie van dat protocollair uitvragen is nou juist dat het gericht is op beantwoording van absolute leken. Het verloopt dus allesbehalve soepel als de melder zaken gaat roepen als een SBAR overdracht met AVPU en AMPLE. De melder krijgt een gerichte vraag, en dient dáár een eerlijk en helder, concreet antwoord op te geven. Het is zo gemaakt dat je daar geen cursus voor nodig hebt, deze zal dus ook weinig tot niets toevoegen voor het slachtoffer c.q. patiënt!

Zoals gezegd, er is zeer veel waardering voor de lekenhulpverleners. Met name voor degene die zich bij hun belangrijke taak weten te houden, en zoals reeds door diverse experts (pun intended) is aangegeven is daar geen ABCDE, AMPLE en SBAR-gereutel voor nodig.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #131 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:25:23
Het is vanzelfsprekend dat je als brandweerman beschikt over EHBO-basisvaardigheden en dat je kunt reanimeren, maar uitrukken naar reanimaties als first responder, in wat voor jas dan ook, is zoals Oma ergens zei volksverlakkerij en als brandweer veeg je dan de rotzooi van de RAV op. Net als Rhonus heb ik me er altijd tegen verzet, maar in onze regio was ik een van de weinigen die dat deed en die first responders zijn er dan ook wel gekomen. Met als leuke neveninstructie: "als je patient wat pips lijkt geef hem dan maar wat zuurstof, dat kan nooit kwaad".


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #132 Gepost op: 16 augustus 2016, 19:40:45
First Responder is een verzamelnaam van elke (leken of professionele) hulpverlener die als eerste ter plaatse is, of wil zijn.
Dat kan op zeer verschillende niveaus, van reanimatie cursus, een EHBO opgeleid persoon in allerlei niveaus, tot ambuverpleegkundigen in de vorm van rapid responder.
Het is dus op zich al en discussie waard wat de naam "First Responder" eigenlijk is en vooral dekt.

De titel First Responder staat interessant en wordt te pas en te onpas gebruikt, waardoor een grote chaos is ontstaan door opleidingsbedrijfjes die elk hun eigen first responder opleiding neerzetten en ten opzichte van elkaar enorm verschillen in opleidingsduur, inhoud, kwaliteit en niveau.
Hierdoor ontstaan de beroemde/beruchte gedachtegangen van cowboys in de EHBO en zogenaamde medische handelingen door leken en andere krachttermen.
Als een EHBO opleiding deugdelijk is opgezet kan er nooit sprake zijn van medische handelingen door cursisten en zullen en mogen instructeurs van die organisaties deze nooit aan de cursisten laten zien, laat staan aanleren.
Helaas zijn er toch opleidingsbedrijfjes die zich daaraan toch wagen en zij zijn het die de kritiek over zich heen moeten krijgen.
Kritisch bekeken zijn de handelingen welke Nursing.nu aanbied geen medische handelingen, maar vragen wel beduidend meer opleidingstijd dan de gestelde opleidingstijd van twee dagen.

Een willekeurige "First Responder" cursus zonder enige toe- en bijvoeging in de naam zegt mij dus totaal niets over de inhoud en niveau, laat staan kwaliteit.

Anders is het als achter of voor het woord First Responder een toevoeging wordt geplaatst waaruit direct het toelatingsniveau, de kwaliteit en opleidingsniveau te herleiden valt.
Bij Nursing.nu met haar Trauma Care for First Responders en LPEV is dat bijvoorbeeld wel het geval, immers zij onderscheiden zich daarmee van de rest van alle First Responder cursussen/opleidingen die alleen de term First Responder gebruiken. Hierdoor is direct duidelijk en verifieerbaar met welke inhoud en opleidingsniveau je te maken hebt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #133 Gepost op: 16 augustus 2016, 21:46:05
Een voorbeeld hoe de term First Responder uit zijn eerstehulp verband is getrokken, in dit geval door een grote BHV certificeerder.
http://www.nibhv.nl/NIBHV/nieuws/nieuwe-opleidingen-first-responder-bedrijfsnoodorganisatie.html

De eerstehulp behorende bij deze cursus is op BHV LEH niveau en wordt totaal ondergesneeuwd door vele andere ongetwijfeld nuttige onderwerpen en modules.
Gezien de onderwerpen, niveau en het opgezette kwaliteitssysteem is het een duidelijk gemiste kans van het NIBHV om ook de eerstehulp van BHV-ers op een hoger niveau te tillen dan de zeer basale Nederlandse EHBO richtlijnen te tillen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #134 Gepost op: 17 augustus 2016, 01:57:28
Citaat van: MizzFizz link=msg=1442790 date=1471285283
Op het moment dat je iets meet, is het meetmoment en dus de daaruit gemeten informatie al achterhaald. Is meten hetzelfde als weten?


zucht, ga elders deze non''wijsheid'' debiteren zeg   :(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #135 Gepost op: 17 augustus 2016, 02:00:29
Citaat van: senseihomer link=msg=1442806 date=1471287992
ik heb een dienst gedraaid als verpleegkundige op een belgische ambulance en we moesten iemand met spoed vervoeren van het ene ziekenhuis naar het andere, iemand met een te lage hartslag (die dus letterlijk van 75 naar 35 zakte). Van het ziekenhuis kregen we geen monitor mee (om de hartslag in de gate te houden) maar wel medicatie met als opdracht dat die wanneer die onder de 30 zakte dat er zoveel mg gegeven mocht worden

ik vond het niet kloppen dat we geen monitor hadden (gelukkig had mijn collega chauffeur zijn eigen monitor mee  ;D ???)

Later zei een bevriend ambulanceverpleegkundige wat het probleem was, als ik geen monitor zou hebben. Hij was heel simpel, als die bij bewustzijn is dan hoef je geen medicatie toe te dienen en als hij zijn bewustzijn wel zou verliezen kun je overwegen het wel te geven

moest er even over nadenken en daarna begreep ik wel wat hij bedoelde

KISS: keep it simple stupid
 huh?? er zijn zat mensen met een bradycardie en hypotensie en vagale verschijnselen die nogniet het bewustzijn verliezenmaar wel medicatie moeten krijgen. Bewustzijnsverlies is geen meetinstrument/criterium om atropine oid te geven...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #136 Gepost op: 17 augustus 2016, 02:02:53
Citaat van: MizzFizz link=msg=1442814 date=1471289140
Zelfs de leek en de eerstehulpverlener meet, al is het basaal: Aanspreekbaar of niet? Normale ademhaling of niet, is er sprake van een hevige bloeding? Etc. Ik verzin de vragen niet, zie NTS/ AMPDS/ Pro Qa.
 als je wilt meten moet je wel adequaat zijn in het meten zelf, en weten wanneer de meting niet goed is verlopen zodat je de meting kunt herhalen om eenbetere meting te verkrijgen....
oftwel, je moet wel verstand van de materie hebben, zomaar wat meten is geen enkele garantie dat de hulpverlener weet wat hij met de uitkomsten doen moet..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #137 Gepost op: 17 augustus 2016, 08:33:07
Citaat van: senseihomer link=msg=1442806 date=1471287992

Expert: Tekst geredigeerd op spelfouten.

Ik heb een dienst gedraaid als verpleegkundige op een Belgische ambulance en we moesten iemand met spoed vervoeren van het ene ziekenhuis naar het andere, iemand met een te lage hartslag (die dus letterlijk van 75 naar 35 zakte). Van het ziekenhuis kregen we geen monitor mee (om de hartslag in de gaten te houden) maar wel medicatie met als opdracht dat die wanneer die onder de 30 zakte dat er zoveel mg gegeven mocht worden.

Ik vond het niet kloppen dat we geen monitor hadden (gelukkig had mijn collega chauffeur zijn eigen monitor mee  ;D ???)

Later zei een bevriend ambulanceverpleegkundige wat het probleem was, als ik geen monitor zou hebben. Hij was heel simpel, als die bij bewustzijn is dan hoef je geen medicatie toe te dienen en als hij zijn bewustzijn wel zou verliezen kun je overwegen het wel te geven.

Moest er even over nadenken en daarna begreep ik wel wat hij bedoelde.

KISS: keep it simple stupid


Ik begrijp er echt helemaal niks van en ik vraag me serieus af of die verpleegkundige wel goed bij zijn hoofd is! Wanneer de bloeddruk zo laag is geworden dat de patiënt het bewustzijn verliest, dan is nog nauwelijks sprake van een effectieve circulatie en daarmee adequate orgaanperfusie. Dan ben je hoegenaamd in een reanimatie-setting terecht gekomen. Dan kun je medicatie inspuiten tot je ons weegt, maar als het farmacon niet circuleert dan zal geen effect bewerkstelligen. Misschien is het handig dat je met medicatie anticipeert op een pre-arrest ritme en deze situatie voor bent.

Hoe stom en simpel wil je het hebben?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #138 Gepost op: 17 augustus 2016, 08:35:40
Citaat van: MizzFizz link=msg=1442790 date=1471285283

Op het moment dat je iets meet, is het meetmoment en dus de daaruit gemeten informatie al achterhaald. Is meten hetzelfde als weten?


Neen.., meten is iets weten! Goed meten is zeker weten!


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #139 Gepost op: 17 augustus 2016, 09:28:01
Citaat
ik heb een dienst gedraaid als verpleegkundige op een belgische ambulance en we moesten iemand met spoed vervoeren van het ene ziekenhuis naar het andere, iemand met een te lage hartslag (die dus letterlijk van 75 naar 35 zakte). Van het ziekenhuis kregen we geen monitor mee (om de hartslag in de gate te houden) maar wel medicatie met als opdracht dat die wanneer die onder de 30 zakte dat er zoveel mg gegeven mocht worden

ik vond het niet kloppen dat we geen monitor hadden (gelukkig had mijn collega chauffeur zijn eigen monitor mee  ;D ???)

Later zei een bevriend ambulanceverpleegkundige wat het probleem was, als ik geen monitor zou hebben. Hij was heel simpel, als die bij bewustzijn is dan hoef je geen medicatie toe te dienen en als hij zijn bewustzijn wel zou verliezen kun je overwegen het wel te geven

moest er even over nadenken en daarna begreep ik wel wat hij bedoelde

KISS: keep it simple stupid

Citaat
huh?? er zijn zat mensen met een bradycardie en hypotensie en vagale verschijnselen die nogniet het bewustzijn verliezenmaar wel medicatie moeten krijgen. Bewustzijnsverlies is geen meetinstrument/criterium om atropine oid te geven...

ik heb mijn bericht terug gelezen en heb het niet handig geformuleerd en is ook geen goede weergave en/of samenvatting van ons gesprek. Het was meer in de trant zoals Oma ook zei, dat je heel veel kan zonder de monitor.