Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 24055 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #150 Gepost op: 18 augustus 2016, 16:04:31
Citaat van: Expert link=msg=1443196 date=1471523824
Meid.., ik trakteer.

Laat me raden: er loopt een speciale aanbieding "2 voor de prijs van 1" ?  98uiye


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #151 Gepost op: 18 augustus 2016, 16:15:45
Citaat van: Expert link=msg=1443157 date=1471505735
Een ander interessant onderdeel van de website nursingnu.nl is het zogenaamde 'competentierayon'. Dat heeft iets met een accreditatiesysteem te maken. ...


Dit heeft te maken met het accreditatiesysteem voor IEH van Het Oranje Kruis. Daarvoor moet je als instructeur aangesloten zijn bij een rayon.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #152 Gepost op: 18 augustus 2016, 17:32:42
Citaat van: RemRoof link=msg=1443215 date=1471529745
Dit heeft te maken met het accreditatiesysteem voor IEH van Het Oranje Kruis. Daarvoor moet je als instructeur aangesloten zijn bij een rayon.

Wat is nou weer IEH?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #153 Gepost op: 18 augustus 2016, 17:53:52
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443225 date=1471534362
Wat is nou weer IEH?

Instructeur Eerste Hulp ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #154 Gepost op: 18 augustus 2016, 18:57:11
Weet iemand hoe het precies zit met de medische eindverantwoordelijkheid die Hoefnagel claimt.


MizzFizz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #155 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:03:59
Citaat van: Embalage link=msg=1442776 date=1471280674
Een EHBO-er die gewoon EHBO toepast op zijn leken opleidingsniveau en takenpakket krijgt van mij alle respect en credits.

Aan een hoop wannabee gezwets en ondoelmatig handelen heeft de patiënt helemaal niets. Het zal de patiënt worst zijn of "de A bedreigd is" en wijdstijve pupillen bdz heeft als er een stuk appel in zijn strot zit. Het gaat erom dat de EHBO-er het herkent en oplost.


Embalage: Je bovenstaande reactie schiet mij in het verkeerde keelgat (ja, ik stik er zowat in). De goed opgeleide Ehbo'er (ongeacht terminologie/ ABCDE opgeleid of niet) handelt op het A probleem. Geef die Ehbo'er dan ook respect en credits, zoals je zelf stelt. Jij vult in dat de hulpverlener naar pupilreactie zou kijken....


Oranje kruis instructeur

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #156 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:08:40
Beste expert
Ik ben nieuw en kijk per toeval even hier maar heb het even ovoor je opgezocht. Volgens het oranje kruis
De medisch eindverantwoordelijke is:
Een arts, verpleegkundige  of fysiotherapeut  die de  theorie  en  achtergronden  van  de  leerstof voor het  diploma  Eerste  Hulp  en  de  daarop  aansluitende  modules beheerst.  Hij/zij  is  BIG3 2 geregistreerd  als  arts  of  verpleegkundige  en  is  in  het  bezit  van  een  geldig door  de  NRR erkend  certificaat instructeur  BLS/AED .

Dhr mag  dit dus inderdaad zijn.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #157 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:38:42
Citaat van: Oranje kruis instructeur link=msg=1443235 date=1471540120

Beste Expert,

Ik ben nieuw en kijk per toeval even hier maar heb het even ovoor je opgezocht. Volgens het oranje kruis
De medisch eindverantwoordelijke is:

Een arts, verpleegkundige  of fysiotherapeut  die de  theorie  en  achtergronden  van  de  leerstof voor het  diploma  Eerste  Hulp  en  de  daarop  aansluitende  modules beheerst.  Hij/zij  is  BIG3 2 geregistreerd  als  arts  of  verpleegkundige  en  is  in  het  bezit  van  een  geldig door  de  NRR erkend  certificaat instructeur  BLS/AED .

Dhr mag  dit dus inderdaad zijn.


Dat zegt dan heel veel over het OK. Medische eindverantwoordelijkheid kan toch nooit worden belegd bij een "niet medicus"?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #158 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:45:35
Ik denk dat t m voor HOK zit in het medisch eindverantwoordelijk zijn voor de scholingen van en aan de instructeurs in het Rayon, wat zoveel betekent als verantwoordelijk voor de medisch inhoudelijke correctheid van het onderwijs (aan de instructeurs).
Dit betekent niet dat een rayon verantwoordelijk is voor het "medisch" handelen van een hulpverlener (aldanniet instructeur of opgeleid door).

Maar dit is mijn GBV, wellicht is er wel een beschrijving van.

Eindverantwoordelijk is wellicht niet de juiste term in deze.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


MizzFizz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #159 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:47:31
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443225 date=1471534362
Wat is nou weer IEH?

Zucht. Dubbel zucht... Zie topic "Eerstehulpverlening/ Lotus> Opleidingen Eerste hulp. Meerdere forumleden hebben hier last van: meningen spuien terwijl "ze" nooit een (basis/ bijscholing) eerstehulp (en daar ga ik weer: HOK/ RK/ LPEV/ KNRM/ LPEV/ Reddingsbrigade/ FAI etc. ) hebben gevolgd.