Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 24624 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:48:16
Citaat van: Golly link=msg=1443246 date=1471542335

Ik denk dat t m voor HOK zit in het medisch eindverantwoordelijk zijn voor de scholingen van en aan de instructeurs in het Rayon, wat zoveel betekent als verantwoordelijk voor de medisch inhoudelijke correctheid van het onderwijs (aan de instructeurs).

Dit betekent niet dat een rayon verantwoordelijk is voor het "medisch" handelen van een hulpverlener (aldanniet instructeur of opgeleid door).

Maar dit is mijn GBV, wellicht is er wel een beschrijving van.

Eindverantwoordelijk is wellicht niet de juiste term in deze.

Ik deel je mening. Het is inderdaad verwarrend.

Oranje kruis instructeur

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #161 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:50:29
Citaat van: Golly link=msg=1443246 date=1471542335
Ik denk dat t m voor HOK zit in het medisch eindverantwoordelijk zijn voor de scholingen van en aan de instructeurs in het Rayon, wat zoveel betekent als verantwoordelijk voor de medisch inhoudelijke correctheid van het onderwijs (aan de instructeurs).
Dit betekent niet dat een rayon verantwoordelijk is voor het "medisch" handelen van een hulpverlener (aldanniet instructeur of opgeleid door).

Maar dit is mijn GBV, wellicht is er wel een beschrijving van.

Eindverantwoordelijk is wellicht niet de juiste term in deze.

U heeft helemaal gelijk. Het gaat er tijdens een rayondag over (die ik al jaren volg om instructeur te mogen blijven  ) dat de arts of verpleegkundige  ( ik zie ook vaak fysiotherapeuten die medisch eindverantwoordelijk zijn) zorgt dat alles behandeld word zoals beschreven is in het boekje en soms wat extra's uit de handleiding voor instructeurs extra aanstippen om  aan te geven wat echt heel belangrijk  is om mee te geven aan ehbo-ers ... zoals bijvoorbeeld bij bloedingen en luchtwegobstructies...

helm

• Gast
Reactie #162 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:00:09
Citaat van: MizzFizz link=msg=1443247 date=1471542451
Zucht. Dubbel zucht... Zie topic "Eerstehulpverlening/ Lotus> Opleidingen Eerste hulp. Meerdere forumleden hebben hier last van: meningen spuien terwijl "ze" nooit een (basis/ bijscholing) eerstehulp (en daar ga ik weer: HOK/ RK/ LPEV/ KNRM/ LPEV/ Reddingsbrigade/ FAI etc. ) hebben gevolgd.

Als je het vervelend vindt om te antwoorden moet je het niet doen. Forumlid RemRoof was reeds zo vriendelijk om de uitleg te geven.

Wat betreft je opmerking over het volgen van de 1 of andere ehbo opleiding heb je gelijk ik heb nog nooit zo'n cursus gevolgd. En dat is ook niet nodig om er een mening over kunnen hebben.

MizzFizz

• Junior gebruiker
  • **
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #163 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:02:00
Citaat van: Expert link=msg=1443243 date=1471541922
Dat zegt dan heel veel over het OK. Medische eindverantwoordelijkheid kan toch nooit worden belegd bij een "niet medicus"?

Expert, ik voel bijna een connectie tussen ons! Zullen we samen een voorstel maken voor de Tweede Kamer (of een regeringspartij benaderen), waarin beschreven wordt wat de competenties zouden moeten moeten zijn ten aanzien van eerstehulpverlener (BLS) en eventueel BLS Plus (met of zonder blusmiddelenkennis/ BHV plus, EHB-DU/ evenementenhulpverlening etc.). Het brandweerprotocol zouden we (terloops) ook mee kunnen nemen. Gaan we voor de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok? Ik houd ervan...

helm

• Gast
Reactie #164 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:04:25
Citaat van: Oranje kruis instructeur link=msg=1443235 date=1471540120
Beste expert
Ik ben nieuw en kijk per toeval even hier maar heb het even ovoor je opgezocht. Volgens het oranje kruis
De medisch eindverantwoordelijke is:
Een arts, verpleegkundige  of fysiotherapeut  die de  theorie  en  achtergronden  van  de  leerstof voor het  diploma  Eerste  Hulp  en  de  daarop  aansluitende  modules beheerst.  Hij/zij  is  BIG3 2 geregistreerd  als  arts  of  verpleegkundige  en  is  in  het  bezit  van  een  geldig door  de  NRR erkend  certificaat instructeur  BLS/AED .

Dhr mag  dit dus inderdaad zijn.

Klopt het dat de OK instructeur zich "medisch docent" kan noemen?

MizzFizz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #165 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:13:57
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443250 date=1471543209
Als je het vervelend vindt om te antwoorden moet je het niet doen. Forumlid RemRoof was reeds zo vriendelijk om de uitleg te geven.

Wat betreft je opmerking over het volgen van de 1 of andere ehbo opleiding heb je gelijk ik heb nog nooit zo'n cursus gevolgd. En dat is ook niet nodig om er een mening over kunnen hebben.

Pjoe, dank je voor deze reactie! Een mening hebben en geen (vak)inhoudelijke kennis hebben, dat is denk ik het begin van deze gehele discussie. Meningen tellen wel degelijk! Het gesprek wordt wel makkelijker als alle feiten op tafel liggen en niet wordt uitgegaan van aannames.

MizzFizz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #166 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:16:14
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443254 date=1471543465
Klopt het dat de OK instructeur zich "medisch docent" kan noemen?

Nee!!! Dat klopt zeker niet!

Oranje kruis instructeur

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #167 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:23:54
Beste rene,

Even om te reageren op u...
Je moet dus als arts vpk of fysio gevraagd worden door een rayon om als geldig big geregistreerde medisch eindverantwoordelijke te zijn daarnaast moet je tevens ook instructeur zijn en ook nrr instructeur...

helm

• Gast
Reactie #168 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:28:30
Citaat van: MizzFizz link=msg=1443256 date=1471544037
Pjoe, dank je voor deze reactie! Een mening hebben en geen (vak)inhoudelijke kennis hebben, dat is denk ik het begin van deze gehele discussie. Meningen tellen wel degelijk! Het gesprek wordt wel makkelijker als alle feiten op tafel liggen en niet wordt uitgegaan van aannames.

Ik denk dat je erg hoog scoort op de Dunning-Kruger curve.

MizzFizz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #169 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:42:40
Citaat van: oma link=msg=1443161 date=1471509283
Het zegt natuurlijk ook iets over de cursisten. Als U en ik deftig met de benen over elkaar op de eerste rij zouden zitten in het klasje van dhr. Hoefnagel zal er vast wel eentje genegen zijn om dhr. Hoefnagel even bewust te maken van zijn positie, toch?

Blijft U (en Expert) vooral met met de benen over elkaar zitten (enkels over elkaar zou meer gepast zijn, een kniesoor die daar op let). "De cursisten" zullen graag het gesprek over "zijn" positie met U (en de Uwen) aangaan. Iets met schoenmaker en leest...