Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 24056 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

MizzFizz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #170 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:47:01
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443260 date=1471544910
Ik denk dat je erg hoog scoort op de Dunning-Kruger curve.

It takes one, to know one!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #171 Gepost op: 18 augustus 2016, 21:00:15
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443260 date=1471544910

Ik denk dat je erg hoog scoort op de Dunning-Kruger curve.


Citaat van: MizzFizz link=msg=1443262 date=1471546021

It takes one, to know one!


Het Dunning-Kruger effect zou vrij vertaald het best kunnen omschrijven als; "Net dom genoeg om eigenwijs te zijn".


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #172 Gepost op: 18 augustus 2016, 21:06:33
Dames en heren,

Een goede kritische discussie waarderen we enorm en juichen we toe. Nu gaat de discussie echter de verkeerde kant op doordat het meer op persoonlijke aanvallen dan inhoudelijke argumenten aan komt.

Niet inhoudelijke reacties zullen worden verwijderd.

Ir. Auditor.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #173 Gepost op: 18 augustus 2016, 21:28:31
Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1443265 date=1471547193

Dames en heren,

Een goede kritische discussie waarderen we enorm en juichen we toe. Nu gaat de discussie echter de verkeerde kant op doordat het meer op persoonlijke aanvallen dan inhoudelijke argumenten aan komt.

Niet inhoudelijke reacties zullen worden verwijderd.

Ir. Auditor.


Wat is er mis met een toelichting op het Dunning-Kruger effect. Het betreft officiële wetenschappelijke literatuur. Waarom zou dat niet benoemd mogen, wanneer dat fenomeen wordt herkend in een inhoudelijke, goede en kritische discussie?


MizzFizz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • What has been seen cannot be unseen...
Reactie #174 Gepost op: 18 augustus 2016, 21:30:24
Citaat van: Embalage link=msg=1442872 date=1471328263
@ MizzFizz:

Ons scholingsscurriculum bevat ook het praktische gebruik van kleine blusmiddelen, zodat we de kleine brandblussers in de ambulance kunnen bedienen. Kunnen wij onszelf als ambulance medewerker nu "First Responder Brandweer" noemen en een jas aantrekken waarop First Responder Brandweer staat? (niet dat wij ook maar enigszins die behoefte voelen)

Zucht.. wederom zucht... Waarom leert de ambumedewerker om te gaan om te gaan met (kleine) blusmiddelen? De term "First Responder" is niet wettelijk beschermt. Ik begrijp je helemaal, denk ik. Doe iets met je gedachten/ frustraties/ verherverbeteringsbeleid:  bundel je aanbevelingen en schrijf partijen aan, zodat de wetgeving wellicht ooit verandert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #175 Gepost op: 18 augustus 2016, 21:59:19
Citaat van: Expert link=msg=1443269 date=1471548511
Wat is er mis met een toelichting op het Dunning-Kruger effect. Het betreft officiële wetenschappelijke literatuur. Waarom zou dat niet benoemd mogen, wanneer dat fenomeen wordt herkend in een inhoudelijke, goede en kritische discussie?

Opzich is er natuurlijk niets mis mee, daarom heb ik ook nog niet ingegrepen. Ik ga er echter van uit dat we allemaal zo slim zijn om ook tussen de regels te lezen. Verder slaat mijn opmerking ook niet alleen op deze post. Ik spreek nog niemand individueel op een post aan. Wat ik wel doe is even iedereen wijzen op wat wel en wat niet gewaardeerd wordt. Zo wil ik voorkomen dat ingrijpen wel nodig wordt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #176 Gepost op: 18 augustus 2016, 22:05:39
Citaat van: Expert link=msg=1443232 date=1471539431
Weet iemand hoe het precies zit met de medische eindverantwoordelijkheid die Hoefnagel claimt.
 volgens mij heeft ieder kader rayon, ene rayon waarin de kader(instructeurs eerste hulp) zitten een medisch eindverantwoordelijke die info kan geven bij vragen vanuit cursisten tav de materie uit het oranje kruis boekje, een soort EHBO MMA dus  ;D ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #177 Gepost op: 18 augustus 2016, 22:09:13
Citaat van: MizzFizz link=msg=1443247 date=1471542451
Zucht. Dubbel zucht... Zie topic "Eerstehulpverlening/ Lotus> Opleidingen Eerste hulp. Meerdere forumleden hebben hier last van: meningen spuien terwijl "ze" nooit een (basis/ bijscholing) eerstehulp (en daar ga ik weer: HOK/ RK/ LPEV/ KNRM/ LPEV/ Reddingsbrigade/ FAI etc. ) hebben gevolgd.
 kijk jij maar uit dat die zuchten wel in het goede keelgat schieten, anders dan wordt t namelijk lastig met zoveel eructatio door de aerofagie....       http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/81489-steeds-moeten-boeren-wat-te-doen-tegen-oprispen.html

neem ondertussen een oxazepammetje in, ga een goed boek lezen en ontspan.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #178 Gepost op: 19 augustus 2016, 03:20:41
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1443274 date=1471550739
 volgens mij heeft ieder kader rayon, ene rayon waarin de kader(instructeurs eerste hulp) zitten een medisch eindverantwoordelijke die info kan geven bij vragen vanuit cursisten tav de materie uit het oranje kruis boekje, een soort EHBO MMA dus  ;D ;D ;D ;)
MMA? Onzin. De medisch docent maakt deel uit van de rayonleiding en is er voor verantwoordelijk dat op de rayondagen (bijscholingen) een en ander medisch inhoudelijk correct is en dat instructeurs met inhoudelijke vragen bij hem terecht kunnen.

Binnen het Oranje Kruis is een en ander helder vastgelegd in de eisen die aan een competentierayon voor instructeurs gesteld worden. Dat staat los van de cursus waarover hier gesproken wordt, de TCFR.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #179 Gepost op: 19 augustus 2016, 03:22:15
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443254 date=1471543465
Klopt het dat de OK instructeur zich "medisch docent" kan noemen?
Nee, dat klopt niet. De medisch docent is BIG geregistreerd als arts of verpleegkundige, en kan daarnaast instructeur eerste hulp zijn. Een instructeur eerste hulp (IEH) zonder medische achtergrond en zonder BIG-registratie kan geen medisch docent zijn.