Beste allemaal,
Allereerst dank voor de ontstane discussie en interesse in de TCFR-cursus. Een aantal aspecten wil ik als TCFR-instructeur hieronder even toelichten:
- Allereerst is onze website niet de genoemde website maar op
www.nursingnu.nl- owning31 geeft aan dat hij een beetje heeft rondgevraagd, echter helaas niet bij ons. U geeft aan dat het een levensgevaarlijke cursus lijkt. Dit wil ik echt ontkrachten. Het betreft een cursus waarin hulpverleners (passanten- dan wel evenementenhulpverleners) leren methodisch handelen conform gestelde principes (ABCDE, SBAR etc.) waarin hij zijn eigen vaardigheden verdiept en uitbreid. Dit alles conform geldende richtlijnen die juridisch te verantwoorden zijn in de gedachte van de BLS-definitie van de KMHE. Kortom: geen BLS+ of ALS, want dit kan juridisch gewoon niet.
- De aangeleerde vaardigheden (CRT-meting, PEARRL etc.) zijn erop gericht om de hulpverlener meer vaardigheden mee te geven, die erop gericht zijn om beter een overdracht te kunnen doen aan ALS- of BLS+-zorg op een evenement of bedrijf. Door deze extra vaardigheden - en hier is evidence voor - wordt de patiëntveiligheid vergroot. Wij leren onze cursisten niet aan om 'te cowboyen' in de zorg, maar vooral op meer mogelijkheden te benutten die passen binnen de zorg voor patiënten.
- De cursus is gericht op hulpverleners die daadwerkelijk op evenementen werken of praktisch vaker in contact kunnen komen met patiënten/slachtoffers waarbij DEH of EH4100 onvoldoende lijkt. Het geeft de hulpverlener meer bagage en daardoor mogelijk meer zelfvertrouwen. Let wel, alle competenties passen binnen het competentieprofiel van een eerstehulpverlener en geldende richtlijn 2016 van HOK/RK/NIBHV.
- Het lijkt mij vrij moeilijk om een uitspraak te kunnen doen over curriculum en uitwerking hiervan zonder zelf hierin verdiept te zijn door óf de cursus te volgen of door deze informatie te hebben opgevraagd. Maar als ik het hier onjuist heb - Dhr. Achterkamp - dan graag uw reactie.
- 'Oma' spreekt over BTLS en ITLS, danwel EMT. Deze woorden en termen zijn door ons nooit gebruikt.
- owning31 spreekt over de HOLK bij drukpunten. Drukpunten zijn achterhaalt, zie richtlijn 2016. HOLK wordt nog wel degelijk gebruikt.
- Meneer Owning31, de TCFR-cursus is geen "beetje ambulance wannabee gedrag". Hiervoor heeft u zich onvoldoende ingelezen of verdiept. In dat geval zou iedere ABCDE-methodiek "een beetje ambulance wannabee gedrag" zijn. Het is vrij vervelend om te lezen dat een cursus die gegeven wordt door ambulanceverpleegkundigen zo onderuit wordt gehaald, terwijl onze cursisten heel goed worden voorgelicht over de werkwijze, rechten, plichten en grenzen aan hun vak.
- ir. Auditor geeft aan dat wij "het zoveelste bedrijfje zijn die zijn brood wil verdienen", dit is waar, maar zeker niet onze doelstelling. Anders zouden politieagenten, defensie-verpleegkundigen en diverse evenementenbrancheorganisaties wel kiezen voor een ander kwaliteitssysteem.
- "Expert" bericht over zuurstofgebruik: "De vreemde situatie doet zich nu voor dat ik als anesthesioloog mijn patiënten vooraf moet inlichten over de voors- en tegens van het off-label gebruik van medicinale zuurstof en dat een EHBO'' er met een tweedaagse cursus zonder enige medische supervisie het middel toepast." Dit is uiteraard waar, maar niet de context waarin het in onze cursus wordt onderwezen. Immers, de KNRM en diverse brandweerkorpsen gebruiken zuurstof mits geprotocolleerd.
- "Expert", u bent héél benieuwd naar die club (wees welkom). Overigens is voor de juiste interpretatie van een puloximetrisch signaal ook kennis noodzakelijk: dit is deels waar, echter bij de meeste slachtoffers van een ongeval sluiten we pas in de ambulance onze monitor aan (zie richtlijn van de Academie voor Ambulancezorg).
Kortom: het wordt nogal wat geschreven over de TCFR-cursus, mocht u daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in keuzes die gemaakt zijn in deze cursus: mail of bel gerust. Meer informatie vindt u op
www.nursingnu.nl