Trauma Care for First Responders

Auteur Topic: Trauma Care for First Responders  (gelezen 24052 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:34:36
Citaat van: Jan Hoefnagel link=msg=1442036 date=1471021400

Immers, u bent het dus niet eens met de werkwijzen van de brandweer (zie hun landelijk protocol)

Is het landelijke protocol van de brandweer openbaar, zo ja heeft iemand een link naar dit document?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #61 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:39:01
Citaat van: oma link=msg=1442127 date=1471077276
Is het landelijke protocol van de brandweer openbaar, zo ja heeft iemand een link naar dit document?

http://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/Landelijk-protocol-levensreddend-handelen-door-de-brandweer.aspx

Staat een link naar het pdf-bestand in de URL.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:40:21
Citaat van: oma link=msg=1442127 date=1471077276
Is het landelijke protocol van de brandweer openbaar, zo ja heeft iemand een link naar dit document?

http://www.ifv.nl/nieuws/Documents/20160101-BA-LPLHB-3.0.pdf


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #63 Gepost op: 13 augustus 2016, 12:09:54
Citaat van: René van der Helm link=msg=1442131 date=1471077621

http://www.ifv.nl/nieuws/Documents/20160101-BA-LPLHB-3.0.pdf


Onzin protocol! Catastrofaal bloedverlies staat altijd primair en behoort niet pas bij de Circulation aan de orde te komen.

Zo zie je maar, een protocol waarschijnlijk opgesteld door een bureautijger.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 13 augustus 2016, 12:24:11
Citaat van: Expert link=msg=1442148 date=1471082994
Onzin protocol! Catastrofaal bloedverlies staat altijd primair en behoort niet pas bij de Circulation aan de orde te komen.

Zo zie je maar, een protocol waarschijnlijk opgesteld door een bureautijger.

Nu ben ik het wel weer met U eens. Ik heb in verleden al eerder een soortgelijk protocol gezien, eerste hulp door politie, dezelfde lay-out met wat blauw er in voor de boys van de Hermandad. Ik denk dat de bureautijgers schuil gaan onder vlag van ambulancezorg Nederland.

Ik beschouw politie- en brandweermedewerkers als leken. Ik vind het ongewenst als EHBO-ers aan de slag gaan met zuurstoftherapie, het geldt ook voor politie- en brandweermedewerkers.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #65 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:00:36
Citaat van: oma link=msg=1442150 date=1471083851
Ik beschouw politie- en brandweermedewerkers als leken. Ik vind het ongewenst als EHBO-ers aan de slag gaan met zuurstoftherapie, het geldt ook voor politie- en brandweermedewerkers.

En wat met alle duikers die zuurstof bij hebben en een opleiding genoten hebben voorbij duikongevallen?

https://www.daneurope.org/web/guest/scuba-diving

https://secure.daneurope.org/shop


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:12:25
Citaat van: Chrisdup link=msg=1442163 date=1471089636
En wat met alle duikers die zuurstof bij hebben en een opleiding genoten hebben voorbij duikongevallen?

https://www.daneurope.org/web/guest/scuba-diving

https://secure.daneurope.org/shop

Ik ken de opleiding niet. Ik lees op de website dat ze cursus Advanced Oxygen First Aid inclusief BVM, On-Site Neurological Assessment, etc geven. Ik kan nergens vinden welke vooropleiding noodzakelijk is en hoeveel uren men les krijgt.

Als er geen vooropleidingseisen zijn en de cursus geen honderden (meervoud) duurt is het uiteraard flauwekul.

Ik werk in een land waar we relatief veel duikongevallen hebben, beroeps- en recreatieduikers. We hebben hier geen EHBO-ers, reddingsbrigade, brandweer of politie met zuurstof in de kofferbak. Bij ons bel je het alarmnummer, de kustwacht, ambulancedienst of de marine komt je helpen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #67 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:26:12
Citaat van: Chrisdup link=msg=1442163 date=1471089636

En wat met alle duikers die zuurstof bij hebben en een opleiding genoten hebben voorbij duikongevallen?

https://www.daneurope.org/web/guest/scuba-diving

https://secure.daneurope.org/shop


Daar geldt precies hetzelfde voor! Zuurstof is een medisch gas en dús medicatie. Hiervoor bestaan wettelijke bepalingen! De apotheker beheert het middel en de arts schrijft het recept. Dat allerlei personen die bepalingen aan hun laars lappen is vers twee. Verpleegkundigen mogen zuurstoftherapie starten mits zij handelen conform een uitgeschreven protocol. Dat allerlei neuzen zoals brandweerpersoneel en duikgoeroes van mening zijn dat de regelgeving op hen niet van toepassing is, mag je niet als argument projecteren op het geheel.

Daarnaast stel ik vragen bij de kwalificaties van personen die leken hierin onderwijzen, maar ook of je leken überhaupt hierin mag onderwijzen. Het betreft inhoudelijke kennis van van het middel en de bevoegdheid om deze kennis over te dragen aan anderen. Wanneer het gaat over het toedienen van medicatie, zoals medicinale zuurstof, dient hier op z'n mist een arts bij betrokken te zijn met kennis van zaken. Voorts is het van belang dat deze arts beschikt over de juiste kwalificaties. Een homeopathisch genezer met een afgeronde studie medicijnen of kinderpsychiater mogen zich beide arts noemen.

Qua kennisoverdracht zou ik er geen bezwaar tegen hebben, maar als men daadwerkelijk als leek aan de slag met dit soort praktijken, dan ben ik van mening dat men doorslaat. Mijn terugkerende argument is én blijft dat dit soort handelen afleidt van de eigenlijke opdracht die een EHBO'er heeft.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #68 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:31:21
even een anekdotische aanvulling mbt het gevaar van toedienen van zuurstof zonder voldoende kennis en of achtegrond

Vorige week bij ons op de SEH (Belgie) werd een oudere dame opgenomen. Haar man bleek de week ervoor overleden te zijn op de SEH. Van de familie begreep ik dat hij door de ambulanciers (EHBO niveau (160 uur theorie en 40 uur stage) is opgehaald en ivm zijn benauwdheid en lage saturatie hebben ze hem vol op de zuurstof gezet (15 L zuurstofmasker), terwijl niet duidelijk was waar zijn benauwdheid en lage saturatie door werd veroorzaakt.

Bij aankomst op de SEH was Dhr. comateus en is kort erna overleden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #69 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:48:44
Citaat van: Expert link=msg=1442170 date=1471091172

Daar geldt precies hetzelfde voor! Zuurstof is een medisch gas en dús medicatie. Hiervoor bestaan wettelijke bepalingen! De apotheker beheert het middel en de arts schrijft het recept. Dat allerlei personen die bepalingen aan hun laars lappen is vers twee. Verpleegkundigen mogen zuurstoftherapie starten mits zij handelen conform een uitgeschreven protocol. Dat allerlei neuzen zoals brandweerpersoneel en duikgoeroes van mening zijn dat de regelgeving op hen niet van toepassing is, mag je niet als argument projecteren op het geheel.

Daarnaast stel ik vragen bij de kwalificaties van personen die leken hierin onderwijzen, maar ook of je leken überhaupt hierin mag onderwijzen. Het betreft inhoudelijke kennis van van het middel en de bevoegdheid om deze kennis over te dragen aan anderen. Wanneer het gaat over het toedienen van medicatie, zoals medicinale zuurstof, dient hier op z'n mist een arts bij betrokken te zijn met kennis van zaken. Voorts is het van belang dat deze arts beschikt over de juiste kwalificaties. Een homeopathisch genezer met een afgeronde studie medicijnen of kinderpsychiater mogen zich beide arts noemen.

Qua kennisoverdracht zou ik er geen bezwaar tegen hebben, maar als men daadwerkelijk als leek aan de slag met dit soort praktijken, dan ben ik van mening dat men doorslaat. Mijn terugkerende argument is én blijft dat dit soort handelen afleidt van de eigenlijke opdracht die een EHBO'er heeft.


Wellicht heb ik één en ander verkeerd begrepen, maar meneer Hoefnagel is géén arts. Op zijn nieuwe website vind ik geen verwijzing naar een autoriserend medicus. Op zijn oude website, die ineens off-line is, zag ik een bij elkaar geraapt clubje mensen, waarvan niemand medische kwalificaties heeft. Sterker nog, in mijn herinnering is één van de instructeurs zelfs een anesthesiemedewerker. Voor zover mijn kennis strekt is een anesthesiemedewerker iemand die werkzaam is als assisterende in het vak zónder verpleegkundige opleiding.

Daarnaast is er kennelijk een link met het Rode Kruis. Ik ben heel erg benieuwd hoe deze organisatie de gang van zaken beoordeeld, wanneer duidelijk wordt dat EHBO'ers door niet gekwalificeerde personen wordt aangeleerd hoe zij zelfstandig 'veilig' zuurstof kunnen toedienen en een bloedsuiker leren interpreteren.