Daar geldt precies hetzelfde voor! Zuurstof is een medisch gas en dús medicatie. Hiervoor bestaan wettelijke bepalingen! De apotheker beheert het middel en de arts schrijft het recept. Dat allerlei personen die bepalingen aan hun laars lappen is vers twee. Verpleegkundigen mogen zuurstoftherapie starten mits zij handelen conform een uitgeschreven protocol. Dat allerlei neuzen zoals brandweerpersoneel en duikgoeroes van mening zijn dat de regelgeving op hen niet van toepassing is, mag je niet als argument projecteren op het geheel.
Daarnaast stel ik vragen bij de kwalificaties van personen die leken hierin onderwijzen, maar ook of je leken überhaupt hierin mag onderwijzen. Het betreft inhoudelijke kennis van van het middel en de bevoegdheid om deze kennis over te dragen aan anderen. Wanneer het gaat over het toedienen van medicatie, zoals medicinale zuurstof, dient hier op z'n mist een arts bij betrokken te zijn met kennis van zaken. Voorts is het van belang dat deze arts beschikt over de juiste kwalificaties. Een homeopathisch genezer met een afgeronde studie medicijnen of kinderpsychiater mogen zich beide arts noemen.
Qua kennisoverdracht zou ik er geen bezwaar tegen hebben, maar als men daadwerkelijk als leek aan de slag met dit soort praktijken, dan ben ik van mening dat men doorslaat. Mijn terugkerende argument is én blijft dat dit soort handelen afleidt van de eigenlijke opdracht die een EHBO'er heeft.
Wellicht heb ik één en ander verkeerd begrepen, maar meneer Hoefnagel is géén arts. Op zijn nieuwe website vind ik geen verwijzing naar een autoriserend medicus. Op zijn oude website, die ineens off-line is, zag ik een bij elkaar geraapt clubje mensen, waarvan
niemand medische kwalificaties heeft. Sterker nog, in mijn herinnering is één van de instructeurs zelfs een anesthesiemedewerker. Voor zover mijn kennis strekt is een anesthesiemedewerker iemand die werkzaam is als assisterende in het vak zónder verpleegkundige opleiding.
Daarnaast is er kennelijk een link met het Rode Kruis. Ik ben heel erg benieuwd hoe deze organisatie de gang van zaken beoordeeld, wanneer duidelijk wordt dat EHBO'ers door niet gekwalificeerde personen wordt aangeleerd hoe zij zelfstandig 'veilig' zuurstof kunnen toedienen en een bloedsuiker leren interpreteren.