Er lijkt een grote behoefte om dit in de vorm van het ABCD te gieten en er lijkt een grote behoefte om op grond daarvan zelfstandig een afweging te maken en te bepalen of ambulancehulp noodzakelijk is of niet.
En precies daar zit ook mijn bezwaar.
Mijn ideale schema voor ehbo is; alarmeren!!! F Fatale wonden verzorgen, dwz bloedingen stoppen en chestseal op borstwond plakken. e.e.a. binnen 30 seconden. en dan pas naar Airway Breathing Circulation kijken.
En zo heeft dus elke organisatie haar eigen interpretatie van de ABC en ABCDE, of vervloekt juist de ABCDE omdat het niet toepasbaar is in hun eigen opleidingssysteem, en/of niet past in hun visie, en/of als ongewenst voor de leken EHBO beschouwd.
En zo heeft dus ook elk persoon zijn/haar mening over de toepassing van de ABCDE in de leken EHBO.
Tegenstrijdige meningen hebben hier op dit forum al aardig gebotst, maar het toepassen van de leken EHBO handelingen in volgorde van de ABCDE is beslist een niet te stuiten ontwikkeling.
De vraag naar de ABCDE EHBO opleidingen vloeit rechtstreeks voort uit het gemis hiervan voor leken EHBO-ers welke regelmatig (kunnen) worden geconfronteerd met letsels en stoornissen.
Ook de niet-ABCDE opgeleide EHBO-er zal een weloverwogen afweging moeten maken op basis van zijn EHBO opleiding, kennis en vaardigheden tussen zelf resp. behandelen, naar huisarts verwijzen bij niet-levensbedreigende letsels, of 112 te bellen bij levenbedriegende letsels en stoornissen.
In
elke EHBO opleiding zit deze vorm van a. zelf afhandelen, b. naar huisarts en c. alarmeren ingebakken, ABCDE opgeleid of niet. Dus aanmodderen met allerlei nooit in de EHBO cursus aangeleerde aangevoerde medische handelingen is wat mij betreft een mythe. Daarbij verwijs ik graag naar de de eindtermen welke met name de landelijke certificerende non-profit organisaties op hun website hebben staan. Neem eens de moeite om deze door te nemen om te kijken of daar medische handelingen in de ABCDE voorkomen en kom dan pas terug.
Ik ben het overigens met MizzFizz eens dat het hanteren van handelingen in volgorde van levensbedreigende letsels en stoornissen volgens de ABCDE methodiek steeds verder wordt opgeblazen tot een onmogelijke opgave om dit te laten hanteren door leken.
Gelukkig zijn er enkele goede EHBO opleidingen die het tegendeel bewijzen en waar EHBO-ers echt wel hun grenzen weten te bepalen en altijd bij twijfel doorsturen of indien noodzakelijk alarmeren.