En wat er allemaal nog niet bekend is, het topje van de ijsberg ?
Natuurlijk is het een topje van de ijsberg. In Nederland is het een goede gewoonte om te blijven denken dat corruptie alleen voorkomt in Rusland en andere achterlijke landen. De voorleesjuf van de NOS was gisterenavond zelfs geschokt, ze vroeg haar collega verslaggever "Deze toestanden zou je toch niet verwachten in Nederland .. bla bla..". In Nederland bewijs je als organisatie dat je integer bent door af en toe een simpele wijkagent die een balpen van de baas mee naar huis neemt eruit te bonjouren (daadkracht tonen noemt de manager dat). De PR-juf zorgt dat iedereen weet dat de grote politiebaas niet accepteert dat iemand de balpen van de politie jat.
Een behoorlijk deel van de leden van de ondernemingsraad ontving dubbele toeslagen. Schijnbaar is het lekker integer als een politieman-/vrouw ziet dat ze te veel geld ontvangen niet zelf aan de bel trekt. Bij de nationale politie hebben ze hele goede boekhouders die uitstekend in staat zijn om te zien dat ze te veel politiebureau's en politiewagens hebben. Ik vind het dan vreemd dat deze boekhouders niet zien dat ze mensen gedurende een lange periode dubbele toeslagen uitbetalen.
Ik verwacht zelfs dat na het onderzoek van de minister de tweede kamer een parlementaire enquete wil aangezien er weinig verschil meer zit tussen de Fyra en de Nationale politie. Het onderzoek van de minister beschouw ik als tijd kopen omdat de VVD geen gedonder meer kan gebruiken voor de verkiezingen.
Ik vind het vooral erg voor de burgers en alle gewone agenten/rechercheurs in Nederland. Het zijn niet deze mensen die gezorgd hebben voor het bouwval en de enorme imagoschade.
De hoogste bazen/managers zien hier verantwoordelijk voor. Zij hebben gezorgd dat de reorganisatie de belastingbetaler meer dan twee keer zo ver geld gaat kosten dan men had verwacht, de agenten op straat moeten werken met verouderde computersystemen/technologie, de recherche ondermaatse prestaties levert, er corrupte medewerkers zijn die zorgen dat de politie meer lekt dan een 90 jarige demente, incontinente opa in een verpleegtehuis, enz.
Het kan alleen maar als er een enorm leger bureaucraten dagelijks druk is met het systeem en geen flauw benul meer hebben wat er buiten op straat, in de politiewagens en politiebureau's afspeelt.
Ik beschouw het ook als schijnheilig gejank van Akerboom dat er iedere keer weer nieuwe lijken uit de kast komen dankzij zijn voorganger. Het kan niet anders dat de rest van de politietop exact weet waar de lijken in de kast zitten. Als je voorganger ook nog eens een van je riant betaalde adviseurs is kan je hem ook eens om advies vragen in welke kasten je eens moet gaan kijken om een lijk te vinden.
Akerboom bedoelt eigenlijk dat er keer op keer een lijk uit de politiekast in het vizier van de politiek en de burgers komt.
Uiteraard hebben we ook nog een minister die politiek verantwoordelijk is voor de nationale politie. Toevallig een minister die inmiddels ook al een politiek bouwval. V/d Steur kan zich ook geen enkel geintje meer veroorloven omdat hij al zijn credits al kwijt is geraakt in het parlement. De VVD kan zich ook niet veroorloven dat ze in een regeerperiode twee ministers van justitie en een staatssecretaris van justitie kwijtgeraakt zijn.