Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 16031 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2005, 21:25:54
Op http://paramedic.web-log.nl/ staat de uitleg

citaat van Paramedics:
"Wat is de Rapid Responder?
De Rapid Responder is een gekwalificeerde verpleegkundige met ruime ervaring in de ambulancezorg die door de meldkamer ingezet wordt om als eerste op de plaats incident te zijn en de hulpverlening te starten.
Deze ambulanceverpleegkundige is 24 uur per dag (rijdend) paraat en beschikt over een voertuig (het huidige OvDG- voertuig van de GHOR) met alle voor acute zorg benodigde faciliteiten, behalve vervoersmogelijkheden. De afgelopen maanden is in samenspraak met de voor deze functie geworven verpleegkundigen gewerkt aan de inrichting en uitrusting van het voertuig.
In het stukje inzetcriteria wordt een beschrijving gegeven van de concrete inzetmogelijkheden.
De Rapid Responder werkt overdag alleen: hij bestuurt zijn eigen voertuig. Als verpleegkundige is hij in staat om adequate ambulancezorg te leveren, voorzover met twee handen mogelijk en met uitzondering van het vervoeren.
Het primaire doel van het inzetten van een Rapid Responder is het terugdringen van het A1- overschrijdingspercentage. Met de komst van de Rapid Responder werken we vanaf 1 november met 15 voor ambulancezorg inzetbare eenheden tijdens de daguren, 11 tijdens de avonduren en ’s nachts is er een uitbreiding naar 10 eenheden. "


Ambuman

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2005, 10:32:27
Precies zoals Joffry zegt.
Dit is wederom een schijnmiddel om het aantal A-1 tijdsoverschrijdingen terug te dringen.

Bij adequate ambulancezorg hoort ook de mogelijkheid tot vervoeren. En niet uitsluitend een verpleegkundige met een monitor of koffer ter plaatse hebben.

De ambulancezorg glijdt steeds verder af en de diensten laten het gewoon gebeuren. In plaats van er geld bij te vragen stimuleren de diensten juist de afbraak door met dit soort initiatieven te komen.

Ze kunnen beter de hakken in het zand zetten en zorgen dat er geld komt voor een echt goede ambulancehulpverlening.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2005, 10:36:41
Wat ik hierin ook mis is een stukje veiligheid voor de ambulancehulpverlener. Helaas wordt de situatie er in veel gevallen tegenwoordig niet veiliger op. Hier sta je dan wel in je eentje voor, zonder je maatje naast je. Lijkt me geen goede ontwikkeling. :-\


ikkuh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2005, 18:12:24
Ben het helemaal met ambuman en Jorrin eens!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2005, 01:06:07
Je zegt nu first responder, maar in het bericht heet het "rapid responder". Zijn dat niet twee totaal verschillende opleidingen? (EHBO vs. Ambu-pleeg)

Ja straks krijgen w enog meer termen
de Quick Responder
de Fast Responder
de Tough Responder
etc etc, oftwel, modeverschijnsel in de ambuzorg haha  ;D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2005, 08:21:34
Het klinkt wat beter dan "Goedkope noodoplossing om snel een verpleegkundige ter plekke te hebben die dan we wat minder kan omdat hij maar 2 ipv. 4 handen heeft maar wat niet uitmaakt omdat er toch een reguliere ambulancekomt"-responder.
Arts  www.alphalog.nl


eje

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2005, 10:57:58
Snel hulp met soloambulance

UTRECHT- Snellere noodhulp door meer ambulances op de weg. Dat is het idee achter de vijf nieuwe soloambulances die ambulancedienst Ravu vanaf deze maand de weg op stuurt in de provincie Utrecht.

 

De soloambulance, die bemand wordt door één persoon, heeft praktisch dezelfde uitrusting als een gewone ambulance, alleen de brancard ontbreekt. De verpleegkundige rijdt zelf, indien nodig met sirene en zwaailicht. Het gaat volgens de Ravu om een primeur voor Nederland.

,,Voor hetzelfde geld als voor een gewone ambulance met een tweemansbemanning, laten we nu twee soloambulances rijden. Dat is het voordeel, want daardoor ben je sneller ter plekke,’’ zegt directeur J. Versluis van de Ravu.

Dat de soloambulance geen patiënten kan vervoeren, is van minder belang. ,,Het is niet het vervoer naar het ziekenhuis dat levensreddend is, maar de behandeling ter plaatse. Neem een hartstilstand. Elke minuut vertraging doet de levensverwachting met tien procent dalen,’’ aldus de directeur. Bij elke uitruk van een soloambulance komt zo nodig ook een gewone ambulance naar hetzelfde adres. Die komt alleen voor assistentie en het vervoer van de patiënt. Snelheid is hierbij van minder belang omdat de noodhulp al geboden is.

De soloambulance, ’rapid responder’ genoemd, is een vervolg op de motorambulance, waarmee de Ravu in 2003 is begonnen. Die motoren, met praktisch dezelfde apparatuur als in een gewone ambulance, worden vooral ingezet om in de stad sneller ter plaatse te zijn.

Versluis: ,,In noodsituaties telt elke seconde. In de Utrechtse binnenstad met alle verkeersdrempels en paaltjes is een motor gemiddeld twee minuten sneller, daarbuiten is een motor een minuut sneller.’’

Mede door de motorambulance zijn de aanrijtijden teruggebracht. Werd de wettelijke maximale aanrijtijd van een kwartier in 2000 nog in 11 procent van de gevallen overschreden, in 2005 is dit percentage teruggebracht naar 4,8.

De patiënt is tevreden over de snelheid en de kwaliteit van de hulpverlening, aldus de Ravu.

,,We hebben het onderzocht. Het maakt de patiënt geen verschil of er een ambulance komt of een motorambulance. Die wil zo snel mogelijk hulp, dat is het belangrijkste.’’

De Ravu heeft nu zes motoren. ,,Daarmee zitten we aan het maximum, slechts een beperkte groep ambulanceverpleegkundigen kan op zo’n motor rijden. Maar we kunnen deze werkwijze ook met een gewone auto toepassen,’’ aldus Versluis.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2005, 12:00:40
Ik word toch wel nieuwsgierig naar de kosten/baten analyse!

daar mee doelende hoeveel van de behandelde personen gaan er uit eindelijk toch vervoerd worden?
(dat zal er toch een ambu moeten komen)
(dubbele kosten?)

en daarbij de al eerder genoemde punten; veiligheid pleeg etc.

ben benieuwd!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2005, 12:15:14
Dat die moter sneller is dat wil ik nog geloven.
Maar met een gewone auto ben je dat voordeel kwijt.

Over de voor- en nadelen is hier en elders al veel geschreven.  ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2005, 12:33:26

Over de voor- en nadelen is hier en elders al veel geschreven.  ;D
Heb ik gelezen ;)
maar ben gewoon benieuwd wat de uitkomsten gaan worden (dus ook financieel gezien ;))