Mee eens, waarom zou je de goede dingen niet overnemen. Maar het moet inderdaad geen klakkeloos kopiëren zijn.
Nederland heeft een uniek ambulancesysteem. De First Responder (FR)/ Rapid Responder (RR) zal een vast onderdeel gaan uitmaken van dit systeem.
En omdat we niet klakkeloos immiteren of kopieren blijven verpleegkundigen werkzaam in de ambulancezorg.
Het nadeel van een EMT/ paramedic is dat zij onvoldoende klinische ervaring hebben. Een verpleegkundige is beter in staat om ook in te gaan op (kleine) gezondheidsproblematiek. Een EMT/ paramedic kan in principe alleen reageren op traumata en stoornissen in de vitale functies. Indien nodig zal de verpleegkundige de ambulance afmelden en zelf behandelen. En dan rijden er geen twee voertuigen meer. De ambulance zelf blijft dan beschikbaar voor het “echte werk”.
Er zijn overigens sytemen (o.a. Engeland, Australie) waar de paramedic een zeer uitgebreide opleiding krijgt, zodat zij ook in staat zijn om gezondheidsproblematiek aan te pakken. Maar aangezien Nederland een “nurse based”systeem heeft, denk ik niet dat de paramedic de boel gaat overnemen. Ik denk dat de FR opgeleid gaat worden op een niveau vergelijkbaar met een EMT-B of EMT-I.
Om even op Ambuman te reageren: een EHV-er is iets anders dan een FR/RR. Een EHV-er maakt geen onderdeel uit van de ambulancevoorziening. Een FR/RR is daar wel een onderdeel van. Een RR gaat veel verder dan EHV en kan alvast de ALS opstarten.
Ik denk niet dat je het USA model moet kopiëren. Zonder de EMT te kort te willen doen heeft een ambulanceverpleegkundige nu eenmaal meer in zijn mars. Indien tijden een ziekenvervoer de toestand acuut verslechterd, dan is met een verpleegkundige directe hulp gegarandeerd. Indien er een EMT op de wagen zit, dan moet deze (in zijn BLS ambulance) wachten op de ALS ambulance met pleeg. Wordt het dan goedkoper? Verbeterd daar de zorg mee?.
Misschien dat er in de nabije toekomst wel iets gaat veranderen. Mar voorlopig houden we het op het invoeren van een goed FR/RR systeem, naar Nederlands model (wat dat dan ook mogen wezen).