Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 15802 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ambuman

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 22 oktober 2005, 19:36:48
Bij hoeveel ritten op een dag zou een EMT het heel prima zelf aankunnen. Laten we zeggen bij 95% van de ritten (als het niet meer is).
Zeker met het toenemende aantal taxiritten waarbij de huisarts vindt dat het een ambulance-indicatie is.

Nu zijn er al ligtaxi's met lager geschoold personeel. Waarom kan voor de 95% van het rittenaanbod op een dag niet ook lager geschoold personeel achterin voldoen?
En de verpleegkundigen die kennelijk erg gewenst zijn als FR/RR of weet ik wat meer kunnen dan bijspringen als het nodig blijkt.

En nu niet zeggen dat het duurder is want die kosten spaar je uit op de loonkosten van het lager geschoold personeel. En die FR/RR komen er toch, dus dan kan dat mooi gecombineerd worden.

En vwb de "klinische blik": een heel beladen term.
HBO-v ers die direct op de wagen gaan (ja het komt echt voor!!!) hebben die klinische blik ook niet en gaan die pas opdoen op de wagen.
In dat opzicht zou ik liever een chauffeur met >5 jaar ervaring op de wagen aan mijn bed hebben dan een HBO-v'er die koud van school af is.
Kortom je kunt die "klinische blik" ook heel goed op de wagen op doen. En anders heb je altijd de RR/FR achter de hand.

En het is nog steeds onbegrijpelijk dat we met z'n allen de 15-minuten grens nog accepteren.
Terreur maakt bang, daar kan dan veel geld aan uitgegeven worden, maar de burgers beseffen niet dat ze eerder een infarct schieten, een ongeval krijgen oid dan dat ze slachtoffer worden van terreur. En ze beseffen dan al helemaal niet dat 15 minuten echt te lang is.
Maar ja, onbekend maakt onbemind. En het veiligheidsgevoel bepaalt nou eenmaal.....


Peter_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #51 Gepost op: 22 oktober 2005, 20:24:38
Weet je wat de reden is dat ze in de US met FR/ BLS/ ALS werken?
Geld........ ALS is gewoon het duurt, de apparatuur, de opleidingen. BLS en FR is veel goedkoper. Ook heb je daar hele regios die niet zo bevolkt zijn, dan is het callvolume lager en doen je op ALS niveau veel te weinig ervaring op om dat echt goed te kunnen.
En ja, heb ik allemaal van mensen die ik daar ken en die daar werken.
Ik zou ons systeem niet voor het Amerikaanse in willen ruilen.

Groeten :)


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2005, 21:51:48
Zoals ik al eerder zei hebben we in Nederland een uniek systeem met unieke eigenschappen. Maar dat systeem staat onder (tijds)druk en is daardoor aan veranderingen onderhavig.
We werken in Nederland nu eenmaal met verpleegkundigen, en dat is een goede zaak.
Om nu klakkeloos te beweren dat 95% van de ritten door EMT gedaan zou kunnen worden ben ik het niet mee eens. Daar zou onderzoek naar moeten worden gedaan om te bepalen hoe groot dat percentage is.

Dus alsjeblieft geen USA systeem. Je zou maar in een BLS ambulance liggen, een hartstilstand krijgen en dan moeten wachten op een ALS ambulance.

Ik ben het eens dat er taken kunnen verschuiven. B-vervoer zou met personeel van een ander kwalificatie niveau kunnen gebeuren. Overigens zouden ambulancechauffeurs in het kader van taakverschuiving meer competenties moeten krijgen.
Ik weet dat “klinische blik”een beladen term is, maar toch is ze aanwezig bij de ervaren verpleegkundige.
Of je het nu wilt of niet. Het is niet voor niets dat in personeels advertenties werkervaring wordt gevraagd.  Ik denk dat menig patiënt of slachtoffer toch een betere zorg heeft gekregen dan alleen protocollaire zorg, juist vanwege de klinische blik. Een hulpvrager is nu eenmaal niet binnen één protocol te vangen.

De net afgestudeerde HBO-V er: verhaal apart, m.i. door tekort aan instroom in het leven geroepen.
Ik vraag mij overigens af in hoeverre je je stelling dat je liever een ervaren chauffeur dan een verse
HBO-V er aan je bed wilt hebben als we over b.v. shock bij anafylaxie praten. Als ik dan toch moet kiezen dan hoop ik overigens op een team dat goed kan samenwerken. En als daar een beginnende
HBO-V er bij zit, dan mag hij mij van een infuus en medicatie voorzien, niet de chauffeur.
Naar mijn menig hoort de pas afgestudeerde HBO-V niet op de wagen thuis. Laat hem eerst maar eens ervaring opdoen.

Of het hele systeem moet op de kop en moet er uitgegaan worden van instroom van pas afgestudeerden. Dat impliceert dat de ambulance opleiding daar op afgestemd moet worden.
VSAZ ambulancezorg


Ambuman

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2005, 22:37:18
Met die laatste opmerking ben ik het helemaal eens Trophy.

En tuurlijk is het lastig en valt niet iedere chauffeur en iedere vpk over 1 kam te scheren. Dat is ook juist het lastige.

Met je opmerking mbt het liggen in een BLS ambu en een stilstand krijgen ben ik het minder eens. De ligtaxi in Den Haag is een soortgelijke situatie.
En ook daar worden mensen heel prima in vervoerd.
Als een patient in een BLS wagen vervoerd wordt zal dat geen patient zijn die op het randje balanceert tussen stabiel en instabiel.
Uiteraard kan elke patient altijd een stilstand krijgen. Als de aanrijtijden verkort door BLS en ALS splitsing kunnen worden krijg ik liever een stilstand met een aanrijtijd van een BLS wagen van 6 of 8 minuten dan 15 minuten van een ALS wagen.

Wat ik eigenlijk ook probeer te zeggen dat het te gek voor woorden is dat een ieder genoegen neemt met 15 minuten. Er moet gewoon geld komen om die aanrijtijd naar beneden te krijgen. En tuurlijk kost dat geld, maar kijk eens wat een geld er door de politiek wordt uitgegeven aan onzin dingen.
En kijk eens naar de door de huisarts voorgeschreven  "taxiritten" die door ALS ambulances worden uitgevoerd.

Voor de politiek (en de ziektekostenverzekeraars) is er maar 1 goede patient en dat is een dode patient.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2005, 22:43:57
Heel ambulance nederland??? je bedoeld sommige personeelsleden,

Het zijn juist de RAV's zelf met dit soort initiatieven komen. Het zijn gemeentes die zelf sneller response tijden willen, omdat de RAV's het in bepaalde uithoeken deze dienst niet kunnen leveren. Of juist nog een nog betere dienst willen leveren..

En dat ze de slimmigheidjes uit het buitenland er bij halen. prima.. als dat maar niet klakkeloos overnemen.




Een echt helder en eenduidig beleid kan ik niet ontdekken bij de werkgevers, daarbij komt da dergelijke initiatieven uiteindelijk ook gedragen en uitgevoerd zullen moeten gaan worden door de deskundigen op het gebied van de ambulancezorg, de ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs.
Het valt des te meer op dat allerlei initiatieven zoals die inde media opgedirkt ten tonele worden gevoerd, vanuit het management of lobbyende organisaties komen, en niet vanuit de beroepsgroep zelf.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ikkuh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2005, 01:14:47
Bij hoeveel ritten op een dag zou een EMT het heel prima zelf aankunnen. Laten we zeggen bij 95% van de ritten (als het niet meer is).
Zeker met het toenemende aantal taxiritten waarbij de huisarts vindt dat het een ambulance-indicatie is.

Nu zijn er al ligtaxi's met lager geschoold personeel. Waarom kan voor de 95% van het rittenaanbod op een dag niet ook lager geschoold personeel achterin voldoen?
En de verpleegkundigen die kennelijk erg gewenst zijn als FR/RR of weet ik wat meer kunnen dan bijspringen als het nodig blijkt.

En nu niet zeggen dat het duurder is want die kosten spaar je uit op de loonkosten van het lager geschoold personeel. En die FR/RR komen er toch, dus dan kan dat mooi gecombineerd worden.

En vwb de "klinische blik": een heel beladen term.
HBO-v ers die direct op de wagen gaan (ja het komt echt voor!!!) hebben die klinische blik ook niet en gaan die pas opdoen op de wagen.
In dat opzicht zou ik liever een chauffeur met >5 jaar ervaring op de wagen aan mijn bed hebben dan een HBO-v'er die koud van school af is.
Kortom je kunt die "klinische blik" ook heel goed op de wagen op doen. En anders heb je altijd de RR/FR achter de hand.

En het is nog steeds onbegrijpelijk dat we met z'n allen de 15-minuten grens nog accepteren.
Terreur maakt bang, daar kan dan veel geld aan uitgegeven worden, maar de burgers beseffen niet dat ze eerder een infarct schieten, een ongeval krijgen oid dan dat ze slachtoffer worden van terreur. En ze beseffen dan al helemaal niet dat 15 minuten echt te lang is.
Maar ja, onbekend maakt onbemind. En het veiligheidsgevoel bepaalt nou eenmaal.....
Mag ik weten welke ambulancediensten HBO-V ers in dienst hebben die net vers van school komen?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:43:42
Interesse in de vacatures IKKE?   ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ikkuh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #57 Gepost op: 23 oktober 2005, 15:34:50
Interesse in de vacatures IKKE?   ;D ;)
Hahaha nee, maar ik sta een beetje te kijken van dit verhaal.
Vraag me namelijk af welke ambulancedienst zo'n onervaren VPK op de wagen durft te zetten.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #58 Gepost op: 24 oktober 2005, 00:34:45
Hoi,

In het noorden van het land hebben ze van oudsher problemen gehad met vervullen van openstaande vacatures, in Drenthe (schiet me niet af als ik ernaast zit) hebben ze een poging gedaan om dit op te lossen door pas afgestudeerde HBO-V mensen een inwerktraject aan te bieden voor de ambulancehulpverlening. Ze gingen niet meteen zelfstandig op de wagen maar moesten eerst allerlei competenties halen en stages (bijv. anesthesie en CCU) lopen. Hoelang het traject is/was, is mij niet bekend.

Je kunt je natuurlijk afvragen of dit een goede ontwikkeling is (ik vind namelijk van niet), maar het is niet zo dat deze mensen meteen in het diepe worden gegooid.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ambuman

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 24 oktober 2005, 08:49:26
Is op zich geen goede ontwikkeling.
Maar het bleek wel mogelijk.  
Als je dat doortrekt naar het EMT/paramedic verhaal is het dus heel goed mogelijk een ervaren EMT uitbreiding van taken/bevoegdheden te geven (uiteraard gaat het een niet zonder het ander, dus goede scholing en toetsing van bekwaamheid).

Als het dan toch goedkoper moet allemaal (want het draait nou eenmaal om de centen en niet om de patient in de ogen van politiek Den Haag)dan kan het beter op die manier.