Zoals ik al eerder zei hebben we in Nederland een uniek systeem met unieke eigenschappen. Maar dat systeem staat onder (tijds)druk en is daardoor aan veranderingen onderhavig.
We werken in Nederland nu eenmaal met verpleegkundigen, en dat is een goede zaak.
Om nu klakkeloos te beweren dat 95% van de ritten door EMT gedaan zou kunnen worden ben ik het niet mee eens. Daar zou onderzoek naar moeten worden gedaan om te bepalen hoe groot dat percentage is.
Dus alsjeblieft geen USA systeem. Je zou maar in een BLS ambulance liggen, een hartstilstand krijgen en dan moeten wachten op een ALS ambulance.
Ik ben het eens dat er taken kunnen verschuiven. B-vervoer zou met personeel van een ander kwalificatie niveau kunnen gebeuren. Overigens zouden ambulancechauffeurs in het kader van taakverschuiving meer competenties moeten krijgen.
Ik weet dat “klinische blik”een beladen term is, maar toch is ze aanwezig bij de ervaren verpleegkundige.
Of je het nu wilt of niet. Het is niet voor niets dat in personeels advertenties werkervaring wordt gevraagd. Ik denk dat menig patiënt of slachtoffer toch een betere zorg heeft gekregen dan alleen protocollaire zorg, juist vanwege de klinische blik. Een hulpvrager is nu eenmaal niet binnen één protocol te vangen.
De net afgestudeerde HBO-V er: verhaal apart, m.i. door tekort aan instroom in het leven geroepen.
Ik vraag mij overigens af in hoeverre je je stelling dat je liever een ervaren chauffeur dan een verse
HBO-V er aan je bed wilt hebben als we over b.v. shock bij anafylaxie praten. Als ik dan toch moet kiezen dan hoop ik overigens op een team dat goed kan samenwerken. En als daar een beginnende
HBO-V er bij zit, dan mag hij mij van een infuus en medicatie voorzien, niet de chauffeur.
Naar mijn menig hoort de pas afgestudeerde HBO-V niet op de wagen thuis. Laat hem eerst maar eens ervaring opdoen.
Of het hele systeem moet op de kop en moet er uitgegaan worden van instroom van pas afgestudeerden. Dat impliceert dat de ambulance opleiding daar op afgestemd moet worden.