Joffry,
Ik heb inmiddels het filmpje bekeken en hoewel ik het niet overal mee eens ben met Dr. Mallon, hij maakt best veel terechte opmerkingen. Ik heb het zelf mogen ervaren tijdens een stage in Philadelphia. Ik vind het een beetje overdreven om 12 man naar een reanimatie te sturen van een verpleeghuis bewoner van 92. (echt gebeurt: 12 man- 2 BLS, 2 ALS, supervisor, 6 man brandweer met AED, en 1 politieagent met een AED.)
Je kunt je ook afvragen of dat nou zoveel goedkoper is dan bij ons. Ik denk het niet, maar het wordt alleen meer verdeeld over verschillende budgetpotjes (Ambu, brandweer en politie). Over dat spoedrijden heeft hij ook gelijk - wij gingen naar een schouderluxatie onder A1, zou bij ons niet gebeuren, maar goed, zoiets kan best pijnlijk zijn. Wat gebeurt er - pt krijgt opiaten voor de pijn, ligt heerlijk te "sluimeren" achterin de ambu, en wordt nog onder A1 naar het ziekenhuis vervoerd. Ik heb op een neutrale manier gevraagd waarom ze dat deden, maar niemand kon een adequaat antwoord geven. Het kwam op het volgende neer: "ach, ja, zo doen wij alles hier, eigenlijk".
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een fantastische tijd gehad en er zijn ook veel positieve dingen, maar als ik het balans moet opmaken dan geef mij maar onze systeem in nederland.
Carl.