Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 15799 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

wicher

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 28 oktober 2005, 16:53:21
Het is allemaal leuk hoor die FR/RR projecten.
Maar er lopen 2 zaken door elkaar.
Het grootste deel (ca 90%) van het ambulancewerk kan prima gedaan worden door BLS teams maar daar worden nu ALS ambulances op gezet.
Als de hulpverlening bespoedigd moet worden waarom dan niet met BLS teams icm AED ipv een dure ALS-er op een brommer te laten rondrijden die eigenlijk alleen eerste opvang doet???

En wat is er hier dan mis mee? De ALs'er op de "brommer "doet wel de eerste opvang. En deze kan je ook met een AED uitrusten. De eerste opvang word dan wel gedaan.

 

Dat kan ook door BLS teams (kapbeademing vervangen door andere manier) heel prima worden ondervangen.
Maw een solo werkende ALS-er kan geen adequate ALS toepassen (intubatie gaat bijvoorbeeld al niet lukken).

en wat vvoor vervanging vor kapbeademing had jij dan in gedachten? Geef eens een voorbeeld?
En sinds waneer kan een ALS'er niet alleen een intubatie doen? Collega's van mij kunnen het in ieder geval wel :P


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #71 Gepost op: 28 oktober 2005, 23:22:02
En wat is er hier dan mis mee? De ALs'er op de "brommer "doet wel de eerste opvang. En deze kan je ook met een AED uitrusten. De eerste opvang word dan wel gedaan.

 en wat vvoor vervanging vor kapbeademing had jij dan in gedachten? Geef eens een voorbeeld?
En sinds waneer kan een ALS'er niet alleen een intubatie doen? Collega's van mij kunnen het in ieder geval wel :P

Dus kan je ook even logisch & makkelijk een BLS hulpverlener inzetten om met de AED een schokje uit te delen.

En intuberen in je eentje is wel lastig hoor, pak maar eens een tubetouwtje met je 3e of 4e hand als je de andere 2 al gebruikt om de tube te fixeren, enne.. niet loslaten die tube voordat ie volledig is gefixeerd!

Verder kan de BLS-er terplaatse heel mooi een laerdal beademingskapje gebruiken, het hoeft allemaal niet zo futuristisch en duur hoor ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ambuman

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 29 oktober 2005, 13:19:22
Inderdaad Joffry!

Precies mijn punten. Helemaal mee eens.


Tukker

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 1 november 2005, 13:19:38
Ik lees dat vandaag het project van start is gegaan in Twente, is er al iets bekend over de eerste opdracht ??


Ambuman

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 11 november 2005, 12:30:56
Het zal vast een succes zijn. Dat is met dit soort projecten altijd.
Er wordt iets opgestart en het is altijd een groot succes. Er zullen ineens veel meer mensen blijven leven.
Kijk maar naar de MMT onderzoeken. Ook een groot succes. Er zijn ineens veel meer mensen met minder restschade en een veel lagere mortaliteit.

Ja ja.....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #75 Gepost op: 11 november 2005, 19:29:00
Een mooi voorbeeld van het bovengenoemde:

Een aantal weken geleden ben ik naar een melding gereden van iemand van hoogte gevallen. Ter plaatse was er een hoop paniek maar uiteindelijk bleek het verhaal niet te kloppen...en het slachtoffer was slechts lichtgewond. De heli was vanaf de melding meegealarmeerd, en wij hebben meteen de heli proberen af te bestellen - maar wat gek(!!), ze hadden mobilofoonstoring. De MMT arts komt naar de ambu lopen, doet de deur open en zegt, "Oh, je hebt het allemaal onder controle, tot ziens maar weer!". En weg was ie......maar nu kunnen ze wel noteren dat ze geland zijn en dat ze de patient gezien hebben.......

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #76 Gepost op: 11 november 2005, 21:01:25
ik ben het helemaal met voorgaande sprekers eens, ALS in je eentje is extreem lastig.....denk alleen al aan intubatie, klaarleggen voor en tegelijkertijd pre oxygeneren.
Daarnaast een ampul adrenaline optrekken, beademen en tegelijkertijd een iv naald prikken, kortom zo simpel is het allemaal niet, hier moet op getraind worden en dat kost geld, daarnaast denk ik dat een gevorderde rijopleiding ook noodzakelijk is, je gaa toch met OGS rijden.  Ik ben bang dat zo'n project erg veel geld kost en niet evenredig veel meer kwaliteit biedt......
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #77 Gepost op: 17 november 2005, 22:15:45
op de website van de ambulancedienst Zuid-Holland-Zuid staat meer informatie hierover

www.adzhz.nl

groetjes
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Arnoud

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 21 november 2005, 09:45:09
Er zijn héél wat verschillende ideeën over het werk van een "RAPID RESPONDER" waar de één hem ziet als verschoven statusbox, ziet de ander hem als een toevoeging in de ambulance hulpverlening.

Ik kan niet uit ervaring praten, ( wij werken niet met zo'n "RAPID RESPONDER" ) maar ik kan wel zeggen dat ik het eigenlijk wel eens ben met beide meningen.
Mijn inziens is de "RAPID RESPONDER" inderdaad een vooruitgeschoven statusbox maar "kan" ook een aanvulling zijn op de huidige ambulance hulpverlening.

Zijn er al mensen die ervarigen hebben met de "RAPID RESPONDER" in bijvoorbeeld ZHZ of Twente ?


Ambuman

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 23 november 2005, 10:35:31
De berichten over ervaringen met RR blijven een beetje uit.
Wat zijn nu exact de criteria om een RR in te zetten?? Ik snap echt niet dat ambulancediensten zich in deze positie laten dwingen.
Als er niet genoeg geld is, dan moet er geld komen voor een goede ambulancehulpverlening en niet van dit soort projectjes.

Het blijft toch van de gekke dat er straks voor een POB een HAP wagen, een RR en een ambulance met toeters en bellen de straat in komt (maar we blijven vooral volhouden dat het goedkoper is).

Hebben die RR's ook een volledige rij-opleiding genoten van de SOSA???? Waarschijnlijk niet. Dat vind ik een kwalijke zaak.
De Ach's hebben een volledige rij-opleiding van de SOSA te volgen en de RR's worden met een slipcursusje van 1 dag en een boek over de WvW art. 5 (als het al zo is) op pad gestuurd, heel vreemd.