Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 15819 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #80 Gepost op: 23 november 2005, 23:13:28
Ambuman, een RR heeft een volledige rijopleiding genoten, dat kan ik je verzekeren. Informeer maar eens bij de betreffende diensten.

ALS in je eentje is moeilijk, maar uitvoerbaar. Een en ander is wel afhankelijk of er EHBO-ers aanwezig zijn.  

Er wordt gesproken over First Responders (de”leek”) en Rapid Responder (de AVP).
Er wordt niet gesproken over ALS en BLS ambulances. Laten we het systeem houden zoals het is. Dat komt een ieder ten goede.
Als aanvulling op die hulpverlening speelt een FR/RR een goede rol.

Laten we hopen dat we geen Amerikaanse toestanden krijgen, waar ze met 20,000 liter water en 8 man naar binnen komen stormen om een AEDtje op te plakken, gevolgd door een BLS en een ALS voertuig. Het lijkt allemaal zo mooi in de US of A , maar als ik dan toch een hartstilstand moet krijgen, dan liever hier. In de grote stad is aan de andere kant van de plas alles goed geregeld, maar op het platte land……. :'(

Waar het om gaat is dat er binnen de gestelde tijd verantwoorde zorg aanwezig is. En dat kan met een FR/RR. De RR kan daar nog een schepje bovenop doen. De kan  RR een rol spelen bij de niet vervoer ritten of huisartsen ritten. Spaart een ambulance uit, die dan voor het echte werk beschikbaar blijft.
Er wordt immers toch altijd gemopperd op dit soort k :-X e ritjes?

Het is niet dat ambulancediensten zich in deze positie laten dwingen. Het is verder kijken dan je neus lang is, meerdere mogelijkheden uitproberen om de zorg juist efficienter te maken.
Vergeet niet dat veel van deze projecten een pilot zijn, gefinancieerd uit andere middelen.
Dat betekend dat zij net zoveel kans van slagen als van niet slagen hebben
VSAZ ambulancezorg


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #81 Gepost op: 24 november 2005, 22:09:37
De onzinnige ambulanceritten( niet goed gefilterde ritopdrachten door de CPA/MKA) zijn eenvoudig te voorkomen door beter filteren en strictere indicaties hanteren voor honoreren van ambulanceaanvragen.

Ziekenritten van eenvoudig allooi, laagcomplex zorgvervoer, kan makkelijk worden uitgevoerd door ZV-ers m.b.v een ligtaxi (voldoet uitstekend voor die indicaties) Dan blijven ''alleen'' de A1 A2 en complexe B ritten over waarvoor ook daadwerkelijk inzet van ambulance(AVP en ACH) benodigd zijn.

En of de RR-AVP inderdaad altijd terplaatse moet gaan om te zien of de ambu aanvraag ook inderdaad gehonoreerd moet worden weet ik niet, het zal in die gevallen meer gaan om twijfel tussen inzet van ligtaxi of ambu met bijbehorende deskundigheid en veelal is dat door de Huisarts en CPA/MKA wel goed in te schatten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


miv

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 25 november 2005, 22:03:19
in te schatten, meend dus, dat ze het niet 100% zeker weten, en dat mensen echt hulp nodig hebben?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #83 Gepost op: 25 november 2005, 22:30:34
in te schatten, meend dus, dat ze het niet 100% zeker weten, en dat mensen echt hulp nodig hebben?

Dat inschatten gebeurt altijd, een ''zeker weten'' dat een ambu ook echt noodzakelijk is, kan niemand weten! 100% garantie tot de CPA deur zou ik zeggen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #84 Gepost op: 1 juni 2009, 15:26:59
Benieuwd hoe het in Zeeland zal gaan, vandaag de eerste inzet van de Responder 19-341  ;)


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #85 Gepost op: 1 juni 2009, 18:39:00
goedendag,

Ik heb onlangs 2 inzetten van een rapid responder mee gemaakt (ik werk zelf als chauffeur op de huisartsendienst):

eerste inzet:

Melding: vrouw met een vermoeden van een CVA en pijn op de borst. Aangekomen: vrouw duidelijke tekenen CVA en hartinfarct. Aanvraag voor een ambulance met A1 urgentie. Op een gegeven moment komt er een ambulanceverpleegkundige met een personenauto. Sluit zijn apperatuur aan en dan is het wachten op een reguliere ambulance die ook met A1 urgentie was op geroepen.

tweede inzet:

Melding: man met evt urosepsis. Aangekomen: Man had duidelijke tekenen van urosepsis, met een behoorlijke lage tensie (60/40). Hierop hebben we als huisartsenauto een lopend infuus aangesloten. Ook hierop kwam een ambulanceverpleegkundige met A1 urgentie op een motor. die vervolgens moest wachten op de reguliere ambu die ook met A1 urgentie kwam.

Ik wil geen oordeel vellen, maar alleen deze inzetten als voorbeelden geven.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #86 Gepost op: 4 juni 2009, 10:51:03
Mooi voorbeeld van een mogelijke inzet. Binnen de gestelde tijd de eerste AVP ter plaatse voor eerste inzet, daarna aldaniet vervoer naar SEH.

http://www.omroepzeeland.nl/zeelandnu_dinsdag_200 beelden van de nieuwe 19-321  ;)