Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 16041 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2005, 13:29:23
Ach het mag wat kosten zoiets, toch ?
Als ze de huisarts hiervoor niet willen inschakelen wordt er gewoon een andere oplossing voor gezorgd. En maar klagen in de ambulance sector. Maar of dit nu echt een goedkope oplossing is  ???  :-[


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2005, 13:46:25
Ik ben absoluut voor een effectiever besteding van geld.

En dat je vaak in de eerste 10 minuten bij een aankomst van een incident niet aan vervoeren toe komt, is volgens mij wel helder..

Als je dus iemand sneller ter plaatse kan hebben die alvast adequate hulp kan starten die nauw aansluit bij de vervoerscapaciteit maak je een aantal zaken slimmer en kosten effectiever..

Als je het financieel wil bekijken is het belangrijk om de investeringen en exploitatiekosten apart van elkaar te bekijken..

Een volledige uitgeruste ambulance is in exploitatie inclusief bemanning en qua investering veel duurder dan een rapid response auto, motor..

De verhouding is ongeveer qua investering en kosten 1 staat tot 4.. Dus voor 1 ambulance kan je minstens 4 first response units maken.
Als deze units meer verspreid over de regio staan dan kan je dus in verhouding met minder dure standplaatsen uit..

Volgens mij moeten er in de opleiding en uitrusting van deze rapid responders ook nog het een en ander gebeuren metname omdat ze nu vaker als eerste ter plaatse zijn.. Maar dat het effectiever is, en dat responsetijden gemakkelijker haalbaar zijn, dat geloof ik graag..


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2005, 13:56:01
En maar klagen in de ambulance sector.  ???  :-[

Dat "klagen" heeft mijns inziens genoeg andere oorzaken... :-\ ;)


eje

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2005, 14:58:17
Ben het eens met Rescue, de "rapid responders" worden over de regio verdeeld. Ze zijn niet belast met B vervoer dus daardoor vaker inzetbaar.
De huidige financiering van ambulancediensten is voor een deel gebaseerd op terugdringen van de overschrijdingen bij A1 vervoer. Is de RR aanwezig binnen de norm kan hij op deze manier de aanrijtijden verkorten, hoelang een ambulance er over doet die achter de RR aanrijdt telt niet mee in deze statistiek.
Dus door terugdringen van overschrijdingen met een aantal procenten, betaalt de RR zich zelf terug. Dus kosten /baten plaatje is dan snel in het voordeel van de RR.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2005, 15:54:50
Maar als je het over de veiligheid hebt is het mijns inziens geen goede ontwikkeling. Remkes wil dat de politie zicht meer op de kerntaken (hulpverlening hoort daar blijkbaar niet bij :-\ ) gaat richten, het zou dus zomaar kunnen dat de politie minder mee gaat rijden naar medische spoedsituaties zoals onwelwordingen. Dan sta je er als first responder helemaal alleen voor. Je hebt dan niet alleen handen te kort maar een veilige situatie heb je misschien ook niet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ambuman

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2005, 16:12:47
Dit soort projecten zijn bijvoorbaat al geslaagd.
Het zijn prestigeprojecten en niets meer dan dat.

Ik heb een veel beter plan. Alleen nog maar soloambulances zonder brancard en alleen een pleeg. Daarnaast alleen nog maar sololigtaxi's met alleen nog maar een chauffeur. Als er vervoerd gaat worden gaat de soloambulanceverpleegkundige mee met de sololigtaxi inclusief benodigde apparatuur.
Als dat niet geweldig is..........

Of is 1 en 1 dan toch weer 2 en blijkt de soloambulance zonder brancard dan toch weer overbodig te zijn en had de soloambulanceverpleegkundige dan toch weer beter met  de sololigtaxichauffeur naar het ongeval kunnen rijden????

Oh nee, daar komen de diensten pas over een jaar of wat dan weer achter na gedegen (en duur onderzoek)....

 ;D ;D ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2005, 16:42:34
Vergeet niet de sololigtaxi uit te rusten met een aanhanger voor de motor van de pleeg.

Stel dat het so vervoerd moet worden, dan is het vervelend om zijn motor te moeten laten staan.  ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2005, 16:51:20
Vergeet niet de sololigtaxi uit te rusten met een aanhanger voor de motor van de pleeg.

Stel dat het so vervoerd moet worden, dan is het vervelend om zijn motor te moeten laten staan. ;D

En dan onder A1 met een aanhanger met motor erop een rotonde nemen ::)
:laugh:
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2005, 00:47:38
Wat is adequate ambulancezorg?
De wet en regelgeving heeft het over de juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment. Hoe die zorg moet worden verleent stat niet omschreven.
Met andere woorden: er dient binnen 15 minuten na een noodoproep medische hulp ter plaatse zijn. Er staat nergens inde wetgeving dat dit een ambulance moet zijn.

Er wordt nogal heftig gereageerd dat dit een lapmiddel is om de 15 minuten grens terug te brengen. Ik denk van niet. Ik ben het dan ook niet eens met ambuman dat ambulancezorg alleen adequaat is als er ook vervoerd wordt. Brengt hij dan iedere patiënt naar het ziekenhuis? Adequate ambulancezorg is afstemming op de praktijk. En daar hoort ook niet vervoeren bij. Of de inzet van een snelle reactie macht als vooruitgeschoven post in afwachting op een ambulance.

“De diensten” laten het zeker niet over zich heen komen, maar door middel van allerlei initiatieven probeert men juist grip op de situatie te houden om te voorkomen dat er een wildgroei gaat plaats vinden.

Het alleen werken is zo slecht nog niet. Je mist wel een maatje waar je tegen kan kletsen, maar er zijn genoeg plekken om koffie te drinken. Veiligheid is iets wat je afspraken over kan maken.

Ambulancezorg blijft een belangrijke kerntaak, maar daarnaast bestaan er meerdere mogelijkheden om verantwoorde zorg te verlenen. De First dan wel  Rapid responder is daar een voorbeeld van. In de UK is dit al een vast verschijnsel, in Duitsland is het in opkomst.
De hulpvrager is de grote winnaar: deze krijgt, op tijd, de zorg die hij nodig heeft. Uiteraard is het beter om op elke hoek een ambulance neer te zetten, maar dan wordt het systeem onbetaalbaar.
Het systeem van met name de Rapid Responder verdient zichzelf terug door het terugdringen van het aantal niet noodzakelijke ambulanceuitrukken.
De inzet van First Fesponders (niet-ambulance personeel,. BLS + niveau) en Rapid Responders (Ambulanceverpleegkundige, ATLS niveau) is additief aan het ambulancewerk. In voorkomende gevallen zal de Rapid Responder zelf behandelen, waardoor de ambulance vrij blijft voor de “echte”noodgevallen.

Ambulance Nederland is bezig met een  beleidsdocument en een landelijke richtlijn ontwikkeld over deze vorm van hulpverlenen, zodat iedere partij weet waar hij aan toe is en aan welke regels men zich dient te houden.
VSAZ ambulancezorg


helm

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2005, 08:04:28
Ambulance Nederland is bezig met een  beleidsdocument en een landelijke richtlijn ontwikkeld over deze vorm van hulpverlenen, zodat iedere partij weet waar hij aan toe is en aan welke regels men zich dient te houden.

Wie bedoel je met "iedere parij"?