Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 15825 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Ambuman

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2005, 11:38:58
mbt het stukje over AAD Oost:

" Het team dat de speciale ambulance-auto gaat bemannen, bestaat uit zeven verpleegkundigen en acht chauffeurs. Die acht zijn geworven uit het team van chauffeurs dat de huisartsen vervoerd voor de doktersposten in de regio. "

Dit begrijp ik niet geheel.
Gaan die 8 chauffeurs die nu de huisartsen vervoeren de RR rijden???

Kortom, we zetten een HAP chauffeur (goedkoper dan SOSA chauffeur) bij een pleeg, doen er geen brancard in en voila RR geboren???
Ik mag toch hopen dat dit niet klopt he....


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2005, 11:41:52
Begrijp ik het nu goed?

er zijn denk ik verschillende pilots nu bezig?
- pleeg op motor
- pleeg alleen in auto
- pleeg + chauffeur zonder ambulance
(van het laatste snap ik niet zo de meerwaarde, misschien kan iemand dat uitleggen?)

 ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2005, 13:49:02
Op URK werken ze al met BLS-First Responders.. In diverse andere gemeentes met brandweer first responders..

Er word wat afge-experimenteerd..


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2005, 16:46:03
Begrijp ik het nu goed?

er zijn denk ik verschillende pilots nu bezig?
- pleeg op motor
- pleeg alleen in auto
- pleeg + chauffeur zonder ambulance
(van het laatste snap ik niet zo de meerwaarde, misschien kan iemand dat uitleggen?)

 
Ik denk niet dat dit uit te leggen is. Nog effe en we zijn een kopie van amerika. Alles wat daar draait en werkt moet bij ons ook gaan gebeuren.
We wachten maar af.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 15 oktober 2005, 16:34:15
Op URK werken ze al met BLS-First Responders.. In diverse andere gemeentes met brandweer first responders..

Er word wat afge-experimenteerd.. 

Ja leuk he?, zullen vast wel weer wat financiele potjes voor zijn gevonden die nu worden opgesoupeerd . >:( :o :-[
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2005, 18:42:38
Welnee, met het zelfde geld, kan een RAV gewoon een betere dienst leveren..
En de betere dienst betekens dus een snellere hulp, aangevuld met bestaande adequate vervoerscapaciteit..


Ambuman

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2005, 20:15:43
Als jij zegt met hetzelfde geld, dan gaat er dus minder geld naar de echte ambulancezorg en wordt dat stuk gebruikt om die RR te financieren.
En omdat er dan nog een groot gat is te dichten worden er afspraken gemaakt over een (nutteloze) OVD-G functie, zodat de GHOR ook even de knip open kan trekken (en dat kan best want daar zit toch geld genoeg).


Robert

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2005, 20:51:32
je begrijpt er geloof ik niet zoveel van hé. Je laatste opmerking dat er veel geld bij de GHOR zit is weer zo'n brevet van onvermogen en onkunde. Welnu, iedere Nedelander is verzekerd tegen ziektekosten. De ziektekostenverzekeraars hebben dus een verplichting om elke Nl'er binnen 15 minuten spoedzorg te bieden. Betalen wij allemaal premie voor.
De GHOR wordt gefinancierd doo de Rijksoverheid en in veel mindere mate de gemeenten. Zij regelen de GHOR taak en zijn verantwoordelijk voor drie hoofdprocessen: somatische zorg, psychosociale hulpverlening en Preventieve Openbare gezondhedszorg( infectieziekten en medische milieukunde).  Er is in Nederland nog geen enkele regio die haar GHOR taken goed en volledig kan uitvoeren vanwege o.a. het gebrek aan financiele middelen.  Enfin, niet zo kort door de bocht graag!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2005, 21:01:04
Waarom is de Rapid Responder geen onder deel van de ambulance zorg ?

En is OVD-G nutteloos ?of heb je het over begrotingsproblemathiek, want ik snap het ff niet..

Bijna alle RAV zijn gewone commerciele organisaties, Ik neem aan dat ze gewoon voor een inzet van een OVD-G gewoon een factuur sturen naar de GHOR of dat ze met een overeenkomst hebben afgedekt.. Dus waar zit het probleem ?


Robert

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 17 oktober 2005, 21:09:09
Neen, voor de dag dagelijkse zorg is de RAv zelf verantwoordelijk. Pas wanneer er sprake is van grootschalig optreden ( GRIP 1 en hoger) valt de OvDG onder verantwoordelijkheid van de GHOR. uiteraard zijn de wederzijdse inspanningen middels convenanten afgedekt. Ook financieel.
 ;)