Ervarigen met "rapid"responder

Auteur Topic: Ervarigen met "rapid"responder  (gelezen 15815 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

mizzi

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 24 oktober 2005, 12:20:11
Jongens mag ik een hele simpele vraag stellen:

het verhaal over het bls en als team zoals die gebruikt word in sommige delen van de USA is er weleens gevraagd naar de mening aldaar bv???

Ik heb dat wel gedaan namelijk en kreeg het antwoord dat de enige reden waarom het nog instand word gehouden is het kosten plaatje.

Het is namelijk goedkoper waardoor je wel kwantiteit hebt, maar voor de zorg is het zeker geen goede ontwikkeling.

Gisteren heb ik daar nog contact over gehad en er werd mij gezegd dat wij het absoluut niet moesten gaan gebruiken.

Dit zijn uitspraken van mensen die daar als emt-ers werken.
Lijkt me duidelijk dat wij niet nogmaals zoals wij altijd doen (nederland) opnieuw het wiel uitvinden!!!!!! :-\ :-\


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #61 Gepost op: 24 oktober 2005, 12:25:02
Jongens mag ik een hele simpele vraag stellen:

het verhaal over het bls en als team zoals die gebruikt word in sommige delen van de USA is er weleens gevraagd naar de mening aldaar bv???

Ik heb dat wel gedaan namelijk en kreeg het antwoord dat de enige reden waarom het nog instand word gehouden is het kosten plaatje.

Het is namelijk goedkoper waardoor je wel kwantiteit hebt, maar voor de zorg is het zeker geen goede ontwikkeling.

Gisteren heb ik daar nog contact over gehad en er werd mij gezegd dat wij het absoluut niet moesten gaan gebruiken.

Dit zijn uitspraken van mensen die daar als emt-ers werken.
Lijkt me duidelijk dat wij niet nogmaals zoals wij altijd doen (nederland) opnieuw het wiel uitvinden!!!!!! :-\ :-\

Ambulancezorg Nederland is heel erg goed in het opneiuw uitvinden van wielen en andere zaken die al eerder bedacht, getest en ondoelmatig bleken te zijn. Dus blijven ze dat gewoon nog even volhouden. :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #62 Gepost op: 24 oktober 2005, 13:47:23
??? ??? ??? ???

Het invoeren van een EMT based first responder systeem is toch niet aan de orde?

We hebben het troch over Rapid Responders: ambulanceverpleegkundigen die solo de boer op gaan?

Heeft verder niets te maken met het wile uitvinden, maar uitproberen of dergelijke initiatieven ook inpasbaar zijn in het Nederlandse systeem.
En daarbij worden er ook initiatieven vanuit de beroepsgroep zelf gehonoreerd.
VSAZ ambulancezorg


Ambuman

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 25 oktober 2005, 12:27:43
Maar Mizzi,

waarom denk je dat er wordt overgegaan tot FR/RR projecten???
Omdat het goedkoper is en niet omdat het per definitie beter is.
Beter is het om gewoon elk deel van de bevolking binnen 6 minuten aan te rijden. Maar daar hangt een fiks kostenplaatje aan waar niemand voor wil opdraaien.
Vervolgens gaan we zelf ook naar een goedkoper systeem zoeken om toch kwantiteit te kunnen genereren.
Maw er gebeurt niets anders als in het USA systeem het moet goedkoop.


mizzi

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 25 oktober 2005, 19:26:04
Beste throphy,

er word in de tekst toch een aantal maal gesproken over een onder verdeling tussen een bls team en een als team of over emt en paramedics.

vandaar mijn commentaar, als ik het niet goed begrepen heb dan excuses voor het commentaar maar volgens mij heb ik het goed begrepen.


beste ambuman,

ik vind dat er is moet worden opgehouden om altijd maar weer terug te komen op geldkwesties.
Het motto is "wanneer elke seconde telt" ik vraag me weleens af hoe nederland (lees de burgers) het zouden vinden als ze echt eens wisten wat tijd uit kan maken in herstel of geen herstel.
Daarnaast is dit een onderwerp wat altijd alleen te sprake komt binnen de gezondheidszorg.
even doortrekken naar brandweer als je kijkt hoeveel geld binnenlandse zaken heeft dan ben ik haast jaloers dat wij helaas niet onder een ministerie vallen.

Ik weet het staat wat simpel gesteld maar eigenlijk denk ik er ook zo over het kan mensenlevens betreffen, soms volwassenen maar ook onze kinderen!!!
Moet ik daar dan op centen kijken ik denk dat iedereen nederlander er wat extra geld voor over heeft als zij iets meer achtergrondkennis zouden hebben.

En dat is mijn simpele gedachte. :-\ :-\ :-\


Ambuman

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 26 oktober 2005, 09:24:07
Mizzi,

Zoals je het nu opschrijft zitten we helemaal op 1 lijn.
Ook ik vind dat geld geen rol mag spelen in de gezondheidszorg. En inderdaad het kunnen ook onze kinderen zijn die de zorg hard nodig hebben.

En ook ik ben jaloers dat wij betaald worden door de zorgverzekeraars die maar aan 1 belang denken (meer en meer geld ontvangen en minder en minder uitgeven) en niet door de overheid.

Maw we zitten op 1 lijn.
Daarom ben ik ook tegen RR/FR projecten, iedereen heeft recht op een ambulance met vervoersmogelijkheden binnen 15 minuten.
Tuurlijk kan het een HVS zijn die niet vervoerd hoeft te worden, maar het kan ook die flinke klapper zijn waarbij scoop and run is geïndiceerd. En dan ben je niet blij als er eerst een FR/RR in z'n uppie staat met een brommer naast zich. En pas na 20 minuten een ambu met vervoersmogelijkheid.

Nogmaals in mijn ogen mag geld in deze context geen rol spelen in de zorg.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #66 Gepost op: 26 oktober 2005, 11:13:42
Hier een leerzame URL met een uiterst kritische emergency doctor uit de USA (Willam K. Mallon ED) die de dagelijks praktijk in de USA m.b.t. het met spoed vervoeren van biologisch dode renimatiepatienten naar een ER tegen het licht houdt, die ook nog wat andere kritische en leerzame opmerkingen op het A (C) LS vlak maakt, aanbevolen! :)
http://emedhome.com/cme/lecture/Lecture36/player.html
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #67 Gepost op: 27 oktober 2005, 11:39:43
Joffry,

Ik heb inmiddels het filmpje bekeken en hoewel ik het niet overal mee eens ben met Dr. Mallon, hij maakt best veel terechte opmerkingen. Ik heb het zelf mogen ervaren tijdens een stage in Philadelphia. Ik vind het een beetje overdreven om 12 man naar een reanimatie te sturen van een verpleeghuis bewoner van 92. (echt gebeurt: 12 man- 2 BLS, 2 ALS, supervisor, 6 man brandweer met AED, en 1 politieagent met een AED.)
Je kunt je ook afvragen of dat nou zoveel goedkoper is dan bij ons. Ik denk het niet, maar het wordt alleen meer verdeeld over verschillende budgetpotjes (Ambu, brandweer en politie). Over dat spoedrijden heeft hij ook gelijk - wij gingen naar een schouderluxatie onder A1, zou bij ons niet gebeuren, maar goed, zoiets kan best pijnlijk zijn. Wat gebeurt er - pt krijgt opiaten voor de pijn, ligt heerlijk te "sluimeren" achterin de ambu, en wordt nog onder A1 naar het ziekenhuis vervoerd. Ik heb op een neutrale manier gevraagd waarom ze dat deden, maar niemand kon een adequaat antwoord geven. Het kwam op het volgende neer: "ach, ja, zo doen wij alles hier, eigenlijk".

Begrijp me niet verkeerd, ik heb een fantastische tijd gehad en er zijn ook veel positieve dingen, maar als ik het balans moet opmaken dan geef mij maar onze systeem in nederland.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #68 Gepost op: 27 oktober 2005, 12:34:59
Mijn ervaringen met het U.S. systeem, lijken een beetje op wat Carl benoemd..

Echter in de buiten gebieden, werkt het systeem wel beter, omdat de aanrijtijden daar veel langer zijn..

Echter het uitgaanspunt is dat er een incident is, waarbij zo snel mogelijk de best mogelijke hulp snel ter plaatse moet zijn..

Het voorbeeldje van de verpleeghuis bewoner, zou de BLS teams met AED inmiddels niet meer nodig zijn, want de verpleeghuis zelf zijn eigen AED/FR team (BHV).

Maar in de thuissituatie, gaan ze er in US situatie dat iedereen recht heeft op zo snel mogelijk adequate hulpverlening die mogelijk is.. Dus als "toevallig" meerdere FR teams in de buurt zijn gaan ze dus allemaal, maar worden ze ook weer vrijgespeeld als het kan..
Dus een ALS ambulance kan daar wel binnen 15 minuten aanwezig zijn, maar de BLS/ILS teams zijn vaak veel eerder ter plaatse en zijn dan de oogjes voor de centralist, starten de hulpverlening.. (Daar zijn agenten nog steeds bedoeld om ook burgers in nood te helpen.., In nederland word dat steeds meer een neventaak  :P)

Dat bijna elke patient vervoert dient te worden prima..

De vertaling naar de nederlandse situatie betekend dat de goede zaken moeten overnemen en de mindere handige niet..
Met als doel dat er binnen 15 minuten een ALS ambulance staat geschikt voor vervoer.. en dat er binnen 6 minuten als een goed uitgeruste FR/RR(AVP) staat die de hulpverlening alvast start en de oogjes voor de centralist zal zijn..
Dus effectiever (6 minuten ipv 15 minuten)voor de patient voor relatief minder geld..


Ambuman

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 28 oktober 2005, 08:55:11
Het is allemaal leuk hoor die FR/RR projecten.
Maar er lopen 2 zaken door elkaar.
Het grootste deel (ca 90%) van het ambulancewerk kan prima gedaan worden door BLS teams maar daar worden nu ALS ambulances op gezet.
Als de hulpverlening bespoedigd moet worden waarom dan niet met BLS teams icm AED ipv een dure ALS-er op een brommer te laten rondrijden die eigenlijk alleen eerste opvang doet??? Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ter plaatse kwam en dat de hulpverlening voor de patient al goed op gang was doordat er een FR/RR (ALS) ter plaatse was. Hooguit een paar keer gedefibrilleerd en op de kap genomen.

Dat kan ook door BLS teams (kapbeademing vervangen door andere manier) heel prima worden ondervangen.
Maw een solo werkende ALS-er kan geen adequate ALS toepassen (intubatie gaat bijvoorbeeld al niet lukken).