Geloof mij en Grumpy dan maar als ervaringsdeskundigen dat je als agent, ambulancedienst, rode kruis niet op het parcour mag komen tijdens de wedstrijd.
Ik neem aan dat agenten in Nederland die ingezet worden bij grote internationale sportevenementen tijdens de briefing te horen krijgen hoe dingen geregeld zijn. Je komt er dan ook snel achter dat de politie niet de baas is op het parcour.
Onjuist, als het écht noodzakelijk is komt de politie gewoon het parcours op. Sterker nog, er is (bijna) geen plek waar de politie niet komt bij een dringende taak en ik geef de beveiligers veel succes met tegenhouden. Ze hebben namelijk geen poot om op te staan.
Kunnen allerlei organisaties, comités etc. dwingende afspraken hebben gemaakt, wetgeving gaat altijd voor ( Lex superior derogat legi inferiori ) op deze regels.
Ik kan me voorstellen dat het voor ambulance of brandweer misschien anders is, maar voor de politie is dit wettelijk vastgelegd (artikel 7 lid 2 politiewet) en daar wordt ook echt naar gehandeld.
Ik ben het wel met je eens dat dit niet zomaar gebeurt, er worden inderdaad afspraken gemaakt en 'in principe' zijn de medewerkers van het evenement leidend TENZIJ.
Denk aan een terroristisch misdrijf, een ernstig misdrijf op het terrein (moord/doodslag) of iemand in acuut levensgevaar. In deze gevallen pakt de politie gewoon de regie en gaat - al dan niet in overleg - het terrein op.
Ohja, ik heb best wat praktijk ervaring met de Nederlandse politie en wielerkoersen (Tour de France, Giro d'Italia), ook met andere grote evenementen waar dit zo geregeld is.