In Nederland is het ongeveer een vrijstaat als een vrijwillig surveillant van politie de gemaakte afspraken zou mogen overrulen.
Persoonlijk vind ik sommige berichten wat denigrerend overkomen richting een vrijwillig surveillant. Tegenwoordig zijn er zat vrijwilligers in dienst met een hogere rang en meer ervaring dan sommige beroeps.
Los daarvan maakt het voor de wet niet uit, ook een vrijwilliger is opsporingsambtenaar (ambtenaar van politie) en mag wettelijk gezien het parcours betreden. Onderlinge afspraken zullen zijn dat hij toestemming van een meerdere moet hebben.
@Golly je kunt en NSS niet vergelijken met een commercieel circus, de maatregelen die daar genomen zijn hebben een hele andere grond én wetgeving. Bovendien is de organisatie in handen van de overheid en niet van het eerder genoemde commerciële bedrijf.
@Oma als er brand is op een locatie waarbij het parcours gekruist moet worden gebeurt dit en wordt het evenement desnoods tijdelijk stilgelegd. Dit is allemaal afgesproken en vastgelegd in de draaiboeken, de organisatie conformeert zich hier ook aan. In mijn ervaring gaat dit zonder discussie.
Logisch ook, bijvoorbeeld in Zeeland waren er plaatsen die door zulke evenementen volledig afgesloten waren. Toegang alleen mogelijk door het parcours te kruisen.
In geval van een échte calamiteit (dus geen ongeverifieerd OMS) zullen er dus hulpverleningsdiensten naartoe gaan.
Het is gelukkig nog nooit voorgevallen!
Overigens vind ik de organisatie in Qatar wel interessant Oma. Niets komt dus het afgesloten gebied in of uit gedurende een bepaalde tijdsperiode, alles voor de commercie.
Wat als nu iemand of meerdere mensen dringend naar een ziekenhuis moeten vanuit het afgezette gebied?
Zijn jullie voorbereid op IEDERE calamiteit? Geloof me, politiemensen kunnen heel ver gaan in scenariodenken. En anders pech?
Als dit zo is kom ik graag eens in contact met een collega uit Qatar, klinkt als een geweldige studiereis!