Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.

Auteur Topic: Hulpverlening binnen afgezet gebied bij evenementen.  (gelezen 7504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 13 augustus 2016, 18:31:33
Citaat van: silque link=msg=1442245 date=1471103807
Schiphol is aangewezen als veiligheidsrisico gebied waardoor men preventief mag fouilleren, je bent wettelijk verplicht mee te werken. De politie/KMar fouilleert bijna altijd op wettelijke basis, als het vrijwillig is zullen ze dit aangeven en mag je weigeren.

Kan de driehoek (burgervader, OvJ, korpschef) in Harderwijk het gebied waar de jaarlijkse braderie gaat plaatsvinden ook voor een dag aanwijzen als veiligheidsrisicogebied?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #41 Gepost op: 13 augustus 2016, 18:37:10
Een burgemeester kan een noodverordening instellen, dat door de gemeenteraad moet worden bekrachtigd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodverordening
CN NRK


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #42 Gepost op: 13 augustus 2016, 19:00:32
Citaat van: oma link=msg=1442249 date=1471105893
Kan de driehoek (burgervader, OvJ, korpschef) in Harderwijk het gebied waar de jaarlijkse braderie gaat plaatsvinden ook voor een dag aanwijzen als veiligheidsrisicogebied?

Het veiligheidsrisicogebied is niet 'eenvoudig' en bestaat uit verschillende wetgevingen. Ja de burgervader kan de braderie aanwijzen, maar alleen als er een ernstige en concrete vrees is van een verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens (151b gemeentewet).
Dit moet op schrift worden gesteld en eerst bekend gemaakt voordat het bekrachtigd is. Er zit een maximale duur aan een veiligheidsrisicogebied, als de dreiging weg is moet het ook opgeheven worden. Vaak wordt het uitgegeven voor 3 maanden.
Bijvoorbeeld in Terneuzen is de binnenstad onlangs aangewezen als veiligheidsrisicogebied n.a.v. een aantal schietpartijen en de dreiging dat dit weer zou gaan gebeuren.

Sinds 2014 is het iets makkelijker en kan de burgemeester mondeling voor maximaal 12 uur een veiligheidsrisico gebied instellen, ook hier moet er weer sprake zijn van ernstige vrees. Denk dan aan een grote vechtpartij bij een discotheek tussen rivaliserende motorclubs.

Luchthaven Schiphol is een bijzondere, samen met nog een aantal locaties in Nederland. Die vallen niet onder een regulier 'veiligheidsrisicogebied' volgens de gemeentewet, maar onder het besluit opsporing terroristische misdrijven. Hierdoor kunnen ze zonder concrete dreiging toch een veiligheidsrisicogebied zijn en ook blijven, met alle bevoegdheden die daarbij horen.

Wat Marnix zegt is ook een optie, de burgemeester kan een noodverordening (niet te verwarren met noodbevel) instellen. Bijvoorbeeld onlangs in Vlaardingen waar veel branden werden gesticht is er een noodverordening van kracht gegaan zodat iedereen tussen bepaalde tijden gefouilleerd mocht worden.
Artikel 151b gaat hier niet op (er is immers geen sprake van wapens uit de WWM maar branden) maar het doel wat je bereikt is hetzelfde.
Ook hier geldt dat het niet zomaar kan, er moet een ernstige vrees zijn voor wanordelijkheden/oproep/rampen en de noodverordening moet op schrift komen en eerst bekrachtigd zijn door de gemeenteraad (175,176,178 gemeentewet).

Kortom, die braderie kan nog lastig worden om preventief te gaan fouilleren. Of er moet een concrete dreiging zijn dat er een schietpartij oid gaat plaatsvinden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #43 Gepost op: 14 augustus 2016, 01:27:45
Citaat van: silque link=msg=1442245 date=1471103807
De politie/KMar fouilleert bijna altijd op wettelijke basis, als het vrijwillig is zullen ze dit aangeven en mag je weigeren.

Volgens mij begeef je je als OA op glad ijs wanneer je mensen op vrijwillige basis gaat vragen of je ze mag fouilleren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #44 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:00:35
Neehoor, dat gebeurt dagelijks en is ook zeer veel jurisprudentie over. Is ook de basis van de 'Dynamische verkeerscontrole' die onlangs in hoger beroep weer gewoon toegestaan wordt.
Belangrijk is het dat je goed uitlegt dat men mag weigeren en er geen consequenties zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2016, 23:13:00
Citaat van: oma link=msg=1441894 date=1470980957
Te veel vertrouwen in je eigen personeel kan dodelijk zijn, de lessen die je kan leren door naar buitenland te kijken. In de green zone van Baghdad en Kabul (internationale zwaar beveiligde zones) zijn veel doden gevallen omdat politiemensen aanslagen plegen.

Zelfs als je 100% betrouwbaar personeel zou hebben is controle nog steeds noodzakelijk. Het is voor terroristen geen lastige opgave om een ambulancevoertuig te kapen.  Je wilt voorkomen dat terroristen toegelaten worden tot een afgesloten, beveiligd gebied omdat er een verkeersregelaar staat die even het lintje omhoog houdt voor de ambulance met zwaailicht en sirene.

Als je met een ambulancevoertuig toegelaten wordt tot een afgesloten gebied is het niet uitgesloten dat je achter een unit terecht van antiterreureenheden die stand-by staan. Die boys zijn niet beroemd omdat ze van onzekerheden houden en al helemaal geen potentieel gevaar achter hun rug.

Voorts is het niet uitgesloten dat een ambulancevoertuig of brandweervoertuig een explosief aan boord heeft zonder dat het uitrukpersoneel het beseft.

Ter illustratie scene uit de Film The Kingdom

https://m.youtube.com/watch?v=AqmD1zuTcxE


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 22 augustus 2016, 06:57:19
Citaat van: Juffie link=msg=1443652 date=1471813980
Ter illustratie scene uit de Film The Kingdom


Een ambulancevoertuig is veiliger en makkelijker te kapen, in een politiewagen zitten twee getrainde mensen die zich zullen verdedigen met vuurwapens, het slechtste wat je kan overkomen als je een ambulance kaapt is dat een broeder je een verbandschaar naar de kop gooit.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #47 Gepost op: 22 augustus 2016, 07:30:40
Citaat van: oma link=msg=1443670 date=1471841839
Een ambulancevoertuig is veiliger en makkelijker te kapen, in een politiewagen zitten twee getrainde mensen die zich zullen verdedigen met vuurwapens, het slechtste wat je kan overkomen als je een ambulance kaapt is dat een broeder je een verbandschaar naar de kop gooit.

Je hebt geen idee hoe dodelijk ik kan zijn met een verbandschaar  :D ;)


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:34:52
Ambulances en brandweervoertuigen moeten eigenlijk tegenwoordig zonder meer ook als potentieel gevaarlijk worden gezien. Het is echt niet zo'n kunst om aan een oude(re) brandweerwagen of ambulance te komen, dan wel iets wat daarop lijkt, en (waar nodig) van een goed op het origineel gelijkende striping of andere kenmerken te voorzien (zie de drugssmokkel naar Engeland), alsmede van uitrusting (zonodig "aangepast"). Ik denk niet dat de gemiddelde beveiliger of politieagent(e) alle types en wagennummers van op dat evenement te verwachten voertuigen uit zijn hoofd kent (en ook die nummers zijn te vervalsen). Ter herinnering: een vrij concrete waarschuwing in die trant was vrij recentelijk nog mede reden om een voetbalwedstrijd D-NL in Hannover af te zeggen, waarbij in het nieuws rond het afzeggen ook expliciet gewag is gemaakt van mogelijk misbruik van een ambulance...
Bij politiewagens: kapen mag dan wellicht iets moeilijker zijn, maar vervalsen? (Kijk, nog een argument om geen familieTourans tot politiewagen om te bouwen ;)) 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")