Handelswijze bij overlijden

Auteur Topic: Handelswijze bij overlijden  (gelezen 5924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2016, 10:19:35
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1443801 date=1471897894
Het was op de Oosterschelde tussen de haven van Wemeldinge en het Goessche Sas.

De bijboot kon inderdaad niet de ambulancemedewerkers oppikken vanwege het talud en de golfslag.
De politie wou schijnbaar wel dat ze dit probeerden, en ook dat ze zouden proberen de patiënt over te geven....

Er zijn daarom toch ook vast afgesproken aanlandingsplaatsen conform IBP Deltawateren?
Juist om dit soort discussies te voorkomen.
En ik mis de Kustwacht in jouw verhaal? Zij zijn immers procesverantwoordelijke bij dit soort incidenten.
Zolang de dood niet is bewezen valt dit onder een medische evacuatie cq SAR incident.
De politie heeft dan helemaal geen zeggenschap over aanlandingsplaatsen.

Voor aanlandingsplaatsen o.a. Oosterschelde http://www.zeelandveilig.nl/resources/documenten/veiligheidsregio/downloads/2013-04-18%20Bijlagen%20Incidentbestrijdingsplan%20Deltawateren%20definitief%20versie%201.0.pdf


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2016, 10:23:23
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1443354 date=1471604624
Bij aankomst in de haven is het ambulancepersoneel aan boord gekomen, echter, zij konden alleen nog de dood vast stellen.
Hierop is de man weer terug in zijn eigen vaartuig gelegd in afwachting van de schouwarts en is de politie en ambulance weer vertrokken.

Waarom is het lichaam weer terug in het bootje gelegd?  ::)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2016, 12:26:27
Dat vroeg ik mij ook al af. Wat nu als de schouwarts een niet natuurlijke dood vaststelt?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2016, 12:28:04
Citaat van: Doruz link=msg=1444305 date=1472286203
Waarom is het lichaam weer terug in het bootje gelegd?  ::)

Opmerkelijke gang van zaken.

Te hopen dat de andere opvarende van het bootje in de buurt is gebleven en dat de schouwarts het bootje met de overleden persoon kon vinden.

RWS ?,KNRM,politie en ambulance inmiddels vertrokken,wie heeft proces verbaal opgemaakt van het overlijden aan boord van een RWS vaartuig nadat de schouwarts aan boord van het bootje de dood heeft geconstateerd.
Is het overigens toegestaan een aan boord van een vaartuig overleden  persoon over te zetten op een particulier vaartuig ? En wie heeft daartoe toestemming gegeven

Hoe zit het met de protocollen mbt het overlijden aan boord van rijksvaartuig en.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2016, 13:25:20
Bij een natuurlijk overlijden of een niet natuurlijk overlijden zonder misdrijf hoeft er geen politie bij te zijn, daar maakt de politie ook geen proces verbaal op. De arts (meestal GGD/Politie arts) kan dit geheel zelfstandig afhandelen, hij overlegt ook zelfstandig met de OvJ.
Alleen als het tijdstip van overlijden niet kan worden vastgesteld of er is een misdrijf in het spel, moet de politie iets op papier gaan zetten.

Over je andere vragen, wie zegt dat hij is overleden aan boord van het RWS vaartuig? Is misschien al overleden voordat hij daarop is gelegd.

Zolang er geen (vermoedens van) onnatuurlijke dood is, mag hij inderdaad worden overgezet. Pas als er sprake is van een onnatuurlijke dood moet er een verlof tot vervoer zijn afgegeven door de Ovj of HovJ. De vraag is of dit noodzakelijk is als het schip van A naar B vaart (maar de overledene op dezelfde plek op het schip blijft liggen) of dat het pas geldt als het lichaam wordt 'verplaatst'.
Dit is ook wel een uitzonderlijke situatie, waarin de wet niet geheel voorziet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2016, 13:32:13
Bij vervoer zou ik denken dat het gaat om het verplaatsen van het overschot van de plaats van overlijden naar een andere plek. Toevallig gaat het nu om 2 vaartuigen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2016, 14:20:20
Citaat van: silque link=msg=1444321 date=1472297120
Zolang er geen (vermoedens van) onnatuurlijke dood is, mag hij inderdaad worden overgezet. Pas als er sprake is van een onnatuurlijke dood moet er een verlof tot vervoer zijn afgegeven door de Ovj of HovJ. De vraag is of dit noodzakelijk is als het schip van A naar B vaart (maar de overledene op dezelfde plek op het schip blijft liggen) of dat het pas geldt als het lichaam wordt 'verplaatst'.
Dit is ook wel een uitzonderlijke situatie, waarin de wet niet geheel voorziet.

De vraag was niet of dit is toegestaan maar waarom zou je het lichaam, aan boord van een stabiel en groter RWS vaartuig, weer gaan verslepen naar het kleine bootje terwijl beide boten blijven wachten voor de schouwing?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2016, 19:14:13
Citaat van: silque link=msg=1444321 date=1472297120
Bij een natuurlijk overlijden of een niet natuurlijk overlijden zonder misdrijf hoeft er geen politie bij te zijn, daar maakt de politie ook geen proces verbaal op. De arts (meestal GGD/Politie arts) kan dit geheel zelfstandig afhandelen, hij overlegt ook zelfstandig met de OvJ.
Alleen als het tijdstip van overlijden niet kan worden vastgesteld of er is een misdrijf in het spel, moet de politie iets op papier gaan zetten.

Over je andere vragen, wie zegt dat hij is overleden aan boord van het RWS vaartuig? Is misschien al overleden voordat hij daarop is gelegd.

Zolang er geen (vermoedens van) onnatuurlijke dood is, mag hij inderdaad worden overgezet. Pas als er sprake is van een onnatuurlijke dood moet er een verlof tot vervoer zijn afgegeven door de Ovj of HovJ. De vraag is of dit noodzakelijk is als het schip van A naar B vaart (maar de overledene op dezelfde plek op het schip blijft liggen) of dat het pas geldt als het lichaam wordt 'verplaatst'.
Dit is ook wel een uitzonderlijke situatie, waarin de wet niet geheel voorziet.

Ik doelde op een ander proces verbaal dan opgemaakt door de politie maar opgemaakt door de schipper/gezagvoerder van het RWS vaartuig aan boord waarvan de persoon is overleden ondanks de inzet middels o.a. reanimatie (door wie ?)
N.B. schippers/gezagvoerders en bemanningsleden RWS vaartuigen zijn vaak BOA s.

Nadat de persoon onwel was geworden is een RWS vaartuig ter plaatse gegaan,heeft een bijboot te water gelaten waarmee men naar het bootje is gevaren,de persoon overgenomen en naar het grote RWS vaartuig gebracht.
Ondertussen stonden de politie en ambulance ergens aan de wal/kant,althans zo begrijp ik uit de bijdragen van Peter-rws.
De persoon is dus waarschijnlijk ergens onder het gezag van de schipper/gezagvoerder van hè RWS overleden.
Doruz schrijft over de betrokkenheid van de Kustwacht, is de Kustwacht betrokken geweest en is het overbrengen van een onwel persoon gegaan  in/na overleg met de Kustwacht c.q. radio medische dienst or enige andere medische dienst.