Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 17982 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:36:58
Wettelijke is er maar één politielegitimatiebewijs en als de andere brouwsels zijn NEP.
Zelfs strafbaar enige vergelijking  dus ook van de wijkagent,welke ook dan niet volledig is dus NEP.
Bij instappen begint de inzet.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2016, 16:24:29

En de Ambtsinstructie is een algemene maatregel van bestuur en niet 'slechts' een instructieboekje waar je naar eigen inzicht maar van mag afwijken wanneer iets je niet uitkomt.

Waarom wijs je mij daarop?

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:11:12
https://twitter.com/search?q=%23politielegitimatiebewijs

Het doel van een legitimatiebewijs is om je te legitimeren. Waar hebben agenten dan het "standaard" pasje voor nodig?

De rang voegt verder niet zo veel toe, het gaat om de bevoegdheden die de ambtenaar heeft. In het geval van BOA's zou het wel handig zijn om de bevoegdheden er bij te zetten, maar dan wordt waarschijnlijk de pas wel erg groot, of de informatie is niet te lezen omdat het zo klein geschreven is!
Bevoegdheden staan op de pas, namelijk het domein waar je werkzaam in bent

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

guest15549

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2016, 21:17:05
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442225 date=1471098269

Waarom wijs je mij daarop?

Omdat je in jouw antwoord aangaf dat er geen verplichting is voor de diender om zich te legitimeren. Jij stelt dat het de burger vrij staat om dat te verzoeken maar dat de agent zelf bepaalt of hij zich legitimeert. Ik weerleg dat door me te beroepen op de ambtsinstructie.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:11:57

Omdat je in jouw antwoord aangaf dat er geen verplichting is voor de diender om zich te legitimeren. Jij stelt dat het de burger vrij staat om dat te verzoeken maar dat de agent zelf bepaalt of hij zich legitimeert. Ik weerleg dat door me te beroepen op de ambtsinstructie.

En waar zeg ik dat dan?
Ik heb het over een identificatiebewijs!

Weet je het verschil?

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:20:34
Citaat van: Gijs link=msg=1442205 date=1471095418
Wettelijke is er maar één politielegitimatiebewijs en als de andere brouwsels zijn NEP.
Zelfs strafbaar enige vergelijking  dus ook van de wijkagent,welke ook dan niet volledig is dus NEP.
Volg niet helemaal wat je hier probeert te zeggen. Is de wijkagent volgens jou strafbaar?  ???

Citaat van: scorpio link=msg=1442187 date=1471093750
Het doel van een legitimatiebewijs is om je te legitimeren. Waar hebben agenten dan het "standaard" pasje voor nodig?
Punt is dat jezelf legitimeren met naam tegenover burgers simpelweg hartstikke link kan zijn. Denk dat RS496 dus doelt op een apart pasje voor legitimatie bij politieoptreden. Andere pasje, met meer persoonsinformatie, voor toegang tot rechtbank e.d... Kortgezegd als legitimatiebewijs binnen het 'overheidsapparaat'.

Opvallend vind ik dat op de site van de Rijksoverheid staat dat je als politieagent verplicht bent je naam te vertellen...

Citaat van: Rijksoverheid.nl
De politieambtenaar is verplicht u zijn naam te geven en zijn legitimatiebewijs te laten zien, als u dat vraagt.

Vraag me af waar ze dat dan weer vandaan halen...

guest15549

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:22:57
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442283 date=1471119117

En waar zeg ik dat dan?
Ik heb het over een identificatiebewijs!
Ik moet nodig aan de bril..

Citaat
Weet je het verschil?
Ja meneer/mevrouw  0098

Edit: Je politiepas is trouwens per definitie een legitimatiebewijs en geen identificatiebewijs aangezien het niet beschreven staat in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht. Je pas niet willen tonen met als reden "ik hoef mij niet te identificeren" is dus onjuist.

Een rijbewijs is dan weer zowel identificatie- als legitimatiebewijs. Identificatie in de zin van artikel 1 Wet ID en legitimatie in de zin van artikel 107 WvW (vaststellen dat de houder van het rijbewijs bevoegd is om een voertuig te besturen)

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:25:07
Citaat van: SpaX link=msg=1442237 date=1471101072
Bevoegdheden staan op de pas, namelijk het domein waar je werkzaam in bent

En jij denkt dat burgers daaruit op kunnen maken welke bevoegdheden bij welk domein horen? Op dit forum blijkt regelmatig dat BOA's zelf niet precies weten wat zij nu wel of niet mogen....

guest15549

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:31:47
Citaat van: LSPD link=msg=1442288 date=1471119634
Punt is dat jezelf legitimeren met naam tegenover burgers simpelweg hartstikke link kan zijn. Denk dat RS496 dus doelt op een apart pasje voor legitimatie bij politieoptreden. Andere pasje, met meer persoonsinformatie, voor toegang tot rechtbank e.d... Kortgezegd als legitimatiebewijs binnen het 'overheidsapparaat'.

Ja, klopt.

Ik kan (voor mijzelf redenerend) slechts 2 situaties bedenken waarin ik de legitimatie van een agent wil inzien:

1: Als de agent in burger is of in een "onherkenbare" auto rijdt en ik wil vaststellen of hij wel echt agent is
2: Als ik om wat voor reden dan ook een klacht wil indienen tegen de agent

In beide gevallen wil ik dat er een foto en politie-logo op de pas staat. In het tweede geval dat er een dienstnummer is. De naam zou me een worst wezen. Lijkt me ook onnodig om als burger te weten.

Trouwens wat betreft namen: In zaakoverzichten van Mulderzaken staat ook 9 van de 10 keer de volledige achternaam van de verbalisant in het (op) PV (gelijkend document).

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:41:47
Citaat van: scorpio link=msg=1442187 date=1471093750
De rang voegt verder niet zo veel toe, het gaat om de bevoegdheden die de ambtenaar heeft. In het geval van BOA's zou het wel handig zijn om de bevoegdheden er bij te zetten, maar dan wordt waarschijnlijk de pas wel erg groot, of de informatie is niet te lezen omdat het zo klein geschreven is!
Rang zegt wel degelijk iets over de bevoegdheden. Geen rang betekent namelijk dat men geen algemeen opsporingsambtenaar is (maar boa, woordvoerder o.i.d).

Daarnaast als iemand met de rang van agent zich uitmaakt als hulpofficier van justitie, klopt er ook iets niet.