Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 17981 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:00:04
Met 'inzien' doelde ik op de mogelijkheid om te lezen wat er op de pas staat, niet dat de agent de pas aan mij afgeeft.
Okee. Eea wordt duidelijker.

Ik reageer hierop omdat ik een paspoort of rijbewijs van een burger wel wil inzien.
Daarom staat er ook: "op eerste vordering -ter inzage- afgeven, een identiteitsbewijs."

guest15549

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:03:08
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442315 date=1471122004
Okee. Eea wordt duidelijker.

Ik reageer hierop omdat ik een paspoort of rijbewijs van een burger wel wil inzien.
Daarom staat er ook: "op eerste vordering -ter inzage- afgeven, een identiteitsbewijs."

Tja, het is voor mij ook 11 uur 's avonds 98uiye

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:03:26
Citaat van: scorpio link=msg=1442304 date=1471121368
Ik kan misschien nog wel meer situaties bedenken, maar wat doet dat er toe?
Ik gok om nog eens te benadrukken dat er veel vaker naar die pasjes gevraagd wordt dan redelijkerwijs nodig is.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:05:36

Of gewoon je identificatie/legitimatie afgeven en niet moeilijk doen. Eigenlijk hetzelfde als een agent zou moeten doen als een simpele onwetende burger vraagt om een identificatiebewijs.
Nou zeg je het weer...  :P

Niet hetzelfde.
De burger moet het i.d.bewijs of legitimatie ter inzage afgeven.
De agent niet. Die hoeft zijn legitimatie alleen maar te tonen.

guest15549

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:08:14
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442319 date=1471122336
Nou zeg je het weer...  :P

Niet hetzelfde.
De burger moet het i.d.bewijs of legitimatie ter inzage afgeven.
De agent niet. Die hoeft zijn legitimatie alleen maar te tonen.

oh $@%@

Ik doelde dus op de agent die z'n pas moet laten zien....

Oke dus als burger laat je je legitimatie gewoon zien en als agent je politiepas. Iedereen blij.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:13:09
Ik gok om nog eens te benadrukken dat er veel vaker naar die pasjes gevraagd wordt dan redelijkerwijs nodig is.
Ja das logisch. De burger wordt steeds mondiger. Vind dat hij steeds meer mag en kan zeggen en heeft steeds minder zelfreflectie als een agent optreed...
Bij optreden in uniform vind ik het minder nuttig voor de burger, maar die mag het nog steeds vragen.

In burger is het sowieso logisch. Ik zou ook willen weten met wat ik te maken heb.

Ik doe er meestal niet zo moeilijk over. Men mag mijn dienstnummer en naam hebben, geen probleem.
Ik heb geen facetube twitter linkedin e.d. en sta niet in de telefoonboek. Ik ben online onvindbaar.

Verder vind ik wel dat er een nieuw pasje moet komen. Het stukje geplastificeerde papier met wat kleurtjes komt niet proffesioneel over en is zeker niet meer van deze tijd. Ook mag er wmb een echte badge/shield komen met waarde.

guest15549

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:18:04
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442325 date=1471122789
Ja das logisch. De burger wordt steeds mondiger. Vind dat hij steeds meer mag en kan zeggen en heeft steeds minder zelfreflectie als een agent optreed...

Respect is tweerichtingsverkeer en de burger moet de agent op een fatsoenlijke manier bespreken maar ik begrijp het zeker dat mensen die bekeurd worden enigzins gefrustreerd raken gezien de hoogte van boetes en het feit dat je weinig aan die boetes kunt doen.

Wat voor 'mondigheid' kom jij zoal tegen in je werk? Kun je er voorbeelden van geven? En hoe vaak kom je zo iets tegen?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:25:38
Respect is tweerichtingsverkeer en de burger moet de agent op een fatsoenlijke manier bespreken maar ik begrijp het zeker dat mensen die bekeurd worden enigzins gefrustreerd raken gezien de hoogte van boetes en het feit dat je weinig aan die boetes kunt doen.
Heb ik niks mee te maken. De burger pleegt de overtreding, niet ik.
Ga als burger dus bij jezelf te rade en niet op de politieagent gaan fitten en zuigen.
Je kunt als burger genoeg aan boetes doen. Gedraag je en je krijgt ze niet. Simpel als wat.

En om antwoord te geven op je 2e alinea. Ik ben niet zo van het maximaal  bonnen schrijven, vaak wordt eea met een gesprekje afgedaan.
Je hebt burgers die bij een bon de overtreding erkennen hun verlies nemen (de meeste).
Je hebt ze die boos worden op zichzelf of de agent. Of ze vinden het kinderachtig.
Maar soms heb je ook burgers die je proberen te denigreren. Ze roepen dat je een vak had moeten leren, "ga boeven vangen en val me niet lastig", of gaan gewoon aan een stuk door met zuigen.

Ik schenk er weinig aandacht aan als dit gebeurt. Ik ga op zo'n moment strak op de bevoegheden zitten en reageer kortaf, want ellenlange uitleg heeft toch geen zin.
Bij belediging gaat hij mee. Bij lastig doen/niet meewerken, ook.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:29:10
Citaat van: RS496 link=msg=1442314 date=1471121902
Volgende keer als je geen auto bestuurt en wordt gevraagd/gevorderd om "je legitimatiebewijs ter inzage af te geven" je laten aanhouden, boete krijgen, verzet aantekenen met als argument "er was geen reden voor, ze vroegen namelijk om legitimatie en niet om identificatie".

Zover zal ik het zeker niet laten komen. Maar wanneer een agent mij naar een legitimatiebewijs vraagt dan zal ik zeker vragen welk legitimatiebewijs de agent verwacht. Dan zal wellicht snel duidelijk zijn dat men mij vraagt om mij te identificeren.

Of gewoon je identificatie/legitimatie afgeven en niet moeilijk doen.

Welke legitimatiebewijs moet ik dan tonen?

Eigenlijk hetzelfde als een agent zou moeten doen als een simpele onwetende burger vraagt om een identificatiebewijs.[/size]

Alleen snap ik van een onwetende burger dat deze het verschil niet weet tussen een legitimatie en een identificatie bewijs. Van een agent verwacht ik dat deze het verschil wet weet

Maar inderdaad, zowel de burger als de politie moeten niet zo moeilijk doen. De minutenlange "discussie" in het filmpje waar dit topic mee begon is tenenkrommend. Natuurlijk is de betrokkene aan het provoceren, en is er aanvankelijk geen enkele aanleiding om naar de legitimatie van de agent te vragen. Maar er hoeft dus helemaal geen aanleiding te zijn, je moet hem gewoon laten zien als er om gevraagd wordt. Juist doordat de agent daar zo moeilijk over doet loopt de situatie uit de hand en heeft de betrokkene gewoon gelijk als hij eerst de legitimatie van de agent wenst te zien. Laat gewoon je politielegitimatie zien en je bent van het gezeur af.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:33:31
Helemaal mee eens scorpio.