Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 18301 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:21:14
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1442383 date=1471156268
Een en ander zou bij agenten in uniform opgelost zijn indien men het dienstnummer (of een ander uniek nummer) op het uniform zou dragen, zoals in veel landen gebruikelijk (UK enz.).

En daarmee is dan ook het legitimatie "probleem" opgelost?

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1442383 date=1471156268
Naam (zoals ook wel veel gebruikt) gaat om veel van de al aangevoerde redenen misschien wat ver, maar is als alternatief ook een overweging waard.

Alleen is een nummer echt uniek, (achter) namen zijn dat niet.

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:16:16
Eerste quote: Indien er niet meer op een legitimatiepasje zou staan dan een nummer en een foto, ongeveer wel, ja. Zeker met de kwaliteit van de huidige passen, als ik de reacties in dit forum mag geloven.
Tweede quote: met voorletter(s) of met voorna(a)m(en) voluit, indien nodig wegens dubbele belegging. No rocket science. 1 nationale politie toch?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:22:06
Citaat van: RS496 link=msg=1442350 date=1471127728
Volgens de ambtsinstructie moet je je legitimeren op verzoek. Er staat niets over tonen of afgeven. Dat je je pas niet afgeeft is vrij logisch maar even die pas voor iemans neus houden en weer wegtrekken is niet legitimeren.

En het is nogal een dubbele moraal dat het onderdeel van de werk is om wetten de handhaven maar je je vervolgens zelf niet aan wetgeving houdt.
In de zaak van de ombudsman waar Scorpio naar refereerde wordt anders de impressie gewekt dat tonen van het legitimatiebewijs gelijk staat aan legitimeren. Vervolgens je dienstnummer noemen, desgewenst herhalen zodat men het kan noteren, en ik heb me naar mijn beste weten aan de wet gehouden.

Als men vervolgens gaat komen met dat de Rijksoverheid zegt dat ik ook m'n naam moet geven, vertellen dat de mensen die die site maken ook fouten maken  O0

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:58:19
Citaat van: LSPD link=msg=1442428 date=1471177326
Als men vervolgens gaat komen met dat de Rijksoverheid zegt dat ik ook m'n naam moet geven, vertellen dat de mensen die die site maken ook fouten maken  O0

Er staan wel meer zaken op de site van de Rijksoverheid die net niet helemaal kloppen! Maar als jij je legitimeert met je huidige pas, en je laat deze duidelijk aan de betrokkene zien zodat hij/zij zich er van kan vergewissen dat het een echt legitimatiebewijs is, dan kan de betrokkene ook gewoon je naam lezen. Feitelijk "geef" je daarmee dus je ook je naam. En nergens in de wet staat dat jij daarnaast ook nog je dienstnummer moet noemen. Het noemen van een dienstnummer heeft voor wat betreft het onderwerp "legitimatie" ook weinig waarde.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:09:21
Citaat van: scorpio link=msg=1442446 date=1471179499
Maar als jij je legitimeert met je huidige pas, en je laat deze duidelijk aan de betrokkene zien zodat hij/zij zich er van kan vergewissen dat het een echt legitimatiebewijs is, dan kan de betrokkene ook gewoon je naam lezen. Feitelijk "geef" je daarmee dus je ook je naam.
En dat is dus juist wat je in sommige gevallen niet wilt.

Twee eerder genoemde doelen van het legitimeren bereik je echter wel.

1. Je laat zien dat je een pasje hebt, en dus echt politieambtenaar bent. Er zullen altijd mensen zijn die nog een stapje verder willen, en het beter willen zien of het ook in hun handen willen hebben, om te controleren of het wel echt is. Echter is ook een politie-legitimatie goed na te maken.

2. Door duidelijk te zijn over je dienstnummer heeft iemand alles wat nodig is om een klacht te kunnen indienen. Geen reden om daar lullig over te doen. "OW je hebt m'n nummer niet gezien? Had je maar beter moeten opletten!" Denk dat dat wel degelijk gedrag is waar je problemen mee kunt krijgen.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 14 augustus 2016, 17:01:43
Citaat van: LSPD link=msg=1442466 date=1471183761
1. Je laat zien dat je een pasje hebt, en dus echt politieambtenaar bent. Er zullen altijd mensen zijn die nog een stapje verder willen, en het beter willen zien of het ook in hun handen willen hebben, om te controleren of het wel echt is. Echter is ook een politie-legitimatie goed na te maken.

Je geeft zelf het antwoord al. Omdat een politielegitimatie uiteraard ook na te maken valt, heeft het alleen maar even in een flits tonen van een pasje geen enkele waarde. Jezelf legitimeren met een legitimatiebewijs kan alleen maar wanneer de betrokkene de kans heeft de legititmatie goed te bekijken om zich te vergewissen dat deze echt is, dat de foto die er op staat overeenkomt met degene die zich er mee legitimeert, en welke bevoegdheden het legitimatiebewijs de ambtenaar geeft. Dan zal je toch echt goed de pas moeten kunnen lezen, en daarmee dus ook de naam van de ambtenaar, aangezien dat nu op de voorzijde staat.

Citaat van: LSPD link=msg=1442466 date=1471183761
2. Door duidelijk te zijn over je dienstnummer heeft iemand alles wat nodig is om een klacht te kunnen indienen. Geen reden om daar lullig over te doen. "OW je hebt m'n nummer niet gezien? Had je maar beter moeten opletten!" Denk dat dat wel degelijk gedrag is waar je problemen mee kunt krijgen.

Maar het geven van een dienstnummer, waar je inderdaad helemaal niet moeilijk om moet doen, heeft NIETS met legitimatie te maken.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 14 augustus 2016, 17:48:12
Als je kan komen aan een volledig politie uniform inclusief alle accessoires... Kan je ook wel aan een geplastificeerd stukje papier komen wat niet van echt te onderscheiden is.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 14 augustus 2016, 18:03:17
Citaat van: LSPD link=msg=1442491 date=1471189692
Als je kan komen aan een volledig politie uniform inclusief alle accessoires... Kan je ook wel aan een geplastificeerd stukje papier komen wat niet van echt te onderscheiden is.

Dat snap ik. De gemiddelde burger heeft bovendien geen idee hoe een echt politielegitimatiebewijs er uitziet, dus je kunt ook nog iets maken die duidelijk van echt te onderscheiden is, maar net lijkt alsof het een echt legitimatiebewijs is. Alleen is het nu eenmaal zo geregeld dat een stukje plastic datgene is waar een politieagent zich mee moet legitimeren, niet met een volledig uniform inclusief accessoires, en dan wordt volgens mij bedoeld dat een burger die je dat legitimatiebewijs op verzoek toont de kans geeft het pasje goed en volledig te bekijken.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:57:58
Geen punt. De meeste mensen die mij vragen om mijn legitimatie tonen horen in de categorie dronken zuigers.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:34:29
Citaat van: scorpio link=msg=1442494 date=1471190597
en dan wordt volgens mij bedoeld dat een burger die je dat legitimatiebewijs op verzoek toont de kans geeft het pasje goed en volledig te bekijken.
Wat dus ten koste kan gaan van de veiligheid van de agent, zoals koenb eerder al aangaf.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1442537 date=1471204678
Geen punt. De meeste mensen die mij vragen om mijn legitimatie tonen horen in de categorie dronken zuigers.
Die behoren dan ook niet helemaal bij de klanten die ik bedoelde.

Meer dus de mensen die pogen het pasje op camera vast te leggen, 'topcriminelen' en mensen die bedreigingen uitten.

-

Citaat van: NOS
Man bedreigt agent met dood in Renesse
[...] De man uit Renesse die bij de vrouw in de wagen zat, eiste dat de bekeuring zou worden ingetrokken anders zou hij de keel van de agent doorsnijden.

Als dit soort situaties (dreigen te) ontstaan, 3 keer raden wat mijn antwoord is als men mij vraagt me te legitimeren.

Mensen die denken dat het legitimeren op verzoek onvoorwaardelijk zou moeten gebeuren, THINK again. Al dan niet legitimeren, en de manier waarop je dat doet is afhankelijk van de omstandigheden en wie je tegenover je hebt.
Dat heet je gezonde verstand gebruiken.