Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie

Auteur Topic: Bewuste keuze: niet tonen politie-legitimatie  (gelezen 18091 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 19 augustus 2016, 13:29:01
Toegangspas wordt vaak als 'echt' aangezien, dat plastic vodje meestal niet. En laten we wel wezen, hoeveel om legitimatie vragende lui weten nu echt waar ze op moeten letten of het klopt? Allemaal stemmingmakerij om even tof te doen dat ze ook rechten hebben.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #91 Gepost op: 19 augustus 2016, 13:53:34
Citaat van: quattromontanes link=msg=1443355 date=1471606141
Toegangspas wordt vaak als 'echt' aangezien, dat plastic vodje meestal niet. En laten we wel wezen, hoeveel om legitimatie vragende lui weten nu echt waar ze op moeten letten of het klopt? Allemaal stemmingmakerij om even tof te doen dat ze ook rechten hebben.

Ik vind dit een stemmingmakende opmerking ;). Ik vraag ook keurig om een legitimatie als een agent iets van mij wil. Meestal doen de agenten dit uit zichzelf wel. Dat de gemiddelde burger niet precies weet hoe een echte legitimatie van een nep kan onderscheiden is natuurlijk logisch maar om alle burgers die vragen om een legitimatie af te doen met: " Allemaal stemmingmakerij om even tof te doen dat ze ook rechten hebben." gaat wel wat ver.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 19 augustus 2016, 13:55:34
Allemaal stemmingmakerij om even tof te doen dat ze ook rechten hebben.

Laten zij nu inderdaad ook rechten hebben, net zoals dat een agent een plicht heeft om een legitimatie te tonen! Hoe noem jij het gedrag van de collega uit het filmpje, die kennelijk lak heeft aan de rechten van degene die terecht vraagt naar de legitimatie en de plicht die hij heeft om die legitimatie te tonen?

guest15549

• Gast
Reactie #93 Gepost op: 19 augustus 2016, 15:38:26

Ik heb altijd het idee dat wanneer je roept "ik wil je dienstnummer!", "ik klaag je aan ( ::) )" of "ik ken mijn rechten" je je waardigheid en kansen het raam uit gooit.

Beetje hetzelfde principe als mensen die worden gefilmd door Wegmisbruikers, niet in beeld willen en vervolgens alles uit de kast trekken om het beeldmateriaal zo interessant mogelijk te maken.

guest15549

• Gast
Reactie #94 Gepost op: 19 augustus 2016, 15:39:22
Citaat van: scorpio link=msg=1443359 date=1471607734
Laten zij nu inderdaad ook rechten hebben, net zoals dat een agent een plicht heeft om een legitimatie te tonen! Hoe noem jij het gedrag van de collega uit het filmpje, die kennelijk lak heeft aan de rechten van degene die terecht vraagt naar de legitimatie en de plicht die hij heeft om die legitimatie te tonen?

Zijn punt is (volgens mij) niet dat je als agent maar geen legitimatie moet tonen maar dat het doel van het vragen om legitimatie doorgaans is om de grote jongen mee uit te hangen.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 20 augustus 2016, 17:17:49
Hohoho, ik heb het niet over een meerderheid. Je kunt je neem ik aan allemaal wel indenken wat voor lui ik hiermee bedoel.

Elke welwillende burger twijfelt geen seconde als een opvallend politievoertuig een stopteken geeft en er stappen twee volledig geüniformeerde dienders uit die normaal het gesprek aangaan aan de echtheid van deze agenten twijfelt.

Een klacht indienen doe ik pas nadat ik iets heb meegemaakt, niet al voorafgaand. Ik snap een burger helemaal die na het gesprek zegt: joh ik vond het ren vervelend gesprek ik wil hier iets mee. Mag ik uw naam en dienstnummers?"

Dan schrijf ik alles op, leg de procedure uit en hoor het wel. Meteen bij het eerste contact meteen roepen om legitimAtie, naam en dienstnummers is mijn inziens kansloos gedrag van populaire jochies. En de ervaring leert ook niet anders dan dat of de bekende jonge honden dit doen, of mensen van vleesch en bloed die net even anders denken dan wij dit doen...
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 21 augustus 2016, 00:08:59
Citaat van: quattromontanes link=msg=1443480 date=1471706269
Meteen bij het eerste contact meteen roepen om legitimAtie, naam en dienstnummers is mijn inziens kansloos gedrag van populaire jochies. En de ervaring leert ook niet anders dan dat of de bekende jonge honden dit doen, of mensen van vleesch en bloed die net even anders denken dan wij dit doen...

Wat jij er ook van mag denken, als er geen reden is waarom jij je niet meteen kan legitimeren, dan zal jij je gewoon even moeten legitimeren.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 21 augustus 2016, 09:16:29
Ja alles op een rij, enige jaren geleden was het zo, als je iemand staande hield, was het je naam en functie noemen, tegenwoordig vaak" U krijgt een proces-verbaal" wel dan neem ik de tijd en stap uit de auto en loop naar de voorzijde en stel me voor, geef een hand en vraag waar ik dat verbale proces voor krijg.
Bij instappen begint de inzet.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #98 Gepost op: 21 augustus 2016, 09:52:50
Citaat van: Gijs link=msg=1443518 date=1471763789
Ja alles op een rij, enige jaren geleden was het zo, als je iemand staande hield, was het je naam en functie noemen, tegenwoordig vaak" U krijgt een proces-verbaal" wel dan neem ik de tijd en stap uit de auto en loop naar de voorzijde en stel me voor, geef een hand en vraag waar ik dat verbale proces voor krijg.

Pas maar op, voor je het weet ben je brutaal :D ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 21 augustus 2016, 12:07:05
Ja , maar een brutaal mens heeft de halve wereld, nu nog de andere helft gewoon laten doen.
Bij instappen begint de inzet.