Respect is tweerichtingsverkeer en de burger moet de agent op een fatsoenlijke manier bespreken maar ik begrijp het zeker dat mensen die bekeurd worden enigzins gefrustreerd raken gezien de hoogte van boetes en het feit dat je weinig aan die boetes kunt doen.
Heb ik niks mee te maken. De burger pleegt de overtreding, niet ik.
Ga als burger dus bij jezelf te rade en niet op de politieagent gaan fitten en zuigen.
Je kunt als burger genoeg aan boetes doen. Gedraag je en je krijgt ze niet. Simpel als wat.
En om antwoord te geven op je 2e alinea. Ik ben niet zo van het maximaal bonnen schrijven, vaak wordt eea met een gesprekje afgedaan.
Je hebt burgers die bij een bon de overtreding erkennen hun verlies nemen (de meeste).
Je hebt ze die boos worden op zichzelf of de agent. Of ze vinden het kinderachtig.
Maar soms heb je ook burgers die je proberen te denigreren. Ze roepen dat je een vak had moeten leren, "ga boeven vangen en val me niet lastig", of gaan gewoon aan een stuk door met zuigen.
Ik schenk er weinig aandacht aan als dit gebeurt. Ik ga op zo'n moment strak op de bevoegheden zitten en reageer kortaf, want ellenlange uitleg heeft toch geen zin.
Bij belediging gaat hij mee. Bij lastig doen/niet meewerken, ook.