Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 28281 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Gepost op: 13 augustus 2016, 13:29:26
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26987.0

Ik vraag me af welke bevoegdheden de zandmacht heeft om controles uit te voeren. Mijns inziens heeft de zandmacht geen enkele opsporingsbevoegdheid, is het niet het bevoegde gezag om mij staande te houden voor een controle en hoef ik een stopteken geven door een militair (anders dan de Kmar) niet op te volgen.
In mijn optiek kan een militair rustig zijn hand opsteken en ik vrolijk terug zwaaien, doeg doeg....... got a plain to catch

Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2016, 13:42:02
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442156 date=1471087766
Ik vraag me af welke bevoegdheden de zandmacht heeft om controles uit te voeren. Mijns inziens heeft de zandmacht geen enkele opsporingsbevoegdheid, is het niet het bevoegde gezag om mij staande te houden voor een controle en hoef ik een stopteken geven door een militair (anders dan de Kmar) niet op te volgen.
In mijn optiek kan een militair rustig zijn hand opsteken en ik vrolijk terug zwaaien, doeg doeg....... got a plain to catch

In mijn optiek zou u uw denigrerende toon over de Koninklijke Landmacht voor u mogen houden. Deze collega's doen hun opgedragen werk.

Over dat terug zwaaien.... Serieus?

En dan later huilie huilie doen omdat er consequenties aan dat puberale gedrag zaten?  O0

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2016, 13:47:13
Citaat van: Sven82 link=msg=1442144 date=1471081808
Het is wel opvallend dat de politie niet in staat is steun te leveren aan de KMar.

De Landelijke Organisatie van Politievrijwilligers (LOPV) bood de manschappen een paar weken terug aan. Dit gebeurde via de officiële weg van de politietop. Volgens LOPV-voorzitter Michael Sijbom was de korpsleiding van goede wil en zouden er per direct tientallen zeer gemotiveerde reservisten beschikbaar zijn.

Na een paar weken bedenktijd liet de KMar weten geen behoefte aan hulp te hebben. Volgens de militaire politie is de personele nood op de nationale luchthaven voldoende gelenigd met bijstand van vijftig cipiers, douaniers en eigen mensen. Later dit jaar stuurt de dienst 85 jonge rekruten richting Schiphol bij wijze van extra handjes.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2016, 13:57:15
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1442159 date=1471088522
In mijn optiek zou u uw denigrerende toon over de Koninklijke Landmacht voor u mogen houden. Deze collega's doen hun opgedragen werk.

En dan later huilie huilie doen omdat er consequenties aan dat puberale gedrag zaten?  O0

In mijn optiek is er weinig denigrerends aan het afvragen of je wel verplicht bent om te stoppen zodra een Nederlandse soldaat een stopteken geeft op de openbare weg. Ik heb in mijn Nederlands rijopleiding nooit geleerd dat ik verplicht ben om stopteken van een soldaat op te volgen. Ik heb mijn rijbewijs lang geleden gehaald toen je voor en na ieder weekend ontzettend veel soldaten over straat zag lopen. De meeste soldaten staken ook vaak de hand op en als jongedame zwaaide je dan vrolijk terug zonder te stoppen.

Ik heb op school ooit geleerd dat de marechaussee politiebevoegdheden kan hebben, volgens mij niet eens iedereen in dienst van marechausse. Ik heb nooit geleerd dat de landmacht, marine of luchtmacht politiebevoegheden heeft. Ik heb zelfs ooit begrepen dat de Nederlandse krijgsmacht niet ingezet wordt voor dit soort gewapende taken op eigen grondgebied of ingezet kan worden tegen Nederlandse burgers. Immers bij een verdachte situatie kan het zijn dat een Nederlandse soldaat een Nederlander doodschiet op Nederlands grondgebied.

Is het allemaal op basis van de snelle spoedcursus die de Kmar nu moet geven aan soldaten waardoor ze de bevoegdheden krijgen politiewerk in Nederland uit te voeren?

Ik denk dat KLF grimmenstein markt en ik niet de enige Nederlanders zijn die niet weten of ze wel verplicht zijn om te stoppen als een soldaat ze een stopteken geeft en zegt dat hij de auto wil doorzoeken. Voorlichting door politie/marechaussee/overheid zou meer op de plek zijn dan gekwets voelen omdat iemand zandmacht schrijft in plaats van landmacht.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:27:26
Citaat van: oma link=msg=1442162 date=1471089435
In mijn optiek is er weinig denigrerends aan het afvragen of je wel verplicht bent om te stoppen zodra een Nederlandse soldaat een stopteken geeft op de openbare weg. Ik heb in mijn Nederlands rijopleiding nooit geleerd dat ik verplicht ben om stopteken van een soldaat op te volgen. Ik heb mijn rijbewijs lang geleden gehaald toen je voor en na ieder weekend ontzettend veel soldaten over straat zag lopen. De meeste soldaten staken ook vaak de hand op en als jongedame zwaaide je dan vrolijk terug zonder te stoppen.

Ik heb op school ooit geleerd dat de marechaussee politiebevoegdheden kan hebben, volgens mij niet eens iedereen in dienst van marechausse. Ik heb nooit geleerd dat de landmacht, marine of luchtmacht politiebevoegheden heeft. Ik heb zelfs ooit begrepen dat de Nederlandse krijgsmacht niet ingezet wordt voor dit soort gewapende taken op eigen grondgebied of ingezet kan worden tegen Nederlandse burgers. Immers bij een verdachte situatie kan het zijn dat een Nederlandse soldaat een Nederlander doodschiet op Nederlands grondgebied.

Is het allemaal op basis van de snelle spoedcursus die de Kmar nu moet geven aan soldaten waardoor ze de bevoegdheden krijgen politiewerk in Nederland uit te voeren?

Ik denk dat KLF grimmenstein markt en ik niet de enige Nederlanders zijn die niet weten of ze wel verplicht zijn om te stoppen als een soldaat ze een stopteken geeft en zegt dat hij de auto wil doorzoeken. Voorlichting door politie/marechaussee/overheid zou meer op de plek zijn dan gekwets voelen omdat iemand zandmacht schrijft in plaats van landmacht.

Mijn opmerking richt zich niet op de vraag (was het een vraag, of een opmerking met daarin een zelfbedacht antwoord opgesloten?) of ze bevoegd zijn, maar de toon van die bijdrage. De reden dat ik gepikeerd reageer op "zandmacht" is omdat de weledele bijdrager in dit topic zijn bijdrage begint met te stellen dat hij niet weet of men bevoegd is, en door de (in mijn ogen) denigrerende naam "zandmacht" te gebruiken ook impliceert dat ze dit (bevoegd) ook wel niet zullen zijn.

Deze militairen van de Landmacht staan in het publiek domein omdat de ministerraad daar gisteren toestemming/opdracht voor heeft gegeven. Sámen met militairen van de KMar. De bevoegdheden die gebruikt worden zijn allemaal afgehamerd. Net als toen ze ons uit de brand hielpen bij vreemdelingen controle's etc.

Ze verrichten ook geen politietaken. Ze ondersteunen een andere eenheid (de KMar in dit geval) bij de uitvoering van diens taken.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:30:13
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1442159 date=1471088522

En welke consequenties wil je daar aan vast hangen, ik heb bij mijn rij opleiding nooit geleerd dat enige militair anders dan de Kmar mij een stop teken kan geven alleen aan de port van een militairobject. Het defensie apparaat heeft wederom behoudens de Kmar geen opsporingsbevoegdheden en dus komen ze derhalve in deze niet verder dan zandmacht of kluchtmacht hoe je het hebben wilt. Dus ja serieus terug zwaaien. Elke puber kan bij een dumpshop een camouflagepak kopen en daarmee voor aap gaan lopen en jij wilt mij gaan vertellen dat ik dan voor elke puberende aap maar moet stoppen als hij zijn hand opsteekt ??? of hem mijn voertuig moet laten doorzoeken ??? zal een feest geven haal een defensie voertuig in langs de weg, de chauffeur is het niet eens met je inhaal actie en is dan bevoegd een stopteken te geven en je auto te doorzoeken ??? We hebben in dit kikkerlandje een bevoegd gezag en daan hoort defensie, alweer behoudens de Kmar, helaas niet bij in vredestijd en voorals nog verkeren we hier niet in staat van oorlog.

En wat betreft de term zandmacht / kluchtmacht... het waren de beroeps (die zich nu in hun wiek geschoten voelen) die mij in mijn diensttijd wisten te vertellen dat ik een NUKUBU was.... gelukkig voelde ik me niet gekwetst.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

oma

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:35:48
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1442171 date=1471091246
Mijn opmerking richt zich niet op de vraag (was het een vraag, of een opmerking met daarin een zelfbedacht antwoord opgesloten?) of ze bevoegd zijn, maar de toon van die bijdrage. De reden dat ik gepikeerd reageer op "zandmacht" is omdat de weledele bijdrager in dit topic zijn bijdrage begint met te stellen dat hij niet weet of men bevoegd is, en door de (in mijn ogen) denigrerende naam "zandmacht" te gebruiken ook impliceert dat ze dit (bevoegd) ook wel niet zullen zijn.

Deze militairen van de Landmacht staan in het publiek domein omdat de ministerraad daar gisteren toestemming/opdracht voor heeft gegeven. Sámen met militairen van de KMar. De bevoegdheden die gebruikt worden zijn allemaal afgehamerd. Net als toen ze ons uit de brand hielpen bij vreemdelingen controle's etc.

Ze verrichten ook geen politietaken. Ze ondersteunen een andere eenheid (de KMar in dit geval) bij de uitvoering van diens taken.

Het komt er dus op neer dat er op een controlepost mensen van Kmar samen met mensen van luchtmobiele brigade staan, een post geheel bestaande uit mensen van luchtmobiele brigade kan niet?

Ik hoop dat je wel met mij eens bent dat het verstandig zou zijn als de ministerraad dit soort crisismaatregelen neemt je ook het volk hoort voor te lichten. Ik beschouw me niet als een dom mens maar weet niet beter dat ik verplicht ben de tekens van politie/marechaussee op te volgen en van verkeersregelaars.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:55:05
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442172 date=1471091413
ik heb bij mijn rij opleiding nooit geleerd dat enige militair anders dan de Kmar mij een stop teken kan geven alleen aan de port van een militairobject.

En waar heb jij gelezen/gezien dat er stoptekens door landmacht militairen gegeven worden?

Elke puber kan bij een dumpshop een camouflagepak kopen en daarmee voor aap gaan lopen en jij wilt mij gaan vertellen dat ik dan voor elke puberende aap maar moet stoppen als hij zijn hand opsteekt ???

Hetzelfde geldt voor een KMAR en/of politieuniform. En ook aan een (on)opvallende (politie)auto kan jij niet zijn dat daar echt politie en/of KMAR personeel inzit wanneer deze een transparant met STOP POLITIE tonen

of hem mijn voertuig moet laten doorzoeken ???

Als je staandegehouden bent kan je aan de ambtenaar (politie/KMAR/militair) vragen naar een legitimatiebewijs. Daaruit zal jouw moeten blijken dat je te maken hebt met een (B)OA. Als dat niet het geval is dan hoef jij je voertuig uiteraard niet door deze persoon te laten doorzoeken, maar ik weet zeker dat er dan heel snel een paar (B)OA's aankomen die de bevoegdheid wel hebben en dat het waarschijnlijk allemaal veel langer gaat duren.

We hebben in dit kikkerlandje een bevoegd gezag en daan hoort defensie, alweer behoudens de Kmar, helaas niet bij in vredestijd en voorals nog verkeren we hier niet in staat van oorlog.

Volgens mij heeft de regering juist wel gezegd dat we in oorlog zijn met terreur(organisaties). En verder zijn er, ook in vredestijd, wel degelijk verschillende andere diensten van Defensie die de bevoegdheid hebben in Nederland op te treden.

Ik ga het morgen ervaren, moet namelijk naar Schiphol om familie weg te brengen. Ik vermoed dat ik daar gewoon KMAR zie die de controles uitvoeren, en dat er ter beveiliging militairen bij staan. Niets om je verder druk om te maken. En mochten de dames/heren van de landmacht wel actief aan de controles meewerken, be my guest....

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2016, 14:57:59
Citaat
Artikel 58 Politiewet 2012

1. In bijzondere gevallen kan bijstand worden verleend door andere delen van de krijgsmacht.

2. Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet.

De landmachtmilitair heeft vermoedelijk de bevoegdheden op basis van een besluit volgend uit lid 2 van dit artikel om jou een stopteken te geven.
Bijdragen op persoonlijke titel.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:01:26
Dat is enkel bijstand aan de politie, niet aan de KMar (zie het paragraafopschrift; de wetgever vond het kennelijk niet nodig om dat te regelen in de Politiewet).

Overigens vinden de controles hun grondslag in artikel 52 lid 5 WWM:
Citaat
De opsporingsambtenaren alsmede andere daartoe door Onze Minister aangewezen personen zijn bevoegd een persoon die zich bevindt op een bij regeling van Onze Minister aangewezen luchthaven, te allen tijde aan zijn kleding en de verpakking van goederen, met inbegrip van reisbagage, alsmede diens vervoermiddel, te onderzoeken.

De minister zou er voor het gemak ook voor kunnen kiezen om de militairen van de landmacht aan te wijzen op grond van deze bepaling. Dan zijn die namelijk ook bevoegd om het onderzoek te verrichten.