Artikel 58 Politiewet 2012
1. In bijzondere gevallen kan bijstand worden verleend door andere delen van de krijgsmacht.
2. Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet.
Dan zal er ook een officiële bekendmaking zijn neem ik aan..... Bijstand verlenen lijkt mij alle voorkomende werkzaamheden dus ook staandehoudingen en doorzoekingen...
En waar heb jij gelezen/gezien dat er stoptekens door landmacht militairen gegeven worden?
Weder vraag: Waar heb jij gelezen dat het niet zo is ??
Hetzelfde geldt voor een KMAR en/of politieuniform. En ook aan een (on)opvallende (politie)auto kan jij niet zijn dat daar echt politie en/of KMAR personeel inzit wanneer deze een transparant met STOP POLITIE tonen
De eerste twee zijn kleding alleen beschikbaar voor die diensten dus voor een burger niet verkrijgbaar !! Tenzij lang illegale weg.
De transparant staat beschreven in de wetgeving en daar heb ik dus een verplichting voor !! Daarna komt de beoordeling of het werkelijk een bevoegd persoon is die de transparant bediend.
Als je staandegehouden bent kan je aan de ambtenaar (politie/KMAR/militair) vragen naar een legitimatiebewijs. Daaruit zal jouw moeten blijken dat je te maken hebt met een (B)OA. Als dat niet het geval is dan hoef jij je voertuig uiteraard niet door deze persoon te laten doorzoeken, maar ik weet zeker dat er dan heel snel een paar (B)OA's aankomen die de bevoegdheid wel hebben en dat het waarschijnlijk allemaal veel langer gaat duren.
Maak je niet ongerust, bij twijfel zal ik daar echt wel om vragen als dat reden zou moeten zijn extra uitgebreid te controleren zou ik dat een uiterst trieste zaak vinden maar dat moet dan maar klagen over behandeling omdat je een legitimatie wenst te zien kan achteraf vervolgens zou ik om het nog verder uit de klauwen te laten lopen pas toegang kunnen verlenen nadat ieder zich heeft gelegitimeerd (een wettelijke verplichting als ik daarom vraag dus rekken en dwars wezen kan van twee kanten)
Volgens mij heeft de regering juist wel gezegd dat we in oorlog zijn met terreur(organisaties). En verder zijn er, ook in vredestijd, wel degelijk verschillende andere diensten van Defensie die de bevoegdheid hebben in Nederland op te treden.
Knap, ik heb nooit geweten dat je oorlog kunt voeren met een organisatie, wel met een ander land, gelukkig zijn we dan ook in oorlog met drugsbendes, zakkenrollers en andere criminelen... :-)