Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27883 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:02:49
Dat is enkel bijstand aan de politie, niet aan de KMar (de wetgever vond het kennelijk niet nodig om dat te regelen in de Politiewet).
Dat staat er niet.

Hoofdstuk 5. Bijstand

§ 5.1. Bijstand aan de politie

En in de wet worden politie en kmar gelijkgesteld.
Bijdragen op persoonlijke titel.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:03:37
Die paragraaf ziet enkel op bijstand aan de politie. Er is een andere paragraaf voor bijstand aan de KMar.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:09:17
Citaat van: scorpio link=msg=1442180 date=1471092905
Volgens mij heeft de regering juist wel gezegd dat we in oorlog zijn met terreur(organisaties). En verder zijn er, ook in vredestijd, wel degelijk verschillende andere diensten van Defensie die de bevoegdheid hebben in Nederland op te treden.

Als we werkelijk in oorlog waren met IS zou het antwoord op de vraag niet zo lastig zijn. De grondslag zal dan te vinden zijn in de oorlogswet lijkt mij.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:10:17
Citaat van: Highfield link=msg=1442181 date=1471093079
Artikel 58 Politiewet 2012

1. In bijzondere gevallen kan bijstand worden verleend door andere delen van de krijgsmacht.

2. Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet.

Dan zal er ook een officiële bekendmaking zijn neem ik aan..... Bijstand verlenen lijkt mij alle voorkomende werkzaamheden dus ook staandehoudingen en doorzoekingen...

Citaat
En waar heb jij gelezen/gezien dat er stoptekens door landmacht militairen gegeven worden?
Weder vraag: Waar heb jij gelezen dat het niet zo is ??

Citaat
Hetzelfde geldt voor een KMAR en/of politieuniform. En ook aan een (on)opvallende (politie)auto kan jij niet zijn dat daar echt politie en/of KMAR personeel inzit wanneer deze een transparant met STOP POLITIE tonen
De eerste twee zijn kleding alleen beschikbaar voor die diensten dus voor een burger niet verkrijgbaar !! Tenzij lang illegale weg.
De transparant staat beschreven in de wetgeving en daar heb ik dus een verplichting voor !! Daarna komt de beoordeling of het werkelijk een bevoegd persoon is die de transparant bediend.

Citaat
Als je staandegehouden bent kan je aan de ambtenaar (politie/KMAR/militair) vragen naar een legitimatiebewijs. Daaruit zal jouw moeten blijken dat je te maken hebt met een (B)OA. Als dat niet het geval is dan hoef jij je voertuig uiteraard niet door deze persoon te laten doorzoeken, maar ik weet zeker dat er dan heel snel een paar (B)OA's aankomen die de bevoegdheid wel hebben en dat het waarschijnlijk allemaal veel langer gaat duren.
Maak je niet ongerust, bij twijfel zal ik daar echt wel om vragen als dat reden zou moeten zijn extra uitgebreid te controleren zou ik dat een uiterst trieste zaak vinden maar dat moet dan maar klagen over behandeling omdat je een legitimatie wenst te zien kan achteraf vervolgens zou ik om het nog verder uit de klauwen te laten lopen pas toegang kunnen verlenen nadat ieder zich heeft gelegitimeerd (een wettelijke verplichting als ik daarom vraag dus rekken en dwars wezen kan van twee kanten)

Citaat
Volgens mij heeft de regering juist wel gezegd dat we in oorlog zijn met terreur(organisaties). En verder zijn er, ook in vredestijd, wel degelijk verschillende andere diensten van Defensie die de bevoegdheid hebben in Nederland op te treden.
Knap, ik heb nooit geweten dat je oorlog kunt voeren met een organisatie, wel met een ander land, gelukkig zijn we dan ook in oorlog met drugsbendes, zakkenrollers en andere criminelen... :-)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:10:54

Dit betrof op dat moment voor andere taken. Er  zijn toen argumenten gedeeld waarom de KMar dat aanbod heeft afgeslagen.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:21:31
Overigens denk ik dat artikel 7 tot en met 9 van de Politiewet 2012 vooral de moeite waard zijn als het gaat om wat een militair van een ander onderdeel dan de KMar kan en mag.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:27:14
Dat denk ik niet. Zie bijvoorbeeld artikel 7 lid 6 van de Politiewet 2012:
Citaat
Het eerste tot en met het vijfde lid zijn van toepassing op de militair van de Koninklijke marechaussee, indien hij optreedt in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, en op de militair van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van deze wet bijstand verleent aan de politie.

Deze bepaling is dus alleen van toepassing op militairen die bijstand leveren aan de politie en niet op militairen die bijstand verlenen aan de KMar. Wanneer in de Politiewet 2012 namelijk wordt gesproken over politie moet je terug naar de definitie in artikel 1 van de wet:
Citaat
politie: het landelijke politiekorps, bedoeld in artikel 25, eerste lid;

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:32:02
Citaat van: Sven82 link=msg=1442195 date=1471094491
Overigens denk ik dat artikel 7 tot en met 9 van de Politiewet 2012 vooral de moeite waard zijn als het gaat om wat een militair van een ander onderdeel dan de KMar kan en mag.

De heb ik even snel door gekeken en die handelen over bevoegdheden ingeval van bijstand aan de POLITIE nergens wordt bijstand aan de Kmar vermeld, twee wezenlijk andere diensten lijkt me.
Maar enige duidelijkheid is er wel al roept die direct weer andere vragen op.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2016, 15:42:25
Het is inderdaad wat vreemd dat de Politiewet niet spreekt over bijstand aan de KMar. Dat kan natuurlijk komen door het onbegrensde vertrouwen dat de wetgever heeft in de KMar, maar ik schat in, hoe logisch dat ook zou zijn, dat de wetgever vindt dat bijstand door militairen aan de politie ook kan zijn aan de KMar en het dus niet expliciet heeft genoemd.
Ik denk ook dat als je naar de geest van de wet kijkt dat de in artikel 7 t/m 9 genoemde bevoegdheden voor militairen niet opeens onrechtmatig worden toegepast, omdat er bijstand wordt verleend aan de KMar in plaats van aan de politie.

Komen we op de volgende vraag:
Wat bedoeld men in het RVV1990 met als zodanig herkenbare en bevoegde ambtenaren?

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2016, 16:47:30
Mensen,  de landmacht ondersteund de KMar in de vorm van beveiliging van de controle locaties,  een algemeen opsporingsambtenaar van de KMar voert de controles uit. Nee je krijgt dus geen stopteken van een vlekkenpak.